Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaako 5v lapsesi nämä...

Vierailija
30.09.2016 |

Osaako/osasiko 5-vuotiaasi:
- luistella
- hiihtää
- pyöräillä ilman apupyöriä
- uida väh. 10m
- lukea lyhyitä sanoja
- kirjoittaa lyhyitä sanoja tunnistettavasti
- laskea päässä helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja sekä yksinkertaisimpia kerto- ja jakolaskuja
- tuntea viisarikellon
- piirtää yksityiskohtaisia piirustuksia (esim. ihmishahmo kulmakarvoineen)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän just 4v täyttänyt poika osaa muut noista paitsi uida. Mut sitähän sä et kysynyt.

Vierailija
2/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasi muut paitsi pyöräilyn ja uinnin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v. tyttö on innostunut lukemisesta. Tällä hetkellä hänellä on käsittelyssä Iijoki-sarja ja Pölhökanto Iijoen törmässä on parhaillaan menossa.

Vierailija
4/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta ekaluokkalainen jo osaa!

Vierailija
5/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasi kaikki paitsi kerto-ja jakolaskut ja kellon oppi vasta eskarissa kunnolla.

Tosin tyttö luki 5v. jo ihan täysillä. Harrasti luistelua ja uimakoulussa oppi uimaan.

Vierailija
6/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi vissiin osaa? :D Nauti nyt lapsesi "erityisyydestä ja kypsyydestä", pari vuotta eteenpäin mainitsemasi taidot ovat kaikilla hallussa ja ipanastasikin tulee keskivertokakara.

Vierailija
7/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika osaa noista viisi: lukea helppoja tuttuja sanoja, pyöräillä, luistella, laskea laskuja, piirtää yksityiskohtaisia kuvia.

Lisäksi osaa lohduttaa pikkusiskoa, viedä omat astiat koneeseen, vastata itse kun häntä puhutellaan, käydä itse vessassa, laulaa lukuisia lauluja, pelata lautapelejä, lähettää kuva- ja ääniviestejä, takaperin kuperkeikan ja trampoliinilla voltin, syödä kasviksia ja salaattia...

Jokainen lapsi on yksilö. Miksi vertailla?!?!?

Vierailija
8/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa ja on jo täyttänyt 6 vuotta. Suurimmat "ongelmat" uiminen, luistelu  ja viisarikello. Eikä piirtäminenkään oikein suju. Ja toi hiihtäminenkään ei ole oikein napannut. Ja ei taida edes tietää mikä on kertolasku, saati jakolasku.  Ihan normaalina lapsena pidän. 

Vierailija
9/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö osasi nuo kaikki muut jo 4-vuotiaana, mutta uida ei nyt 7-v vieläkään osaa.

Vierailija
10/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa oikein mitään noista, mutta pidän häntä kyllä älykkäänä ja taitavana.

Vierailija
11/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa lukea tai osaa kelloa muuten kaikki.

Vierailija
12/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta mä osasin noista tuon ikäisenä vasta luistella vähän ja päässälaskuja jonkun verran. Myöhemmin olin koulussa 9-10 oppilas ja opin sitten kaikki nuo loput asiat ensimmäisellä luokalla. Ei tuon ikäisten lapsien taitoja kannata vielä hirveästi vertailla ja analysoida, eikä noiden asioiden taitamattomuus ennen kouluikää kerro juuri mitään tulevaisuudesta.

Vierailija
13/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerto- eikä jakolaskuja osaa, muut kyllä.

Vierailija
14/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika osaa noista viisi: lukea helppoja tuttuja sanoja, pyöräillä, luistella, laskea laskuja, piirtää yksityiskohtaisia kuvia.

Lisäksi osaa lohduttaa pikkusiskoa, viedä omat astiat koneeseen, vastata itse kun häntä puhutellaan, käydä itse vessassa, laulaa lukuisia lauluja, pelata lautapelejä, lähettää kuva- ja ääniviestejä, takaperin kuperkeikan ja trampoliinilla voltin, syödä kasviksia ja salaattia...

Jokainen lapsi on yksilö. Miksi vertailla?!?!?

Piti kuitenkin kertoa, mitä kaikkea omasi osaa.

Vierailija
15/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika osaa ajaa traktorilla, leikata viikatteella, trimmerillä ja leikkurilla. Käyttää rälläkkää, porakonetta, sahaa yms.

Se ui selkää 200m, ajaa ilman apupyöriä, seisoo päällään ilman tukea, nostaa itsensä käsivarsien varaan nojassa, silppaa tankoa ja köyttä pitkin, tekee kärrynpyörän, harjottelee volttia.

Ei tykkää piirtää, ei kiinnosta lukea. Oman nimensä kirjottaa ja tunnistaa.

Pukee itse. Tiskaa, siivoaa hyvin, kantaa puut ja sytyttää uunit. Pilkkoo vihannekset, tekee voileivät, paistaa lettuja ja leipoo (avustettuna).

Hiihtää ja luistelee jotenkin.

Laskee plussaa ja miinusta. On sanallisesti, kielellisesti taitava. Ei puutu kirjaimia ja puhe on monipuolista ja selkeää. Ollut aina.

Kaikin puolin nokkela ja ketterä. Uskon et lukeminen, kirjoittaminen ja laskut oppii kyl nyt eskarissa ja myöhemmin koulussa.

Vierailija
16/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo 1½v poika osaa kaikki nuo.

Vierailija
17/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sikiö osaa nyt viikolla 20 ainakin uida. Laskee osaa ainakin sokerit.

Vierailija
18/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- luistella

- hiihtää

- pyöräillä ilman apupyöriä

- uida väh. 10m

- lukea lyhyitä sanoja

- kirjoittaa lyhyitä sanoja tunnistettavasti

- laskea päässä helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja sekä yksinkertaisimpia kerto- ja jakolaskuja

- tuntea viisarikellon

- piirtää yksityiskohtaisia piirustuksia (esim. ihmishahmo kulmakarvoineen)

Mun 5v ei osaa kyllä kelloa kuin tasatunnit ja pirtää se ei oo koskaan tykänny, hyviä ihmishahmoja silti piirtää. Jako-ja kertolaskuja osaa varmasti konkreettisten esimerkkien kautta esim jos on kuus karkkia jaettavana niin montako kukin lapsi saa. Yhteenlaskuissa käyttääsormia eli sikäli ei laske päässä.

Mutta muuten joo osaa.

Vierailija
19/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailwwija kirjoitti:

- luistella osaa auttavasti

- hiihtää ei olla edes kokeiltu

- pyöräillä ilman apupyöriä kyllä

- uida väh. 10m ei, ollaan menossa uimakouluun

- lukea lyhyitä sanoja kyllä, pitkiä myös

- kirjoittaa lyhyitä sanoja tunnistettavasti kyllä, pitkiä myös

- laskea päässä helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja sekä yksinkertaisimpia kerto- ja jakolaskuja kyllä.

- tuntea viisarikellon tuskin, meillä ei taida sellaista edes olla esillä. Kännykästä osaa katsoa kellonajan

- piirtää yksityiskohtai piirustuksia (esim. ihmishahmo kulmakarvoineen) kyllä, pitää piirtämisestä

Vierailija
20/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta olen aika varma että en itse viisivuotiaana osannut vielä mitään ap:n listalta.