Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajaksiko?

Hoitaja?
01.10.2016 |

Olen peruskoulun vikalla luokalla ja aiemmin en tiennyt mitä menisin jatko opiskelemaan, mutta mietin ja tutkin ammatteja ja haluaisin sairaanhoitajaksi. Mutta, olen huono tekemän päätöksiä, ja jos stressaan niin olen kiukkuinen, olen ujo (mutta saan sanan suusta kuitenkin), ja olen huono kielissä. Mutta haluaisin auttaa, olen empaattinen, ja kuunteleva ja toisinaan sisukas. Mistä tiedän onko minusta siihen?
Kertokaa myös jos olette sairaanhoitajia millaista työ on oikeasti? Toivoisitko opiskelleesi jotain muuta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja itse pitänyt työstä paljon, tosin olen vasta reilu puoli vuotta sitten valmistunut. Itse pidän sairaanhoitajien kollegiaalisuudesta ja itse saanut aina apua kun olen tarvinnut ja varsinkin näin alussa on vaikea tehdä päätöksiä, mutta onneksi työkaverit jeesaa ja rohkaisee! Itse saatan olla ujo omassa elämässäni, mutta töissä olen työminä eikä työminä ole potilaan ja omaisten edessä ujo. Se mitä mietin niin pohdi tarkkaan jääkö työasiat kummittelemaan liikaa ajatuksiin työn ulkopuolella, että siinä mielessä ei saa olla liian empaattinen. Mieti myös jaksatko kolmivuorotyötä sillä sitä on eniten tarjolla ja siitä palkka olennaisesti koostuu. Peruspalkasta jää vain n. 1700€ käteen. Nyt syyskuussa mulla jäi reilu 2300€ käteen palkasta lisien kanssa.

Vierailija
2/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta!

Onnittelut valmistumisesta näin vähän myöhässä!

Eli kollegat auttavat mielellään?  Ja saa apua, jos tarvitsee? Saatan olla liian empaattinen joskus, mutta haluaisin tehdä työtä jolla on arvoa. Onko kolmivuoro työ rankkaa? Tai tottuuko siihen?

Palkka ei vaikuta parhaalta mahdolliselta mutta tuskin se haittaa:)

Mites osaatteko sanoa että tarvitaanko kieliä paljon? (sillä kielipäätä en omista, kasi luokan kevät todistuksessa oli englanti 6 ja ruotsi 7...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy se lukio ensin ja katso sitten kiinostaako yhä.

Vierailija
4/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halu auttaa harvoin on hyvä lähtökohta hoitotyöhön.

Vierailija
5/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kollegat auttavat mielellään? Riippuu paljon varmasti niistä kolleegoista, oman kokemukseni mukaan niitä jotka eivät auta on vähemmän. Miksi heidän kuuluisi auttaa mielellään jos kuitenkin auttavat?

Ja saa apua, jos tarvitsee? Kaikkiin asioihin ei ole edes saatavissa apua.

Onko kolmivuoro työ rankkaa? Tai tottuuko siihen? Toisille se on huomattavasti rankempaa kuin toisille. Mielestäni siihen ei totu se joko sopii (ainakin joten kuten) tai ei.

Vierailija
6/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ujous ei ole ongelma. Työ kuin työ opettaa varsin pian reippaaksi. Ja mulla ainakin on töissä juuri se työminä, joka ottaa kontaktia ihmisiin, hymyilee, on rohkaiseva ja virittelee tarvittaessa small talkia. En ole sairaanhoitaja, mutta piti vain kommentoida :D

Vierailija
7/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala vaan, jos pääset. Sairaanhoitajakoultukseen on vaikeampi päästä kuin Tekniseen korkeakouluun. Syy: Lyhyt viikkotyöaika, pitkät lomat, hyvät työsuhde-edut esim. sairaslomissa jne. Kn nuo suhteuttaa ansiohin, palkka on hyvä esim. insinööreihin verrattuna. Olemme sh-ins pariskunta, joten tiedän asiat. Mutta vain harvat pääsevät koulutukseen, muista ajatella vaihtoehtoa B.

Vierailija
8/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja voi työskennellä monenlaisessa paikassa. Jos stressaat helposti ja päätöksen teko ei ole vahvimpia puoliasi, ainakaan päivystys ei ole sinulle sopivaa. Opiskeluun liittyvissä harjoitteluissa saat kyllä tuntuma erilaisiin työpaikkoiin ja eiköhän viimeistään silloin selkene, sopiiko ala vai ei. Ne kannattaa kaikki jaksaa käydä läpi, vaikka joku osa-alue ei niin kiinnostavalta tuntuisikaan.

Vierailija
9/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halu auttaa harvoin on hyvä lähtökohta hoitotyöhön.

Tuo on kyllä totta. Tärkeää on osata olla ihminen ihmiselle ja ymmärtää että toinen on sairas eli suusta voi tulla ihan mitä vaan, omaiset ovat hätääntyneitä ja käyttäytyvät välillä todella epäasiallisesti. Itsetunnon pitää olla vahva, sekava potilas haukkuu sinut amattitaidottomaksi läski huoraksi ja sinä vaan jatkat työtäsi, tiedän että tämä sattuu, mutta koita pitää käsi paikoillaan, että saan puhdistettua sen.

Hyvin tärkeä taito on osata jättää hurjat tilanteet töihin, silloin työporukan pitää olla sellainen että töissä pystyy puhumaan, googlaa debriefing eli jos maallikko törmää samanlaisiin tilanteisiin järjestetään tilaisuus, jossa asiat kerrataan ja pohditaan. Hoitajan on varsinkin alkuun pystyttävä pohtimaan samaa työporukassa tai jonkun samalla alalla olevan kanssa. Kyse on tunteesta, jossa pohtii tekikö kaikkensa, tietäen että teki, mutta silti lopputulos on huono.

Uskon että suurin osa uupuvista hoitajista ei pysty tähän vaan tunne jää päälle. Tai ei ole edes mahdollisuutta pohtia ääneen teinkö oikein.

Englantia kyllä tulet opiskelussa tarvitsemaan ja latinan sanastoa pitää päntötä päähän.

Palkka on huono vastuuseen ja koulutukseen nähden vrt insinööri.

Meidän pikku kunnassa palkkalistoilla on yksi sairaanhoitaja ja yksi insinööri, toisen toisen palkka alkaa 2 ja toisen 4.

Kolmivuorotyö on rankkaa, toisille se sopii, nuorena usein, perheelliselle se voi olla hankalaa tai mukavaa, jos lapset voi olla paljon kotona.

Vierailija
10/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet peruskoulusta pääsemässä ja ala kiinnostaa, mene lähihoitajakouluun! Pääset siinä jo jyvälle mitä hoitajan työ on, ja saat samalla ammatin jolla saat töitä takuuvarmasti, samalla saat huomattavan edun sh-koulutukseen mennessäsi kun sinulla on jo hyvä tietopohja sekä senkin kannalta että lähihoitajan ammatillasi voit tehdä keikkatöitä koulun ohessa eikä tarvitse kituuttaa pelkällä opintotuella. Tiedän tämän kokemuksesta! Lähihoitajakoulutuksesta saa myös ihan saman yleisen hakukelpoisuuden kaikkiin korkeakouluihin mitä muistakin toisen asteen tutkinnoista, jos sitten haluatkin suunnata muualle, ja nykyään on monessa paikassa myös kaksoistutkintoina tehtäviä ylioppilas-lähihoitaja-tutkintoja.

Itsekin olen introvertti ihminen mutta kuten joku sanoikin, työminä on eri juttu, ja ujoudesta ei ole ammatissa haittaa koska sellainen työminä kehittyy kyllä opintojen ja työn myötä. Jos kiinnostaa niin alaa suosittelen ehdottomasti! Palkkakaan ei ole ihan niin surkea mitä monesti luullaan, joskaan ei toki ylimaallisen hyväkään, ja muodostuu suureksi osaksi pyhätöistä, sillä peruspalkka toki on huono. 

t. Kätilö-sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja

Vierailija
11/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vasta peruskoulusta olet pääsemässä niin käy ensin ammattikoulu tai lukio. Sitten vasta pystyt hakemaan ammattikorkeakouluun (tai yliopistoon, jos vaikka suunnitelmat muuttuu matkalla). :) t. sairaanhoitajaopiskelija

Vierailija
12/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vielä kolmivuorotyöhön liittyen että mielestäni siihen voi myös oppia, itse en ollut ikinä tottunut mistään syystä valvomaan öitä joten se hieman pelotti aluksi, ja ensimmäinen yö oli aika tuskaa, väsytti ihan älyttömästi! Vaikeaa yövalvominen oli ehkä noin ensimmäiset muutaman kuukautta kun aloin tehdä kolmivuoroa, mutta sitten alkoi helpottaa ja nykyään tykkään yövuoroista todella paljon. Teen mielelläni 2-4 yötä putkeen, eikä minua väsytä enää yövuorossa ja saan hyvin nukuttua päivisin. 

t. klö-sh -opiskelija, lh

Vierailija
13/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jotka vastasivat!

Olen juuri miettinyt että jos menisin ysi luokan jälkeen ammattikouluun lähihoitaja linjalle, mutta haaveeni on päästä sairaanhoitajaksi siksi kyselin siitä.

Vierailija
14/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy se lukio ensin ja katso sitten kiinostaako yhä.

Turhaa minnekään tukioon on mennä. Ekana lähäriksi ja jos ala vielä kiinnostaa, sitten sairaanhoitajaksi.

Vierailija
15/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pääset lukioon tuollaisilla koulunumeroilla. Lähihoitajaopinnot ilmeisesti mahdolliset. Sitä kautta mahdollisesti eteenpäin.

Vierailija
16/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat huonot numerot viime todistuksessa olivat nuo englanti ja ruotsi. Muuten oli kasia suurin osa, mutta esimerkiksi terveystieto oli ysi.

Vierailija
17/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi halu auttaa on huono lähtökohta hoito alalle?

Vierailija
18/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin pääset lukioon tuollaisilla koulunumeroilla. Lähihoitajaopinnot ilmeisesti mahdolliset. Sitä kautta mahdollisesti eteenpäin.

Eipä hän lukioon ole menossakaan. Yleishyödytön koulu se.

Vierailija
19/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harkita lähihoitajan koulutusta ensin. Lukio on hukkaan heitettyä aikaa jos ei aio akateemiselle uralle. Lähärinä tiedät sitten onko hoitotyö sulle ja sairaanhoitajan jatko-opintoihin on helppo jatkaa.

Parhaimmillaan sh duuni on palkitsevaa, innostavaa ja tyydyttävää. Pahimmillaan turhauttavaa ja inhottavaa. Koko skaala tuntemuksia löytyy. Eri paikkoja työskennellä on kymmeniä, joten jos yksi paikka sopii niin toinen ei nappaa sitten yhtään. Työkavereissa on kaikenlaisia niin kuin kaikissa töissä.

Luettelet ominaisuuksia jotka eivät ole hyvän hoitajan tunnusmerkkejä. Ja ominaisuuksia, joita tarvitaan, mutta joilla ei pärjää arjessa. Useimmiten duuni on raskasta fyysisesti ja vastuullista. Asiakkaan kohtaa ehkä kerran kun tämä ei ole parhaimmillaan joten...

Itse aloitin lähäriä vastaavalla tutkinnolla hoitotyön ja opsikelin myöhemmin sh:ksi. Olen tyytyväinen, joskus kaduttaa. Alaa en ole vaihtamassa. Palkalla tulee ihan ok toimeen, mutta verrattuna lähihoitajana eroa on muutama satanen.

Vierailija
20/20 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettelet ominaisuuksia jotka eivät ole hyvän hoitajan tunnusmerkkejä. Ja ominaisuuksia, joita tarvitaan, mutta joilla ei pärjää arjessa. Useimmiten duuni on raskasta fyysisesti ja vastuullista. Asiakkaan kohtaa ehkä kerran kun tämä ei ole parhaimmillaan joten...

Eli minun ei kannata edes pyrkiä hoitajaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä