Ahdistaa joidenkin naisten olemattomat sosiaaliset taidot
Olen harrastanut yhtä juttua kauan ja useimmat tapaamani ihmiset ovat olleet OK. Yhdessä vaiheessa eräässä ryhmässä rupesi kuitenkin käymään nainen, jonka tajusin haluavan eristäytyä muista ja hänestä tuli hyvin kylmä ja ylpeä vaikutelma. Minua ahdisti joka viikko kun pohdin että tuleeko hän taas sinne patsastelemaan ylhäisyydessään ja ehkä jopa siunaantuu parikseni, kuten välillä kävi. Lopulta nainen sai raivokohtauksen opettajalle kun opettaja ei kumartanut hänen taitojaan ja mielipiteitään ja sen jälkeen häntä ei näkynyt.
Nyt on vähän samanlaiset fiilikset yhdestä samanlaisen habituksen omaavasta paljon nuoremmasta naisesta. Ensimmisellä kerralla hän vaikutti myös kylmältä ja etäiseltä kun koetin neuvoa häntä eräässä asiassa, mutta ajattelin että ehkä hänellä oli vain huono päivä. Sitten satuin näkemään häntä arkielämässä ja menin juttelemaan, koska on harvinaista että näkee harrastuskaveria muualla rennossa kontekstissa ja vieläpä suurinpiirtein samaa ikäluokkaa, joten tuntui hyvin luonnolliselta harjoittaa pientä perussosiaalisuutta ja helpottaa myös harrastuksessa oloa. Heitin pari ystävällistä lausetta yhteiseen harrastukseen liittyen, joihin nainen vastasi virnuillen tyytyväisesti ja käänsi heti selkänsä ikään kuin en olisi olemassakaan. Samassa harrastuksessa joudun sitten kuitenkin sietämään naisen ylenkatsetta asiakaspalveluilme naamalla.
Olen itse mies jos sillä on mitään väliä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Miksi voi miksi te miehet (olen itsekin mies jos sillä on väliä) aina pähkäilette joidenkin horatsujen oikkuja? Miksi et hyvä mies keskity omiin juttuihisi, vaan vedät stressiä jonkun puhkin*ssitun muijan mielenliikkeistä? Älä ahdistu.
Se minua ahdistaa kun maksan siitä että saan olla samassa tilassa tuollaisten ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi voi miksi te miehet (olen itsekin mies jos sillä on väliä) aina pähkäilette joidenkin horatsujen oikkuja? Miksi et hyvä mies keskity omiin juttuihisi, vaan vedät stressiä jonkun puhkin*ssitun muijan mielenliikkeistä? Älä ahdistu.
Se minua ahdistaa kun maksan siitä että saan olla samassa tilassa tuollaisten ihmisten kanssa.
No sinähän vesseli olet.
Vierailija kirjoitti:
DI naisia?
Rillit, hoikkuus ja leso katse ovat yhdistäneet naisia.
-ap-
Olis kiva tietää, mikä harrastus kyseessä. Jos olet jossain joogatunneilla ainoana miehenä, niin oma "tuttavallisuutesi" ja "sosiaaliset taidot" saatetaan tulkita puhtaaksi pervoiluksi ja koko osallisuutesi harrastuksen parissa on kyseenalainen. Lisäksi ihmettelen, miksi tämä asia on näin sukupuolisidonnainen. Jos kävisit jossain harrastuksessa, jossa suurin osa miehiä ja juurimiespuoliset henkilöt olisivat ongelma, niin olisitko otsikoinut tämän keskustelun "ahdistaa joidenkin miesten olemattomat..." vai tehnyt asian sukupuolineutraaliksi ja puhunutvain yleisesti "ihmisistä" tai "henkilöistä"?
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva tietää, mikä harrastus kyseessä. Jos olet jossain joogatunneilla ainoana miehenä, niin oma "tuttavallisuutesi" ja "sosiaaliset taidot" saatetaan tulkita puhtaaksi pervoiluksi ja koko osallisuutesi harrastuksen parissa on kyseenalainen. Lisäksi ihmettelen, miksi tämä asia on näin sukupuolisidonnainen. Jos kävisit jossain harrastuksessa, jossa suurin osa miehiä ja juurimiespuoliset henkilöt olisivat ongelma, niin olisitko otsikoinut tämän keskustelun "ahdistaa joidenkin miesten olemattomat..." vai tehnyt asian sukupuolineutraaliksi ja puhunutvain yleisesti "ihmisistä" tai "henkilöistä"?
Ei asia ole sukupuolisidonnainen eikä tässä ole niin sanottu. Nämä kokemukset ovat vain sattuneet olemaan naisista, vaikka useimmat naiset ovat olleet mukavia.
Ja jos tuttavallisuus joogassa tulkitaan pervoiluksi, niin sitten henkilö on leuhkan lisäksi vielä tyhmäkin. Siitä harrastuksesta ei kuitenkaan ole kysymys.
Ja että miehen osallisuus joogassa olisi kyseenalaista? Mitenkähän tykkäisit jos samaa logiikkaa sovellettaisiin lähes kaikkiin urheilulajeihin, joissa miehillä on suurta luontaista etua? Ovatko maskuliinisten lajien naiset pervoilijoita jos ovat kokeneita ja neuvovat aloittelijamiestä? Tässä se neuvonta oli vain sellaista että kun henkilö oli ollut poissa, näytin hänelle materiaaleja ja kerroin mitä edellisellä kerralla oli käyty läpi, koska luulin että se kiinnostaisi jokaista.
Ap, harrastuksessa ollaan sen harrastuksen takia, pääsääntöisesti, ei kaveeraamassa vastakkaisen sukupuolen kanssa. On ihmisiä, joilta kestää pitkään lämmetä vieraille ihmisille, ja varsinkin vieraiden miesten kanssa jutustelu ei ehkä luonnistu. Kestä se, ja hae jutustelukumppanit muualta.
Aikuinen ihminen ei ahdistu tuolla lailla siitä, että maailmass on erilaisia ihmisiä kuin hän itse.
Harrastat itse kovin itsevarmasri tulkintoja toisten ilmeistä ja eleistä, ja kuvittelet tietäväsi, millaisia muut ovat ihan vaan sen perusteella, mitä tulkitset heidän ilmeistään. Tuo nyt jos mikä on sosiaalista taitamattomuutta.
Ei kaikki vaan halua tutustua. Toisille small-talk voi olla aivan käsittämätön juttu. Hyväksy se tosiasia, että meitä on monenlaisia. Kaikki ei osaa tai halua ja syitä on yhtä monta kuin ihmisiä. Anna olla. Siirry seuraavaan.
Jos menen ohjattuun harrastukseen, niin kyl ärsyttää, jos joku muu, kuin ohjaaja puuttuu tekemisiini. Joillekin tuo voi olla viikon ainut oma hetki ja haluaa olla rauhassa ilman, että joku kyttää ja tulee neuvomaan. Mieti paljo ärsyttää, kun maksat, saat omaa aikaa, ohjausta ja joku tumpelo tulee sitten siihen pätemään... mieti miksi sulle ollaan töykeitä. Jos haluan amatöörin neuvoja en maksa siitä.
Sinähän olet oikea äidin pikku profiloija, kun jostain ilmeestä pystyt analysoimaan henkilön syvimmät tunnot.
Kyllä on ihmisillä murheet, hohhoijjaa. Ap, jos ottaa noin kovasti pattiin, lopeta se harrastus ja etsi jotain muuta puuhattavaa. Vai oletko kenties masokisti?
Nainen voi kokea noloksi sen, että menet siihen kertomaan mitä hänen pitäisi tehdä. Nostat oman osaamisesi naisen yläpuolelle. Jos ihminen on huono harrastuksessaan, helposti nolostuu kun tajuaa muidenkin miettivän että onpa tuo yksi tyyppi surkea tässä.
Muutenkin nainen voi kaivata harrastukseltaan lähinnä omaa rauhaa tai kivaa tekemistä, eikä kehittyminen ole hänelle tärkeintä.
Kirjoittiko mies 29v+monta vuotta tämän aloituksen? Kuulostaa aivan hänen elämältään.
Introverttinä en halua sosialisoitu harrastuksissani yhtään ylimääräistä. Haluan harrastuksieni parissa kerätä kasaan energiaa, enkä tuhlata sitä. Pitää siis leikkiä jääprinsessaa, jos joku yrittää alkaa tekemään liian läheistä tuttavuutta näissä yhteyksissä.
Käytän rajatun sosiaalisen energiani mieluummin vanhoihin ystäviini ja työni hyvin hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, harrastuksessa ollaan sen harrastuksen takia, pääsääntöisesti, ei kaveeraamassa vastakkaisen sukupuolen kanssa. On ihmisiä, joilta kestää pitkään lämmetä vieraille ihmisille, ja varsinkin vieraiden miesten kanssa jutustelu ei ehkä luonnistu. Kestä se, ja hae jutustelukumppanit muualta.
Aikuinen ihminen ei ahdistu tuolla lailla siitä, että maailmass on erilaisia ihmisiä kuin hän itse.
Harrastat itse kovin itsevarmasri tulkintoja toisten ilmeistä ja eleistä, ja kuvittelet tietäväsi, millaisia muut ovat ihan vaan sen perusteella, mitä tulkitset heidän ilmeistään. Tuo nyt jos mikä on sosiaalista taitamattomuutta.
Kyllä asiaa noinkin voi ajatella mutta minusta vain olisi mukava että jos joku inhoaa toisten ihmisten seuraa niin ei menisi sellaisiin harrastuksiin, joihin kuuluu olennaisena osana kommunikaatio toisten kanssa. On älytöntä mennä sosiaaliseen harrastukseen patsastelemaan ja vaatia muita ihmisiä raahautumaan perässä eri asioissa kuten suullisissa paritöissä. Esim.patikointi sopii epäsosiaaliselle tai postimerkkeily.
Ylimpiä ystäviä ei tarvitse olla mutta minun on ainakin vaikea uskoa että 'aikuiselle ihmiselle' olisi vaikea suoda muutamaa peruskohteliaisuuden lausetta toiselle, koska siitä tuskin tulisi hänelle läheskään yhtä vaikea ja nolo tilanne kuin siitä että torjuisi toisen ihmisen omasta todellisuudestaan kuin vihollisen; se normaalin sosiaalisuuden osoittaminen vaikka yhden kerran on vain tapa osoittaa toiselle epäsuorasti että "olet OK tyyppi, nähdään taas siellä paikassa X" ja sitten se pakollinen yhdessäolo sujuu paljon luontevammin loppuajan vaikka ilman mitään small talkkia. Se, joka puhuu ensin, rikkoo jään ja osoittaa omasta puolestaan että hänen mielestään toinen on OK ja on halukas yhteistyöhön, mutta on vaikeaa jos toinen ei tule siinä vastaan, vaan jää kivireeksi.
Lasten harrastusten vuoksi tapaan paljon erilaisia ihmisiä joka ilta. Osa on kertomasi kaltaisia ja osan kanssa saa juttua aikaiseksi mistä vaan. Olen aina ajatellut, että nämä jotka tuskin "moi" saavat sanottua, eivät vaan halua höpötellä small talkia joten miksi asiasta stressaisin? Annan heidän olla rauhassa ja keskityn juttelemaan niiden kanssa jotka siitä pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Et oo tainnut ikinä joogaa harrastaa. Mun joogaryhmässä on varmaan melkein puolet miehiä. Oon ollut kyllä myös sellaisessa ryhmässä missä miehiä oli vain muutama, mutta en usko, että kukaan kuvitteli näiden kyseisten miesten olevan pervoja.