Hei kuinka paljon teillä on luomia?
Minkälaisia/ onko kaikki samanlaisia? Missä eniten?
Terv. luomipaniikki
Kommentit (25)
Kymmeniä tasaisesti ympäri kehoa, mutta selkä on "puhdas". Yksi iso on reidessä (5cm) ja muualla muutama keskikokoinen jotka ovat koholla \+oudon pehmeitä.
Tuntuu ettei mulla ole toivoa selvitä ilman melanoomaa.
Olen googlannut ja mulla luomia just siellä missä ei saa olla eli takaraivossa, rinnassa, pakarassa. Luomia on etenkin selässä, erikokoisia ja eri värisiä.
Mulla on ihan valtavasti luomia. Vatsan ja selän alueella eniten. Epäilyttäviä on vuosien varsilla poistettu useampiakin, mutta kaikki poistetut ovat olleet ihan normaaleja.
Inhoan luomiani ja pelkään kyllä jossain määrin ihosyöpää, mutten välttele auringonottoa.
Mieluummin elän täysillä nauttien auringosta ja lämmöstä kuin jossain hämärissä sisätiloissa peläten syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan valtavasti luomia. Vatsan ja selän alueella eniten. Epäilyttäviä on vuosien varsilla poistettu useampiakin, mutta kaikki poistetut ovat olleet ihan normaaleja.
Inhoan luomiani ja pelkään kyllä jossain määrin ihosyöpää, mutten välttele auringonottoa.
Mieluummin elän täysillä nauttien auringosta ja lämmöstä kuin jossain hämärissä sisätiloissa peläten syöpää.
Mulla myös, laskin että noin 50 about. Onko sulla erikokoisia vai pieni? Mulla moni reilu sentin kokoinenkin.
mulla on paljon miniluomia, siis sellaisia tasaisia max milli x milli luomia. en edes tiedä montako, ehkä kymmeniä. Kaksi isoa, kohollaan olevaa luomea on ja yksi on poistettu.
Ainakin pari sataa. Ehkä 20-30 isompaa, loput pieniä ja vielä pienempiä. Eniten luomia on selässä, ja niitä on viimeisten vuosien aikana tullut aina vain lisää. En todellakaan kulkisi selän paljastavassa asussa missään. Ärsyttävintä selän luomissa on kuitenkin se, ettei niitä voi itse säännöllisesti tarkistaa ja seurailla muutoksia. Minulta on jo leikattu useita luomia, mutta lisää ongelmatapauksia tulee koko ajan.
Tällä hetkellä huolettaa muutama selän luomi sekä pallean yläpuolella oleva luomi, jota rintsikat vähän hankaavat. Eniten kuitenkin yksi iso päänahassa, ohimon yläpuolella, hiusten peitossa siis. Se on kasvanut ja on jo ainakin 1 cm halkaisijaltaan, väriltään ruskea ja vaaleanruskea. Se on keskeltä aika paljon kohollaan ja sormet eksyvät aina näpräämään sitä. Samoin harjatessa pitää olla varovainen.
Olisi ihanaa, jos olisin saanut olla yksi niistä luomettomista tai edes vähäluomisista ihmisistä! Elämä olisi aika paljon huolettomampaa.
Reilu 200. Vähän ihosyöpä pelottaa, mutta eipä sitä voi koko aikaa miettiä. Äidilläni on yhtä paljon ja hyvin hengissä porskuttaa ilman syöpää. Rumiakin nämä on, mutta kaikkeen tottuu.
Mulla on yli 200, mutta en kyllä jaksa stressailla niistä. Suurin osa on pieniä ja vaaleita, muutama tumma löytyy, kaikki ovat litteitä ja tarkkarajaisia. Suurin osa on käsissä, mutta jaloissa on myös, torso ja kasvot ovat melko luomettomat. Suurin luomi tosin on lantiolla, halkaisija n. 5 mm.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei mulla ole toivoa selvitä ilman melanoomaa.
Olen googlannut ja mulla luomia just siellä missä ei saa olla eli takaraivossa, rinnassa, pakarassa. Luomia on etenkin selässä, erikokoisia ja eri värisiä.
No en ole kyllä ikinä kuullut, että tietyissä paikoissa olevat luomet olisivat joku melanoomariski :o Olisko takaraivo / pakara sen takia "riskipaikka", että jos ko. paikoissa olevissa luomissa tapahtuu muutos, niin sitä ei ainakaan itse välttämättä huomaa? Mutta rinta??! Miksi rinnoissa olevat luomet olisivat riski?
Mulla on pelkkiä pigmenttiluomia, pieniä, tummanruskeita pisteitä, mutta niitä sitten riittää - pelkästään käsivarsissa on noin 170. Seurailen niiden määrää. Näin nelikymppisenä näytän siltä kuin vieressä olisi räjähtänyt soijapullo. Naama on onneksi päässyt vähenmällä, mitä nyt toisessa poskipäässä on kymmenkunta yhtenä ryppäänä, ne ilmestyivät yhden pidemmän etelänreissun aikaan ja tulivat jäädäkseen.
Koholuomia oli aikanaan muutama, olen poistattanut ne jo parikymppisenä. En ole huolissani, en ota ikinä ottamalla aurinkoa eikä suvussa ole ihosyöpää. Ja jonakin tylsänä päivänä voin tehdä pisteestä pisteeseen -tehtävän :)
Aikuisena ilmestyvät uudet luomet voivat olla myös rasvaluomia. Ne ovat usein aika rumia, varsinkin jos niitä on runsaasti kuten mulla :( Mutta hyvä puoli on se, että ne eivät koskaan muutu pahanlaatusiksi.
Rasvaluomia on joskus vaikea erottaa varsinaisista luomista. Ainakin maallikon. Vanhetessaan rasvaluomet tummuvat ja voivat muistuttaa melanoomaa. Epäilyttävät muutokset pitää siis aina tarkistuttaa!
Näytän tähtitaivaan kääntöpuolelta: pullataikinankalpea nahka täynnänsä pieniä ruskeita luomia. Niitä on vähän erikokoisia, ja isoimmat on hieman koholla. Yksi poistettu ja yksi kasvaa karvaa. Mutta siis, paljon niitä on! Sanonkin, että ei ole valmistusvaiheessa tarpeeksi ravistettu kun väri on jäänyt kokkareiksi.
Vähän nyt. Poistatin monta tänä vuonna. Ei oo melanoomaa, tutkittiin. Ja mulla tosiaan oli vähän joka lajia luomia.
Mulla on pelkästään käsivarsissa varmaan ainakin yhteensä 50. Mahassa on myös tosi paljon ja selässä. Ehkä koko kropassa ainakin yli 100, ehkä jopa melkein 150? Yksi iso, epätasainen ja epäsymmetrinen on poistettu erään muun leikkauksen yhteydessä. Lääkäri silloin sanoi, että hän päätti poistaa sen samalla, mut siinä ei ollut mitään. Täytyisi mennä varmaan näyttään noita muitakin jonnekin, kun osa on vähän kohollaan olevia "röpöläisiä".
Onko muuten normaalia, jos jotkut luomet haalistuu ja yksi iso multa on hävinnyt itsestään kokonaan? Se oli farkkujen napin kohdalla, voiko vyötärö oikeasti olla hinkannut sen pois?
Mitäs jos 2-vuotiaalla on kämmenessä (siis tosiaan sisäpuolella) luomi, onko normaalia? Lääkärille joskus näytettiin eikä se mitään sanonut. Mulla ois käsitys, ettei kämmenissä pitäisi olla luomia? Se on pieni ja muutoin ihan tavallisen näköinen.
Voiko luomien poistoon liittyä jotain riskejä?
Aivan helvetisti joka puolella kehoa, myös kasvoissa. Kämmenessä on ollut syntymästä saakka. Pari on poistettu pahoista paikoista, rasvaluomia olivat. En osaa pelätä. Tarkkailen kyllä.
Mulla ei ollut luomia ennen juurikaan, tehtiin keuhkossa Pleura nesteen poistoja. Tuli sen jälkeen luomia ?
Mulla on paljon, etenkin selässä. Monessa on kahta väriä ja osa jopa 1cm kokoisia:(
Onko kellään noin isoja??
Juu on. Just jäädytettiin yli 20. Yksi iso kasvoistakin. Ei jäänyt mitään arpea. Pelotti kyllä mennä, mutta sattui vähemmän kuin itikan pisto.