Kuoleman pelko on läsnä joka päivä. Olen 68-vuotias.
En vaan ole sinut ikäni kanssa ja ikääntyminen ei pelota vaan kuolema. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän pelkää.
Kommentit (11)
Onko elämäsi ollut niin ihanaa, että sitä haluaisit jatkaa ikuisesti?
Vain keho kuolee, sielu on kuolematon
Haluaisitko käydä juttelemassa jossain? Voisi auttaa sua.
Välillä itseäni ahdistaa, kuinka nopeasti aika tuntuu menevän, ei ole kauaa siitä, kun olin lapsi ja siitäkin on monta vuotta. Mutta sitten ajattelen, että näin sen vain kuuluu mennä. Kukaan ei elä ikuisesti ja elämä vain on tällaista.
Voimia Ap ja koita nauttia jokaisesta hetkestä, lähde kävelemään illalla, on ihana syysilma.
Jos olet varakas, suosittelen että teetät itsellesi laajan terveystutkimuksen, jossa suljetaan pois ainakin sydäninfarktin, aivoinfarktin, aortan pullistuman ja keuhkösyövän riskit.
Oletko koskaan ollut lähelläkään kuolemaa? Ystäväni joka on ollut kahdesti sanoo, ettei häntä se enää pelota ollenkaan. Itse olen ollut kahdesti niin kipeä, että ei ole ollut enää väliä elänkö vai en. Ei se tuntunut lankaan pahalta. Tahto hävisi.
Pelosta keskusteleminen auttaa melkein aina. Tällainen anonyymi keskustelu netissä voi auttaa myös, mutta erityisesti varmaan jonkun läheisen ihmisen kanssa keskusteleminen pelosta auttaa. Ammattiauttajan kanssa juttelemisessa on omat hyvät puolensa, joten sekin kannattaa pitää mielessä vaihtoehtona.
Ongelmat itsessään harvoin ratkeavat keskustelussa, mutta suhtautuminen niihin muuttuu helpommaksi kestää, koska kielen sanojen kautta ihminen nimeää ahdistusta aiheuttavia tunteita ja ajatusten aihioita, mielikuvia. Nimeäminen tekee niistä tutumpia ja käsitettäviä. Keskustelussa toinen ihminen voi esittää näkökulmia ja kysymyksiä ahdistavista asioista, jolloin itse joutuu nimeämään niitä. Lisäksi keskustelussa ihminen joutuu rakentamaa kielellisiä suhteita nimeämiensä tunteiden ja ajatusten välille. Kokemus voi muuttua radikaalisti, kun sitä on työstetty tällä tavoin.
Joku edellä vastasi, että "rupea uskovaiseksi, niin kuolema ei enää pelota". Tässä ehdotuksessa on vinha perä. Kristillinen usko valaisee perspektiivin iankaikkisuuteen eikä kuolema enää ole entisensä.
__________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii iankaikkisen elämän. **
Rupea uskovaiseksi. Se auttaa.