Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun isä ei halua tehdä tapaamissopimusta

Vierailija
03.10.2016 |

Ongelmana on siis se, että isä ei halua löhtökohtaisesti mitään tapaamissopimusta, haluaa tavata lasta siis silloin kun itselle sopii ja isälle sopii vaan muutaman kerran vuodessa.(tänä vuonna on nähnyt 3krt)

Itse haluaisin tehdä tapaamissopimuksen ihan lapsen takia ettei aina tarvitse miettiä että ottaako isä lapsen luokseen. Ja aina kun kysyn noin kerran kuukaudessa vastaus on ei ja sitten isä tekstaa kuin vajaa olen jne.. juttuja eli en haluaisi enää edes kysyä. Lapsi voisi mennä isän luo linja-autolla ja olen valmis maksamaan siitä sen osuuden kun lapsi lähtee täältä mutta sekään ei käy isälle. Isän luona omalla lapsellani on puolisisisarus 1v 3kk ja oma lapseni on päässyt tapaamaan tätä sisarusta kerran!

Nyt sitten varasin lastenvalvojalle ajan ja mietinkin että voiko olla niin ettei isä suostu sopimusta tekemään vaikka hän saa itse päättää miten tapaa kunhan tapaamisien tahti on tasainen ja ennaltasovittu mutta isän elämään tämä ei sovi. Mitä sitten tehdään? Minulle sopisi toki että tapaamissopimusta ei olisi mutta tällä hetkellä se vaan tarkoittaa sitä, että joudun aina kysymään isältä tapaamisista ja se vastaus on ei ja päälle tulee haukut.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä sopimuksella on kun ei isän tarvitse sitä mitenkään edes noudattaa

Vierailija
2/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on sen verran väliä ettei tarvitsisi aina erikseen kysyä ja voisi suunnitella elämää eteenpäin, sitten se on isän oma ongelma jos hän ei halua tavata lasta. Mutta nykyisessä tilanteessa tiedän että jossain vaiheessa isä voi aloittaa tämän äiti ei anna tavata lasta puhumisen, mitä hän luultavasti tekee jo nytkin mutta sopimus lopettaisi ainakin riidat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä ei suostu tapaamissopimukseen, hänellä ei ole lainkaan oikeutta tapaamisiin. Tapaamissopimus ei kuitenkaan velvoita isää tapaamaan lastaan sovittuina aikoina, mutta mikäli hän haluaa tavata lastaan, niin voi tavata vain tapaamissopimuksen mukaisesti eikä silloin, kun itse haluaa.

Vierailija
4/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä tapauksia, että olisi etukäteen pitänyt miettiä kenen kanssa rupeaa geenejään sekoittamaan. Nyt on myöhäistä valittaa, kun vahinko on jo tapahtunut.

Vierailija
5/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten isä ei suostu tekemään sellaista sopimusta kuin sinä haluat. Vaikka sopimus olisi niin etävanhemmalla on aina sopimuksen edut ei velvollisuuksia. Eli vaikka sopimus tapaamisista olisi, etävanhemman ei tarvitse sitä toteuttaa mutta sinun täytyy aina olla valmiina antamassa lapsi sinne niinkuin sopimuksessa lukee. Itse en tuossa tilanteessa tekisi tapaamissopimusta koska se velvoittaisi vain minua eikä etävanhempaa ja hän siten pystyisi vaikuttamaan aivan liikaa minun ja lapsen elämään. Ja kun tapaaminen ei selvästikään kiinnosta etävanhempaa niin miksi antaa hänelle valta teidän elämiin? Ikävä juttu lapselle.

Vierailija
6/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lapsi pitää väkisin tunkea isän luo jos sitä isää ei kiinnosta. Varmasti lapsen on paha olla paikassa mihin ei ole tervetullut.

Ei isää ollenkaan on parempi lapselle kuin huono isä. Huono isä aiheuttaa paljon enemmän traumoja lapselle kuin poissaoleva isä.

Vierailija
7/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei  vastaaja numero 4, asiaa toki olisi pitänyt miettiä mutta jos en olisi tehnyt juuri tuon ihmisen kanssa lasta minulle ei olisi niin ihanaa ja rakasta tytärtä eli olen oikein onnellinen siitä että olen hänet saanut ja elämä on muuten täydellistä :). Ehkäpä teen vaan sopimuksen ja se sitten olkoon ja isä tapaa jos tapaa muutoin eletään tätä omaa kivaa arkea.

Vierailija
8/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kyseessä on tapaamisoikeus. Ei tapaamisvelvollisuus.

Vierailija
9/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa kysymästä, lasta ei selvästikkään sinne isän uuteen auvoon haluta. Parempi lapsellekkin niin. Et laittanut, kuinka vanha lapsi on, mutta jos alkaa olla sen ikäinen, että voi itse jutella vierailut isän kanssa (= yli 10v) niin toimisiko se paremmin?

Vierailija
10/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo nyt yleensä tehdäkin eron yhteydessä, tapaamissopimukset? Miksi se on jätetty tekemättä? Minusta se voisi saadakin miehen tapaamaan lastaan säännöllisesti, kun on virallinen paperi tehtynä. Toki siinä pitää tarkkaan sitten eritellä kaikki. Tapaamisajat, kuskaukset/kyyditykset, kuka maksaa mitäkin jne.

Jos isä ei halua lasta tavata, niin sillehän ei sitten mahda mitään. Lapsen kanssa ei kannate sitten etukäteen miettiä, että "näet isiä joka toinen vkl", jos ei tule toteutumaan.

En kyllä isän perään soittelisi, että haluatko tavata vai et. Antaapa olla siellä rauhassa ja katso, onko yhtään kiinnostunut. Minusta tämä kuvio tuntuu siltä, että mies vain haluaa sinua pompottaa. Orientoidu siis itse siihen, että lapsi on kanssasi aina ja isä ei tapaa lasta. Näin ei tule pettymyksiä. Jos on omia menoja, niin niiden toteuttamiseen hanki lapsenvahti.

Vierailija
11/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei  vastaaja numero 4, asiaa toki olisi pitänyt miettiä mutta jos en olisi tehnyt juuri tuon ihmisen kanssa lasta minulle ei olisi niin ihanaa ja rakasta tytärtä eli olen oikein onnellinen siitä että olen hänet saanut ja elämä on muuten täydellistä :). Ehkäpä teen vaan sopimuksen ja se sitten olkoon ja isä tapaa jos tapaa muutoin eletään tätä omaa kivaa arkea.

Ihana viesti. Uskon ja toivon äitini ajatelleen samoin. Eihän hänkään voinut etukäteen arvata isäni tulevia mielenterveysongelmia.

Jos isä on epäluotettava, voisi olla parasta luovuttaa niin lapsi pääsee suremaan menetystään jatkuvan turhan toivon ja epätietoisuuden sijaan. Välit korjaantuvat ajallaan, jos on edellytyksiä sille.

Vierailija
12/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vastaaja, meillä tehtiin sopimus niin että se oli kerran kuukaudessa isän pyynnöstä mutta ei mitään muuta määritelty joten tällainen sopimus on huono, koska siitä tulee riitaa. Lapsi kyllä osaa itse pyytää puhelimessa, että voiko mennä isän luo mutta se ei yleensä käy. Puolet olen toki matkustuskuluista valmis maksamaan.

Vierailija
13/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vastaaja, meillä tehtiin sopimus niin että se oli kerran kuukaudessa isän pyynnöstä mutta ei mitään muuta määritelty joten tällainen sopimus on huono, koska siitä tulee riitaa. Lapsi kyllä osaa itse pyytää puhelimessa, että voiko mennä isän luo mutta se ei yleensä käy. Puolet olen toki matkustuskuluista valmis maksamaan.

Ahaa eli lapsen isä ei halua tuotakaan sitten noudattaa? Siitäkö se riita tulee? Jos lapsi vain kerran kuukaudessa kävisi isän luona, niin en itse edes alkaisi esim. matkustuskuluista riidellä vaan maksaisin koko kulun. Koska lapselle se näkeminen on hyödyksi. Jos siis riitaa tulisi tuollaisesta, en sano, että teillä tulee.

Toisaalta sanoisin kyllä lapselle, jos isälleen soittelee tapaamisten halussa, että isällä on nyt menoja ja hommia. Näin lapsen asenne olisi jo etukäteen se, että on varmaan muuta iskällä, niin ei nyt ehdi.

Vierailija
14/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi turha kinuminen isän luo vaan vahingoittaa lasta. Yrittäkää unohtaa koko ukko niin pääsette tasapainoon. Pyytäkööt ukko sitten lasta luokseen jos joskus haluaa. Lapsi voi sitten mennä jos hän itse haluaa.

Vierailija
15/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimus ei tilannetta muuta. 

Vierailija
16/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän nihkeä asenne ja lapsen jatkuva torjuminen on lapselle 100 kertaa pahempaa kuin se ettei lapsi näe isäänsä. 

Vierailija
17/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sopimus sitten lapsen etu? Jos lapsi ei ole tähän päivään mennessä kiinnostanut, ei sopimus tilannetta muuta. Ei hän sitä lasta ole vastassa 7.10 klo. 18:00, jos ei kiinnosta niin ei kiinosta vaikka kalenterissa olisi merkintä joka perjantaille.

Ainoa mihin voi vaikuttaa on omat tekemisesi ja aloitat ihan sillä, että et soittele. Pääsette paljon helpomalla. 

Vierailija
18/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän nihkeä asenne ja lapsen jatkuva torjuminen on lapselle 100 kertaa pahempaa kuin se ettei lapsi näe isäänsä. 

Onko sinulla riittävästi kokemuspohjaa tämä päätelmä tehdä?

Kaikki lapset kokee asiat eritavalla. Kautta aikojen on esim. kasvanut terveitä aikuisia ihan yhdenkin vanhemman perheistä. Lapselle riittää yksi kyllin hyvä vahempi joka on saatavilla ja osaa käsitellä tämän isä asian mahdollisemman neutraalisti.

Vierailija
19/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei tee sopimusta, koska olet hänen mielestään nyt ali-ihminen, jonka mielipiteillä tai aikatauluilla ei ole paskankaan väliä. Jokainen yhteydenottosi ärsyttää tottakai hänta ja tekee halun kieltäytyä. Tottakai hän samalla haukkuu sinua kaikille, ettet anna tavata lasta, kuuluu kuvioon. Jättäisin omaan arvoonsa ja eläisin lapsen kanssa omaa arkea, ilman ajatustakaan lapsen isästä. Helpottaa varmasti omaakin oloasi.

Vierailija
20/27 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä soita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan