Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa lapsenne pesemään kätensä!

Vierailija
30.09.2016 |

Hyvät vanhemmat, koulussa on kihomatoja. Taas! Usein, monta kertaa vuodessa.

Meillä käy usein lapsen kavereita koulun jälkeen leikkimässä, syömäänkin jäävät monesti. Todella moni ei pese käsiään koulusta tullessa. Jos pyydetään, voi vastaus olla, että ei tarvitse! Tarvitsee ehdottomasti. En halua tauteja ja madonmunia kotiimme. Kädet pestään kun tullaan ja vessassa käydessä aina. Moni lapsi ei pese käsiään edes silloin, kun käy vessassa. Vessassa käyntiin menee muutama sekunti, lattialla on helposti lammikko ja vessakin vetämättä. Hyi olkoon! Parempi, että lapset leikkivätkin ulkona, mutta silloinkin pitää kai välillä päästä vessaan. Meille näemmä, kun oma koti ja vanhemmat ovat muualla. Lapset ovat jo koululaisia, useimmat ei edes mitään ekaluokkalaisia.

Hyvät vanhemmat: opettakaa ne lapsenne ihan jo kotna pesemään kätensä!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä, kun lapsi vasta tutustui pottaan, pestiin kädet yhdessä vessassa. Oli sinne pottaan tullut jotain tai ei tai vaikka lapsi olisi vain istunut siinä housut jalassa ihailemassa pesukonetta. Totutin lapsen siihen, että joka kerta kun on vessassa, niin kädet pestään ja saippualla, ei mitään vesihuuhtasua. Eipä unohdu sitten myöhemminkään. 

Mutta valitettavast kihomadot voivat tarttua siitä huolimatta. Meillä oli vuosi sitten ensimmäiset, onneksi lähtivät helpolla pois. Toivottavasti ei tule kovin pian uudestaan (lapsi täyttää kohta 8). Sairasteluun käsienpesu saattaa vaikuttaa myös. Kuten myös se, pumppaako pöntön kansi auki vai kiinni. Tietysti tämäkin on vähän tuurista kiinni, toiset sairastelee enemmän vaikka mitä tekisi. Meillä on ollu kerran vatsatauti, kun lapsi oli 1v. Influenssa, kun lapsi oli 6v ja siinä välissä kaksi kuume/nuha-tapausta, jolloin lapsi tosin sai hampaita samaan aikaan.

Vierailija
2/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mun mies ei osaa ja aikuiselle tuntuu olevan ihan mahdotonta opettaa, kun ei vanhempansa sitä aikanaan tehneet. Suuttuu vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei pestä, eikä ole ikinä ollut kihomatoja. Lapset 7- ja 9-vuotiaat. Ei se käsien pesu siihen asiaan vaikuta, vaan se, että pitää kynnet lyhyinä eikä seurustele perheiden kanssa, joilla on kihomatoja.

Vierailija
4/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö teidän lapset koulua?

Vierailija
5/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei pestä, eikä ole ikinä ollut kihomatoja. Lapset 7- ja 9-vuotiaat. Ei se käsien pesu siihen asiaan vaikuta, vaan se, että pitää kynnet lyhyinä eikä seurustele perheiden kanssa, joilla on kihomatoja.

Saattaa olla, ettei teillä tuolla hygienialla noita tuttavaperheitä ole tungokseksi ylipäätään. Nerokas keino suojautua kihomadoilta.

Vierailija
6/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jo edesmennyt mummo opetti, että kädet pestään aina, kun tullaan koulusta, töistä, kaupasta tai mistä vain kotiin. Sitä olen noudattanut.

Vierailija
7/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessassa käyntiin menee muutama sekunti, lattialla on helposti lammikko ja vessakin vetämättä.

Tämä on minulle hyvin tuttu ilmiö. Paitsi ettei kyseessä ole lapsi, vaan yli 5-kymppinen miespuolinen työkaverini ja esimieheni. Selvästi hänenkin vanhemmiltaan on jäänyt pari opetusta väliin...

Vierailija
8/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan mies ei osaa käsiään pestä. Minä sitten aina jyrisen sille, kun vessasta yrittää keittiöön jääkaapille, että KÄSIPESU SAATANA ENNEN KU RONKIT NIITÄ RUOKIA! Aina se häntä koipienvälissä menee takaisin vessaan käsiään pesemään. Lapsille sanon vähän nätimmin, koska ne vasta harjoittelee tätä asiaa, mutta aikuisen miehen luulis osaavan ilman käskemistä.

Kädet pestään kun tullaan ulkoa sisälle, erityisesti silloin kun tullaan kaupasta tms ihmisten ilmoilta, kyläpaikasta, kasvimaalta, roskikselta/kompostilta tai koiran kanssa lenkiltä. Pienet piipahdukset ulkona niin ei tarvitse välttämättä käsiä pestä jos mitään erityistä ei olla tehty eikä mihinkään koskettu. Kädet pestään vessassa käynnin jälkeen, ennen ruokailua ja kun aletaan laittamaan ruokaa. Myös aina sen jälkeen kun on silitetty koiraa.

Vierailija
9/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pestä jos käy kumihanskat tai rukkaset kädessä kakalla !

Vierailija
10/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettanu ihan näitä lapsien ykkös-kolmasluokkalaisia kavereita. Että niitä käsiä ei huuhtasta hanan alla sekuntia ja sit pyyhitä pyyhkeeseen, kuten alussa tekivät. Vaan otetaan saippuaa ja sitä vaahdotetaan käsissä niin, että kuplia miltei nousee ilmaan, ainakin 15 sekunnin ajan. Sitten vasta huuhdellaan ja hyvin ja sitten kuivataan hyvin.

Mulla on tasan pokkaa ohjata lapsivieraat käsienpesulle, kun astuvat ovesta sisään. Sanon ihan suoraaan, että pese kädet saippualla. Jos kuulen, että hana päällä vain sekunnin, sanon, että takaisin, ota saippuaa ja vaahdota sitä kunnolla. Kyllä muuten tottelevat. Lisään perään, että vain saippuavaahto tappaa pöpöt. Muuten yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
11/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vettä tuhlata moiseen humpuukiin.

Vierailija
12/14 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki aikuisetkaan osaa. Minulla oli kämppis joka nopeasti vaan virutti sormenpäät, sitten niillä paskaisilla käsillään kaiveli nenäänsä ja ihmetteli kun on koko ajan sairaana. Ja sitten lopuksi tartutti ne tautinsa minuun. Onneksi nykyään on ihan perushygienian hallitseva kämppis, niin ei tarvitse itsekin koko ajan olla jossain vatsataudissa.

Vierailija
13/14 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/14 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta! Mukava kuulla, että joku muukin vaivautuu kasvattamaan toistenkin lapsia ja pokka pitää. Täytyy vaan sinnikkäästi muistuttaa samoja lapsia joka kerta, kun eivät opi...

Toistaiseksi meillä ei muuten ole ollut kihomatoja eikä täitä, ei ole paljoa sairasteltu muutenkaan. Lapsen luokkakaverit ym. on jatkuvasti kipeinä ja yhdellä on kihomatoja, toisella täitä eikä ole ensimmäinen kerta. Vanhemmat kyllä pesevät ja huolehtivat, ei se ole auttanut, kun kaikki eivät välitä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi