Anoppi suuttui
Anoppi suuttui kun sanoin, että lapsemme ei saa mennä heille jos heillä on alkoholia ulottuvilla. Anoppilassa on tapana säilytellä avattuja ja avaamattomia viinapulloja pitkin asuntoa. Anoppi tästä suuttui ja sanoi, että ei niihin lapsi koske. Nyt en ole lasta antanut mummolle hoitoon ollenkaan tämän takia. Miehenikin vähättelee asiaa ja sanoo, että aiheutan riitaa suotta. Miten itse reagoisit? Liioittelinko kun en anna lasta sinne kylään?
Kommentit (24)
Öh. Oli meilläkin kotona viinipullot ihan näkyvästi viinipullotelineessä ja viskit ja konjakit kaapissa lasisen oven takana... Enpä ole tähän päivään mennessä tajunnut miten heitteillä lapsena ilmeisesti olinkaan kun pääsin ihan näkemään pulloja. :D Rajoittakaa nyt vähän. Jos se mummo tissuttelee pitkin päivää ja vahtii lasta humalassa niin se on sitten eri asia.
Meillä on ruokasalissa aina ollut alkoholituotteet lasiovien takana, eikä ole edes tullut mieleen, jonkun ottavan sieltä luvatta, vaikka talossa on useampi teini ja käytämme todella vähän alkoholia ja ei koskaan juovuksiin asti. Näin on ollut jo molempien lapsuuden kodissamme.
Minä taas olen kuullut tapauksen jossa lapsi maistoikin alkoholia ja joutui sairaalaan. Ei se ole mikään leikin asia. Olihan lehdessäkin se tapaus missä teini meinasi lähes kuolla kun oli juonut alkoholia.
Mikäli anoppi ei käytä alkoholia kun on vastuussa lapsesta, niin ei ongelmaa.
Eri perheissä on eri tapoja. Alkoholia voi olla näkyvillä, ei se tee kotioloista huonoja. Jos sitä käytetään asiallisesti, ja lasten paikalla ollessa on aina täysin selvä turvallinen aikuinen, niin en näe ongelmaa.
Kuulostaa siltä että etsit syitä miksei lapsesi voisi kyläillä isovanhemmillaan. Se, että sinä et pidä jostakin asiasta, ei tarkoita että lapselta pitäisi evätä mummilakyläilyt.. Lähetä lapsi vaikka isänsä kanssa isovanhemmille jos sinua ärsyttää liikaa. ...mahtaisitko reagoida samoin, jos tuollaista kotia pitäisi sinun paras ystäväsi? Tai oma tätisi? Tai sinun äitisi?
Lapselle varmastikin opetetaan että näihin aikuisten juttuihin ei saa koskea. Sama voisi päteä ihan hyvin esim. ukin tupakkaan tai piippuun, lasiastioihin, perintökristalleihin, mummon meikkeihin, silmälaseihin tai lääkkeisiin.