Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tradenomin jatko-opinnot

Vierailija
02.10.2016 |

Valmistuin noin vuosi sitten liiketalouden tradenomiksi. Olen nyt ollut töissä samassa työpaikassa jo parisen vuotta ja mieli tekisi lähteä uudelleen opiskelemaan.

Loogisinta olisi varmaankin hakea suoraan maisterivalinnassa, mutta ilmeisesti siellä sisäänpääsyprosentit ovat jossain 5-7% paikkeilla ja hakijoita on aivan valtavasti. Voisin tietenkin hakea myös yhteishaun kautta, mutta ilmeisesti koulut eivät välttämättä hyvitä höpönomin tutkinnosta juuri mitään, näin ilmeisesti ainakin Aallossa, se kun tuossa lähimpänä olisi. (Ei toisaalta ole yllätys.)

Olen miettinyt myös vaihtoehtoa lähteä opiskelemaan ulkomaille. Onkohan tämmöinen mahdollista, vai edellyttävätköhän yliopistot ulkomailla valmistumista ns. tiedeyliopistosta.

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt amk-tutkinnon suomessa ja sitten lähdin ulkomaille tekemään maisterin tutkinnon. Ulkomailla amk (University of Applies Sciences) rinnastetaan ihan tavalliseen yliopistoon, joten bachelor-tutkinto oli täysin hyväksyttävä siinä yliopistossa jonne hain.

Vierailija
2/12 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehnyt amk-tutkinnon suomessa ja sitten lähdin ulkomaille tekemään maisterin tutkinnon. Ulkomailla amk (University of Applies Sciences) rinnastetaan ihan tavalliseen yliopistoon, joten bachelor-tutkinto oli täysin hyväksyttävä siinä yliopistossa jonne hain.

Ulkomailla kun ei tiedetä, että suomalaisesta opistoasteesta käytetään räyhäkkäästi nimitystä "university".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla kun ei tiedetä, että suomalaisesta opistoasteesta käytetään räyhäkkäästi nimitystä "university".

Oi kun katkeraa.

Vierailija
4/12 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Siksi menin itse sieltä mistä aita on matalin eli tein suomessa hömppätutkinnon (joka tuntui ihan lastentarhameiningiltä) ja sitten maisterin oikeassa yliopistossa ulkomailla. Kyllä suomessakin pääsisi amkista yliopistoon, mutta yleensä siihen pitää suorittaa lisäksi ylimääräisiä aineopintoja, koska amk-opintoja ei hyväksytä suoraan sellaisenaan, joten yliopistoura Suomessa pitkittyy.

Vierailija
5/12 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minulla useampi vanhempi sukulainen jotka on valmistuneet aikoinaan opistoista ja he ihan ylpeydellä ovat opistolaisia, toisin kuin nykyiset amk:laiset jotka haluavat olla yliopistolaisia.

Vierailija
6/12 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minulla useampi vanhempi sukulainen jotka on valmistuneet aikoinaan opistoista ja he ihan ylpeydellä ovat opistolaisia, toisin kuin nykyiset amk:laiset jotka haluavat olla yliopistolaisia.

Jep. Mulla on molemmat tutkinnot eikä niitä voi verrata samana päivänä.

Vierailija
7/12 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMKt on ulkomailla ihan vastaavan arvoisia kuin tiedeyliopistot, bacheloreja valmistuu molemmista. Surkeimmatkin AMKt on kansainvälisesti vertailtuna ihan kelpo collegeja.

Sinun sijassasi ottaisin kyllä ensin hiukan vauhtia avoimesta. Monimuoto-opintoina suoritetut aineopinnot voisi olla sellainen mukavan pehmeä paluu opintojen pariin. Ei tarttisi vielä luopua työpaikasta ja saisi hiukan katseltua miten ne opinnot taas maistuvat. Tulisi muutama noppakin suoritettua valmiiksi, tai sitten varmistettua pohjatietoja.

Aikaisempaa ja tulevaa linjaasi tietämättä, niin matikassa voi olla iso noiden oppilaitosten välillä. Tilastotieteestä voit harkita jopa perusopintojen suorittamista, sitten se olisi ainakin sillä tasolla että tiedät pystyväsi ottamaan asiat haltuun. Kansantaloustieteestä harkitsisin sinun sijassasi aineopintojen suorittamista. Se on kuitenkin se perusjuttu siellä taustalla, vaikkei välttämättä mitään suoraan hyödynnettäviä taitoja tarjoakaan.

Oletko harkinnut ihan YAMK tutkintoa? Se on tarkoitettu suoraan hyödynnettäväksi päällikkökurssiksi. Ehkä jopa hiukan sellainen näyttötutkintomainen, eli tarkoituksena onkin todeta työelämässä hankittuja taitoja. Se olisi myös monimuotokoulutusta, eli ei täytyisi irtisanoutua töistä.

eMBA tutkinnot on sitten vielä yksi mahdollisuus. Niitten idea on siinä, että jos olet työelämässä antanut niin kovat näytöt osaamisesta että työnantajasi maksaa sen muutaman kymppitonnin koulutusmaksun, niin olet antanut riittävät näytöt tutkintotodistusta varten. Tottakai sielläkin on koulutusta mutta verkostot on tärkeämpi asia.

Vierailija
8/12 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiska jatkaa vielä.

Olen suorittanut pari tutkintoa yliopistolla ja nyt on menossa toinen AMKssa jotta saan alakohtaisen pätevyyden.

Alemmassa tutkinnossa noilla kahdella ei ole oikeasti kummoistakaan eroa. AMKissa joudut tekemään enempi töitä kun oppiminen perustuu harkkatöille ja yliopistolla oppimateriaaliin. Yliopistolta on myös helpompi ottaa hyvät arvosanat, kun niihin yleensä riittää tenttitärppien treenaus.

Ylemmässä tutkinnossa pelin pitäisi muuttua hieman. Käytännössä se tarkoittaa että yksittäiset kurssit muuttuvat enemmän AMKn kurssien kaltaisiksi "Tässä on ongelma, nähdään seuraavan kerran kun olet ratkaissut sen." Toki perinteisiä oppimateriaalin lukemis ja tiedon oksentamista kokeessa - tyyppisiä kursseja on edelleenkin. Vaatimustasoa kuitenkin nostetaan tuossa kohdassa ihan mukavasti, eli yksittäisellä kurssilla omaksuttavat laajuudet kasvavat ja niiden omaksuminen vaatii myös aikaisemmin opittujen tietojen hallintaa. Tenttivastauksilta ja kirjallisilta töiltä vaaditaan aina vain parempaa laatua mitä pidemmälle mennään.

Vierailija
9/12 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap Tässä. Olen toki avoimen kursseja jo suorittanut n.25op edestä, opinnot ovat olleet mielenkiintoisia eivätkä ole liian vaikeita.

Ehkä haen maisterivalintaan ja jos pääsen sisään suoritan opintoja töiden ohella.

Vierailija
10/12 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-tradenomi miettii täällä samaa. Tietojenkäsittelytiede olisi loogisin valinta, mutta ei anna kyllä pätevyyteen mitään niin olennaista lisää kuitenkaan, että kannattaisiko. Voiko tällä hakea myös kauppatieteisiin, kerta tradenomi minäkin olen? Tietenkin informaatiotutkimuskin kyllä olisi ja kiinnostaisikin todella paljon...

Vierailija
11/12 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi tradenomi, joka opiskelee parhaillaan KTM-tutkintoa. Itse hain pääsykokeiden kautta, ja teen tutkintoa töiden ohessa. Sisäänpääsyprosentit eivät siis ole korkeita, mutta motivaatiolla, hyvällä tradenomin tutkintotodistuksella sekä kovalla työllä sisään kyllä pääsee :)

Vierailija
12/12 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä ylöspäin.

T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi