Ydinkeskustan kalliit yksityiset vuokra-asunnot menevät sosiaalituella eläville
Kommentit (40)
Lisää pulaa asuntoihin, kun matut pistetään kantisten edelle vuokrajonoissa. Reilu maa tämä Suomi omille kansalaisilleen. Onneksi on oma asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit varmaan: asuntosijoittajat kuppaavat yhteiskuntaa? Koska loppuu vuokralla asujan orjuuttaminen? Jokaisella on oikeus omaan kotiin.
Tästä olen eri mieltä. Mielestäni asumistuki on nykyisellään täysin sairas järjestelmä ja pitäisi korvata perustulolla, josta kukin voisi kustantaa asumisensa itse. Kenelläkään ei ole mitään subjektiivista oikeutta omaan kotiin, vaan esimerkiksi asuntolapaikka tai kimppakämppä voisi tulla kyseeseen.
Sairasta helsingissä on kalliit vuokrat minkä takia moni työssäkäyvä hakee myös asumistukea
Jos ei ole varaa asua Helsingissä niin silloin pitäisi muuttaa muualle, eikä määkiä yhteiskunnalta tukia.
Myös stadi tarvitsee matalapalkka-alan työntekijänsä. Ei olisi kohta hoitsuja, kaupan kassoja, siivoajia jne.
Setäni osti itselleen kerroataloasunnon aivan Turun ydinkeskustasta. Talo onkin täynnä vuokralaisia, jotka möykkäävät. Ne ovat kai opiskelijoita.
Ei vissiin kannata ostaa keskustasta asuntoa, kun on rauhattomia opiskelijoita talo täynnä.
Sattuipa juuri silmään Lappeenrannan Lumo-asuntojen vuokrat. Kohtuullisen lähellä keskustaa saa pulittaa kaksiosta, (ei saunaa tai parveketta), lähelle tonnin. Pienestä kolmiosta hyvän matkaa toista tonnia. En ymmärrä, kuka noita vuokraa.
Asunnot varmasti hyviä, melkein uusia siis, mutta järjettömät hinnat omistusasumiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit varmaan: asuntosijoittajat kuppaavat yhteiskuntaa? Koska loppuu vuokralla asujan orjuuttaminen? Jokaisella on oikeus omaan kotiin.
Jokainen menee töihin ja ostaa sen oman asunnon ja lopettaa valittamisen. Yhteiskunnan ei pidä asuntoa kenellekkään maksaa
23 jatkaa: setäni osti kolmion. Kaipa siellä on sitten paljon yksiöitäkin.
Hänen on pitänyt mennä yölläkin sanomaan niille meluaville nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen eri mieltä. Mielestäni asumistuki on nykyisellään täysin sairas järjestelmä ja pitäisi korvata perustulolla, josta kukin voisi kustantaa asumisensa itse. Kenelläkään ei ole mitään subjektiivista oikeutta omaan kotiin, vaan esimerkiksi asuntolapaikka tai kimppakämppä voisi tulla kyseeseen.
Asuntolakämppä ja pakotettu kimppakämppä lisää murhia tässä maassa ja paljon. Minä en ikinä suostuisi asumaan tuollaisessa asunnossa. Polttaisin vaikka sen maantasalle ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä halventaisin arvokkaalla alueella sijaitsevaa sijoitusasuntoani hankkimalle sinne asumaan jotain epämääräistä porukkaa?
Sellainen laskee asunnon myyntiarvoa.
Koska asunnoista on pulaa. Miksi asuntoa vailla olevien ihmisten pitäisi välittää sinun asuntosi myyntiarvosta?
Kenelläkään ei ole pakko vuokrata asuntoa jos ei halua
Jokunen vuosi sitten oli juttua siitä, että kaupungit vuokraavat Forenomin hotellihintaisia asuntoja kriisimajoitukseen. Nuo kämpäthän eivät mitenkään ole tavallisen palkansaajan maksukyvyn ulottuvissa (hinnat siis tyyliin 18 neliön yksiö 2000 euroa kuussa). Mitenhän on asian laita nykyään? Asuntotilanne pääkaupunkiseudulla ei ainakaan ole parantunut. Herättää aika paljon kysymyksiä siitä, kuka näitä päätöksiä tekee ja kuka niistä hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Setäni osti itselleen kerroataloasunnon aivan Turun ydinkeskustasta. Talo onkin täynnä vuokralaisia, jotka möykkäävät. Ne ovat kai opiskelijoita.
Ei vissiin kannata ostaa keskustasta asuntoa, kun on rauhattomia opiskelijoita talo täynnä.
Yhtä kallista uudiskerrostaloyhtiötä kaupataan täällä kalliilla hinnalla. Yksi osio siitä onkin varattu vuokrakäyttöön. Kuinkahan moni itsensä kipeäksi maksava mahtaa yllättyä mahdollisista sosiaalitapausnaapureista?
Taustat pitää aina selvittää. Minkälaisia autoja on parkkipaikalla? Jos kyseessä on kerrostalo, niin onko varmasti suomalaisia sukunimiä rappujen tauluissa.
Vierailija kirjoitti:
23 jatkaa: setäni osti kolmion. Kaipa siellä on sitten paljon yksiöitäkin.
Hänen on pitänyt mennä yölläkin sanomaan niille meluaville nuorille.
Opiskelijat asuu usein kimpassa, niin varmaan niissä muissa kolmioissa oli vähintään kaksi asukasta per asunto.
Parempi niin.
Saadaan tämä mätä sossutukijärjestelmä nopeammin nurin.
Paikallislehdessä oli tästä juttu jopa asukkaan kuvan kera. Ja kyllä, oli turvapaikan saanut työtön.
Katsoiko joku sen A-studion jakson, missä ministeri Risikkoa haastateltiin? Ja irakilaista Alia, joka tuli tutuksi mummonhoivaamisesta. Miehen ainut tehtävä on rahaa vastaan opiskella suomea. Eikä sekään oikein onnistu, kun masentaa niin paljon. Ei saa perhettään tänne. Kyseli vielä, mitä haittaisi, että (tuilla muutenkin elävä) mies saisi tänne 2 lastaan ja vaimon. Mitähän sekin maksaisi? Vihjaili, että integroituminen ilman on vaikeaa.
Ali jatkaa. Irak on turvaton paikka ja perhettä vainotaan. SeKIN jätti perheensä sinne silti. Eurooppaan tuli aika monta muutakin pakolaista samoilla toiveilla. Ei me vaan makseta niiden lompakkoloisijoiden elämää. Omissakin riittää tarpeeksi.
Risikko onneksi sanoi aika yksiselitteisesti, että sääli jos kotoutuminen ei onnistu ilman perhettä, mutta sitten on lähdetty väärin mielikuvin maailmalle. Vetovoimatekijät poistetaan. Minä antaisin paluulipun kouraan, vaikka tuo turvispaikan jo saikin. Kohta sen on psykiatrisella jonossa muiden jatkeena. Saavatkohan nekin etuiluliput?
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Jyväskylässä ydinkeskustassa Saton asunnossa. Kolmioiden vuokrat tässä talossa huutelee siinä reippaassa 1000 eurossa + vesimaksu 20e / asukas. Nyt naapurikanta on uusiutunut aikalailla ja n. puolet naapureista on maahanmuuttajia. Vähän ihmetyttää, kun tässä kaupungissa olisi aika paljon niitä halpojakin asuntoja. Onneksi päästään kohta asuttamaan ihan omaa taloa.
Tälläkään kertaa "maahanmuuttaja" ei tarkoita tänne töihin muuttanutta ja näitä henkilöitä ei vuokranmaksu henkilökohtaisesti kosketa. Joku muu rahoittaa sellaiset pikkuseikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä halventaisin arvokkaalla alueella sijaitsevaa sijoitusasuntoani hankkimalle sinne asumaan jotain epämääräistä porukkaa?
Sellainen laskee asunnon myyntiarvoa.
Koska asunnoista on pulaa. Miksi asuntoa vailla olevien ihmisten pitäisi välittää sinun asuntosi myyntiarvosta?
Mulla on Helsingin keskustassa kaksio vuokralla. Vuokraan sen itse valitsemalleni maksukykyiselle vuokralaiselle, joita heitäkin on ihan riittävästi, että vuokraustoimintani kannattaa. Sossun asiakkaalle en vuokraisi eikä ole tarvinnutkaan. Vuokratoiminnan kate ei riitä siihen, että siellä asuisi mahdollisesti ihminen, jonka elämänhallinta ei riitä asunnon kunnossapitoon. Tarvittaessa voin aina myydä asuntoni ja haluan pitää sen siinä kunnossa, että se on mahdollista. Jos joku haluaa pakottaa minua vuokraamaan asuntoani tai vastaavaa, niin myyn sen niin nopsaan ettei vaatija ehdi sanoa sanottavaansa loppuun. Silloin se on taas pois vuokra-asuntojen rivistä. Koettakaa nyt oppia ihan oikeaa elämää sen verran, että ei asuntoja vaan jaeta ja jotenkin ole oikeus vaatia vuokrattavaksi. Joku ne on aina ostanut, joko yksityinen tai kaupunki.
Oletteko muuten huomanneet, että nuo eksoottisemmista kulttuureista tulevat osaavat hienosti itkemisen ja valittamisen taidon taustalla vaatimukset? Myös aikuiset miehet. Meille kun opetetaan, että kuivaa kyyneleet ja sisulla eteen päin. Sitten tulkitaan väärin toisen todellisen hädän aste, kun on vain aika normaalia käytöstä omassa kulttuurikontekstissa.
Kai te tiedätte, että asuntoja rakennetaan vain sen verran, että hinnat pysyvät korkealla? Kai te tiedätte, että kaikki korkotuettujen asuntojen entiset rajoitteet (vuokrien korkeudessa yms) on purettu, että sijoittavat voivat saada valtion tuella voittoja?
Vuokralainen on pelinappula, tarvittava välikappale lypsäessä.
Jos ei ole varaa asua Helsingissä niin silloin pitäisi muuttaa muualle, eikä määkiä yhteiskunnalta tukia.