Poika menossa yökylään vähävaraiseen perheeseen. Mitä viemisiä?
Lapsi on siis kutsuttu luokkakaverille ensi viikolla yökylään. Tiedän, että perhe on köyhä: isä työtön ja äiti kotona taaperon kanssa. Lapsia on monta. Pojat (meidän ainokainen ja heidän esikoinen) ovat hyvät ystävykset. Mitä yökylään voisi viedä tuliaisina? En halua, että perhe kokee asian nolona tai jotenkin sellaisena "almu köyhälle" -eleenä.
Kommentit (25)
Veisin Burberryn asusteet jokaiselle.
Musta oli kiva, kun meidän tytölle tuli kaveri yökylään, niin kun äitinsä lykkäsi ovesta sisään niin tunki mukaan pari muovipussillista Lidlin herkkuja: sipsejä, pop cornia, croisantteja, karkkia yms yms. Äitinsä totesi, että pitää jakaa sitten kaikkien lasten kesken. En tiedä onko heillä yleensäkin tapana, vai onko sana levinnyt, että olemme molemmat miehen kanssa tällä hetkellä työttöminä.
Ehdotan siis lapsille runsaasti herkkuja. Mutta sekaan myös jotain järkevää: kuten karjalanpiirakoita.
Vierailija kirjoitti:
Mökin ostaisin jotain oman lapsen mielestä hyviä iltasyömisiä, niin että itse niitä olisin kumminkin miettimässä kaupassa. Ja sitten sanoisin että käytiin kaupassa ja halusi valita jotakin mukavaa yökyläilyä varten. Just tyyliin parempia sämpylöitä, smoothiemehu, karkkia..
Ostaisit mökin? Itse ostaisin asuntovaunun.
Nyt on lapsi menossa yökylään lapsiperheeseen. Ajattele sitäkin, että ehkä se köyhä lapsi tulee yökylään teille, mitä siis hänen voisi odottaa tuovan?
Köyhäkin voi vähistä tarpeista vaikka leipoa jotain. Tiedätkö, harrastaako perheessä kukaan leipomista? Mikä olisi sinun bravuurisi? Miten olisi vaikka tiikerikakku, joka on yleensä lasten herkkua, mutta sitä harvemmin lapset itse leipovat toisin kuin vaikkapa mokkapaloja.
Ensimmäiseksi kannattaa viemisiin laittaa jotain sellaista oman lapsesi herkkua, jota hän voi syödä itse ja tarjota kaikille muillekin perheen lapsille. Ei siis mitään yksittäistä pientä vanukaspurkkia omalle vaan joku litran paketti sellaista, josta tiedät ainakin oman lapsesi pitävän ja josta riittää isommallekin porukalle. Nämä siis sillä perusteella, että "laitoin näitä mukaan kun meidän Pekkakin näistä niin tykkää", jotta säälikortti jää käyttämättä.
Mitä itse toivoisit saavasi?
Jos teillä on jotain ylimääräisiä hiluja, niin anna vaikke ne? Pistä lappu mukaan, että "älkää juoko kaikkia rahoja kerralla".