Miten lapset pukeutuvat kouluun näillä keleillä?
Lähinnä sitä ajan takaa, kun aamulla on jäätävän kylmä mutta päiväksi lämpenee. Miten olette huomioineet?
Kommentit (13)
farkut, tennarit, ulkoilutakin päällä toppaliivi
Takin alla fleece, päässä pipo, käsissä sormikkaat, ja nämä voi laittaa reppuun sitten kun päivä lämpenee.
Meillä 10-vuotias tänään:
Aamulla + 1 astetta, yöllä oli ollut selkeästi pakkasta:
Collegeverkkarit, sukat, lenkkarit. T-paita, huppari ja softshell -takki. Pipo, sormikkaat ja "tuubihuivi".
Iltapäivällä todennäköisesti tulee kotiin tyyliin T-paidassa. No, toivottavasti edes siinä hupparissa.
Kerrospukeutuminen on se systeemi. Vähän kylmemmällä verkkareiden alle pitkät kalsarit. Ulkohousuja käyttää vain suunnattoman pakotuksen edessä, eikä niitä kyllä tosiasiassa muillakaan tuonikäisillä näy kuin metsäretkillä (jos silloinkaan).
Välikausitakki ja välikausihousut, ohuempi pipo päässä ja laitoin vielä varmuudeks sormikkaat taskuun jos tuntuu että tarvii. Saattaa olla liikaa päällä kun munkin lapset on aika liikkuvaisia mutta eipähän nyt palele ainakaan ja saahan niitä vaatteita vähennettyä.
Vitonen lisää että mun lapset on siis 1. ja 2.luokkalaiset.
Meillä oli tänään talvitakki päällä. Huomenna ehkä kuitenkin taas softshell-takki, mutta alle viellä fleece, jonka voi iltapäivällä laittaa reppuun.
11-vuotiaalla tytöllä puuvillapaita, villasekoitehame, sukkahousut, villapusero, toppaliivi, kaulahuivi ja nahkaiset nilkkurit. 8-vuotiaalla pojalla vaaleat puuvillahousut, teepaita, pitkähihainen merimiespaita, paksu kapteenitakki, pipo ja jalassa purjehduskengät.
Varmasti tarkenevat hyvin :)
Meillä meni tuulta pitävässä kevättakissa, fleece, farkut, pipo ja hanskat. Luulen että huomiseksi kaivetaan jo kevyt "talvipusakka".
Vierailija kirjoitti:
Vitonen lisää että mun lapset on siis 1. ja 2.luokkalaiset.
Tässä on muuten iso ero :) Aloituksessa kysytään "koululaisista". Kuitenkin on aika iso ero, puhutaanko just pikkukoululaisista 1.-2. luokalla tai jo isommista 5.-6. luokalla (saati nyt yläkoululaisista).
Noille pienille on jopa haalari ihan paikallaan jo näillä keleillä. Saattavat istuskella maassa ja touhuta kaikenlaista kiipeilytelineissä ja keinuissa. Kyllä meilläkin oli näihin aikoihin jo ihan eskaria vastaava syysvarustus aikanaan (poislukien kurahousut).
Sitten taa nää 5. luokkalaiset pojat, joiden välituntiaktiviteetti on jalkapallo, jalkapallo, jalkapallo ja taas jalkapallo. Satoi tai paistoi. Tärkein asia on lenkkarit ja sukat, kunnes lumi tulee :) No ei sentään. Mutta näillä esim. välikausihousut olisivat aivan turhat tässä vaiheessa, takkikin kai käytössä vain koulumatkoilla.
Meillä ainakin just tän ikäisen kanssa käydään ikuista väittelyä siitä, mikä on sopiva varustus. Vaikka aamulla pukee tosiaan kiltisti pipon, takin, sormikkaat ja kaulahuivin, saattaa iltapäivällä tulla bussilla tyylin T-paita päällä - eikä ole havaintojeni mukaan ainoa kuumaverinen. Havaintojeni mukaan myöskin tytöt pukeutuvat fiksummin ihan itsekseen kuin pojat :)
Tennarit, villasukat, sukkahousut, farkut, huppari, syystakki, trikoopipo, lapaset ja huivi 8-v tyttärellä. Miehen 9-v poika lähti kouluun varusteilla farkut, tennarit ja huppari auki, mutta ei voi mitään, ei kuuntele mua. Täällä on tällä hetkellä vain 4 astetta lämmintä ja aamulla oli nollilla.
Lapset pukeutuvat kuten aikuiset sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Lapset pukeutuvat kuten aikuiset sanovat.
Jaa-a. Mä kyllä ajattelen, että lapsellakin on tässä jonkinlainen päätäntävalta ja tarvittaessa ns. Siperia opettaa.
Minä olen hirveä palelemaan. Olen kulkenut toppatakissa jo pari viikkoa. Pistän pipon päähän kun tuulee ja sormikkaat käteen jo elokuussa. Olen näiden viidentoista vuoden aikana huomannut, että lapseni ovat jotenkin eri maata. Kun lähdemme jonnekin etelään lomalle, minä tarvitsen sen pitkähihiasen illaksi, nämä menisivät vaikka uikkarissa 24 h. Sama täällä Suomessa. Pitkälle syksyyn riittää huppari.
Olen oppinut vuosien saatossa lukemaan lapsiani. Huomannut, että mun palelu ei päde heihin. En siis enää pakkopue koululaisia, todellakaan. Kyllä koululainen jo yhden päivän jälkeen tajuaa, jos on ollut liian vähän päällä. Hirmu hyvin ovat jo n. 8-vuotiaasta osanneet valita vaatteet. Toki pitää hieman valistaa, että näin ja näin paljon asteita. Joskus käyvät ulkona "kuulostelemassa" ilmaa ennen ulkovaatteiden valintaa.
Näinä aikoina aamut ovat kylmiä ja iltapäivät tosi lämpimiä. Siksi on tärkeää, että osan vaatteista voi riisua ja pakata reppuun iltapäivällä.
Tänään lapsilla talvitakit, mutta ei vielä ulkoiluhousuja. Eli esim farkut jalassa ja talvitakki. Pienemmällä pipo päässä.