Tietääkö jo miten paljon tulehduskipulääkkeet voi nostaa f-calpro-arvoa?
Se viiteylärajahan on 100, minulla oli 243.
Olen syönyt Arcoxia 120mg, nostaako arvoa noin paljon?
Vai onko tuo edes paljon?
Kommentit (10)
Koksibeiden kanssa kannattaa olla varovainen! Lue http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93874.pdf
Selektiiviset tulehduksellisen COX-2:n estäjät eivät vaikuta fysiologisesti laajalti ilmenty-
vän COX-1:n prostanoidien tuotantoon. Ei-selektiivisiin tulehduskipulääkkeisiin verrat-
tuna koksibit eivät aiheuta endoskooppisesti havaittavia muutoksia mahan limakalvossa
ja vähentävät verenvuotokomplikaatioiden riskiä noin 50 %. Tästä huolimatta ne ai-
heuttavat dyspepsiaa ja saattavat heikentää munuaisten toimintaa. Koksibit vähentävät
antiaggregatorista endoteeliperäistä prostasykliiniä (COX-2) vaikuttamatta verihiutalei-
den proaggregatoriseen prostasykliiniin (COX-1). Tämän verisuonen prostanoiditasapai-
non muutoksen hyödyt ja haitat ovat selvittämättä. Koksibien on raportoitu olleen sel-
laisten potilaiden sietämiä, joiden astmaa ASA pahentaa. Selektiivisen COX-2:n eston
merkitystä syövän estossa ja hoidossa tutkitaan parhaillaan
Vierailija kirjoitti:
Koksibeiden kanssa kannattaa olla varovainen! Lue http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93874.pdf
Selektiiviset tulehduksellisen COX-2:n estäjät eivät vaikuta fysiologisesti laajalti ilmenty-
vän COX-1:n prostanoidien tuotantoon. Ei-selektiivisiin tulehduskipulääkkeisiin verrat-
tuna koksibit eivät aiheuta endoskooppisesti havaittavia muutoksia mahan limakalvossa
ja vähentävät verenvuotokomplikaatioiden riskiä noin 50 %. Tästä huolimatta ne ai-
heuttavat dyspepsiaa ja saattavat heikentää munuaisten toimintaa. Koksibit vähentävät
antiaggregatorista endoteeliperäistä prostasykliiniä (COX-2) vaikuttamatta verihiutalei-
den proaggregatoriseen prostasykliiniin (COX-1). Tämän verisuonen prostanoiditasapai-
non muutoksen hyödyt ja haitat ovat selvittämättä. Koksibien on raportoitu olleen sel-
laisten potilaiden sietämiä, joiden astmaa ASA pahentaa. Selektiivisen COX-2:n eston
merkitystä syövän estossa ja hoidossa tutkitaan parhaillaan
Anteeksi, nyt ei pää taivu niin paljon että saisin tuosta selkoa...
Eli kyllä vai ei?
T. Ap jolla tyhmä olo
Ap ei oo vieläkään tajunnut mitä tuo teksti tarkoitti ja millä tavalla se vastasi kysymykseen =D
Ei ihme. En minäkään täysin tajunnut vaikka tiedän että Arcoxia on cox-2 estäjä.
Ap kuvittelee että tota voidaan ymmärtää niin että Arcoxia ei vaikuttaisi huomattavasti arvojen nousuun, mutta voin ihan yhtä hyvin olla väärässäkin =D
En osaa vastata kysymykseen, mutta voin lohduttaa, ettei tuo lukema ole mitenkään hälyttävä. Olin eilen kontrollikäynnillä Crohnin tiimoilta, tilanne stabiili, calpro 210, ja gastroenterologi sanoi, että arvo voi olla jopa tuhansissa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata kysymykseen, mutta voin lohduttaa, ettei tuo lukema ole mitenkään hälyttävä. Olin eilen kontrollikäynnillä Crohnin tiimoilta, tilanne stabiili, calpro 210, ja gastroenterologi sanoi, että arvo voi olla jopa tuhansissa.
Millaisia arvoja sinulla on ollut kun on akuutimpi tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti osaa vastata, minulta calpro on otettu vasta viimeisen kolmen remissiovuoden aikana. Jos vuosikontrolli on tehty akuutin aikaan, on tehty perinteinen kolonoskopia ja todettu tulehdus sekä skopiassa että koepaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti osaa vastata, minulta calpro on otettu vasta viimeisen kolmen remissiovuoden aikana. Jos vuosikontrolli on tehty akuutin aikaan, on tehty perinteinen kolonoskopia ja todettu tulehdus sekä skopiassa että koepaloista.
Aa, ok =)
Odotan aikaa kolonoskopiaan, ja se nyt tehdään ton arvon takia ja kun nyt netistä löysin että tulehduskipulääkkeet voi vääristää tuloksen niin tuli jo sellainen olo että ehkä tulossa turha tutkimus.
Toisaalta lääkärin kai pitäisi olla asiasta tietoinen, ja sehän tietää että syön Arcoxiaa, joten ehkä se on otettu huomioon kun tulkitsevat tota positiiviseksi....
Nojoo, kyllä se sitten selviää.
No prkl, heti virhe otsikkoon eli joku eikä jo.