Kävin lääkärillä ja olen obeesi
Olen 165 ja painan 68 en ole mielestäni lihava. Kanta palveluun oli tämän laittanut. Ihan muun syyn takia kävin.
Kommentit (39)
Hohhoijjaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 165 ja painan 68 en ole mielestäni lihava. Kanta palveluun oli tämän laittanut. Ihan muun syyn takia kävin.
15 kg ylipainoa, mikä se on jos ei obeesi?
Joopa joo. Kuinka säälittävää tulla tällaiseen keskusteluun meuhkaamaan omista sairaista ihannepainoista.
Mitä sairasta on normaalipainoisessa ihmisessä? 165 senttinen nainen reilussa parinkympin rasvoissa painaa 50-55 kiloa suht normaalilla ruumiinrakenteella.
Hohhoijjaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Kuinka säälittävää tulla tällaiseen keskusteluun meuhkaamaan omista sairaista ihannepainoista.
Ymmärtäkäämme anorektikkoja...
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijjaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkäämme anorektikkoja...
Emme ymmärrä, mutta hämmästelkäämme miten normaalipainon käsite voi olla joiltain tankeilta täysin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäti muistan kun kävin tk-lääkärillä ja lääkäri sitten rupesi puhumaan laihduttamisesta ja sen terveysvaikutuksista ihmiskehoon. Hieman pontta vei lääkärin puheesta kun itse tohtori oli n. 160cm pitkä ja luultavasti painoi lähemmäs 110 kiloa, vyötärön ympärysmitan ollessa lähempänä 120cm...
Ei sekään oikein vakuuttanut kun seinällä lääkärin silmien korkeudella oli paikallisten pizza-kebab paikkojen ruokalistoja muuta kappale....
Eli sinun ei pidä laihduttaa ja elää terveellisesti, kun lääkärikään ei niin tee. Kyseessä on SINUN terveytesi. Lääkäri oli oikeassa.
Älä tee niinkuin minä teen tee niinkuin käsken mentaliteetti.
Olen miettinyt lääkäreitä jotka kehottavat ihmisiä lopettamaan tupakoinnin ja samalla tupakoivat itse. Lääkäreitä jotka kehottavat vähentämään tai lopettamaan alkoholin käytön ja samalla juovat itse kuin sienet.
Ja en minä ole kieltänyt, etteikö lääkäri olisi oikeassa laihduttamisesta. Kyse oli ristiriidasta puheen ja teon välillä.
Ajattele ajat autoa ja takana on poliisiauto joka pysäyttää sinut. Poliisiautosta tulee horjuen konstaapeli ja koputtaa ikkunaan " Täshä ois... täm tääm tämmönen puhalluusss " samalla ottaen esille puhallus alkometrin ja pyytäen puhaltamaan. Samalla kun itse konstaapeli on päissään kun käki.
Miksi lääkäreiden pitäisi elää esimerkillistä elämää? Heidän tehtävänänsä on ohjata potilaita elämään terveellisesti, ei olla mitään Jeesus-esimerkkejä. Meillä sairaalassa on todella lihava ravitsemusterapeutti, joka on työssään todella hyvä.
Sitä minä en kiellä. Mutta jos tajuat hieman mitä ajan takaa.
Olethan sinäkin varmaan ihan mukava ihminen. Vaikka vaikutat jankkaajalta täällä netissä.
Sitten miksi se ravitsemusterapeutti ei toimi omien ohjeidensa mukaan? Eihän esim. ratsastuksenopettaja joka opettaa ihmisiä ratsastamaan ja kouluttaa hevosia voi olla ihminen joka Ei osaa ratsastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselle sopiva paino on pituus senteissä miinus 115. Ehkä jotkut ammattiurheilijat poikkeuksia mutta muuten em. yleispätevä sääntö.
Eli mulle ois sopiva paino 44kg, just.olen 159 cm ja laihimmillani pitkään sairaana 49 kg, luuta ja nahkaa.
Tosi " yleispätevä" sääntö
Ehkä sitten se toinen paino olisi ollut se ihannepaino, koska tuossa painossa et voinut hyvin...
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sä vähän siinä rajoilla kiiput. Ylipainoa ei myöskään arvioida absoluuttisesti BMI-lukemien perusteella vaan esim. jos maha lösöttää, niin silloin on obeesi pienemmälläkin painolla. Vaikea sanoa kuvaasi näkemättä.
Mulla taas lääkäri ihmetteli, että olen niinkin painava, kun en näytä pahasti plösäkkeeltä (168/86).
Ei tuo pituus miinus 115 päde kyllä keneenkään. Olen 168 cm pitkä. 168-115=53. Ei hyvänen aika! Painoin joskus nuorena tuon verran ja en todellakaan halua olla uudelleen tuollainen luuviulu. Posket lommolla, nivelten kohdalla suuret möykyt, muuten luuta ja nahkaa. Laihduin ensimmäisenä opiskeluvuonna kymmenkunta kiloa, kun ei ollut oikein rahaa syödä kunnolla. Anorektisena minua silloin pidettiin, mutta sitä en kuitenkaan ollut. Jos painaisin nykyään alle 70 kg, olisin todella tyytyväinen, mutta valitettavasti sitä maallista hyvää on tullut vähän enemmän luiden peitoksi. En tiedä, paljonko painan, mutta vähempi olisi parempi. Minä olen kuitenkin ihan selvällä suomen kielellä ylipainoinen. Tuo obeesi kuulostaa suorastaan herrastelevalta.
Et ole obeesi jos olisit mies. Naisella tuo paino sisältää jo ylipainoa eli rasvaprosentti 35% luokkaa. 10kg pois pitäs saada. T lääkäri
Juutko kirjoitti:
Et ole obeesi jos olisit mies. Naisella tuo paino sisältää jo ylipainoa eli rasvaprosentti 35% luokkaa. 10kg pois pitäs saada. T lääkäri
Tuskin olet lääkäri. Mulla rasvaa 38 % eli liikaa, mutta panoakin on 86 kg (168 cm). Ihmisillä on eri koostumuksia.
Jos se lääkäri tarkotti sitä muodikasta "laihaobeesia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselle sopiva paino on pituus senteissä miinus 115. Ehkä jotkut ammattiurheilijat poikkeuksia mutta muuten em. yleispätevä sääntö.
Tuo ei päde alle 150 cm pituisiin naisiin.
No päteehän se. Jos siihen uskoo.
Hei ap mä oon just saman pituinen ja painoinen kuin sinä. :) Painoindeksin mukaanhan muutaman kilon sais tiputtaa mutta mulla vaan tää on se paino mihin aina asetun. En ole hoikka ja vähän on mahaa mutta normaalivartaloisuus ja vaatekoko 38 riittää mulle kyllä. Toivottavasti sullekin. :)
Vierailija kirjoitti:
Hei ap mä oon just saman pituinen ja painoinen kuin sinä. :) Painoindeksin mukaanhan muutaman kilon sais tiputtaa mutta mulla vaan tää on se paino mihin aina asetun. En ole hoikka ja vähän on mahaa mutta normaalivartaloisuus ja vaatekoko 38 riittää mulle kyllä. Toivottavasti sullekin. :)
Painoindeksi ei ole yksilötason mitta, vaan tilastollinen suurre. Rasvaprosentti on se mittari jota sinun pitäisi seurata.
Vierailija kirjoitti:
Iäti muistan kun kävin tk-lääkärillä ja lääkäri sitten rupesi puhumaan laihduttamisesta ja sen terveysvaikutuksista ihmiskehoon. Hieman pontta vei lääkärin puheesta kun itse tohtori oli n. 160cm pitkä ja luultavasti painoi lähemmäs 110 kiloa, vyötärön ympärysmitan ollessa lähempänä 120cm...
Ei sekään oikein vakuuttanut kun seinällä lääkärin silmien korkeudella oli paikallisten pizza-kebab paikkojen ruokalistoja muuta kappale....
Niin. Olin silloin 183cm/100kg. Mies olen masennuksen takia kävin. No nyt sitten toivoni menettäneenä olen kuin sika.
T: 183cm/120kg
Juutko kirjoitti:
Ap on BMI:n perusteella ihan normaali painossa.
T: oikea lääkäri.
Minä taas sain papereihini merkinnän syömishäiriöepäilystä kun mainitsin laihduttavani. BMI oli silloin 27 mutta kilot kertyvät vartalooni tasaisesti joka puolelle ja osaan pukeutua vartalotyyppini mukaan. Lääkäri ei kysynyt painoani, teki arvionsa vain ulkonäön perusteella.
Miksi lääkäreiden pitäisi elää esimerkillistä elämää? Heidän tehtävänänsä on ohjata potilaita elämään terveellisesti, ei olla mitään Jeesus-esimerkkejä. Meillä sairaalassa on todella lihava ravitsemusterapeutti, joka on työssään todella hyvä.