Miten teillä riittää rahat?
Mulla on nettopalkka 1600-2000 e/kk, vähän vaihdellen. Lainanlyhennyksen ja muiden laskujen + ruokakulujen yms. jälkeen ei todellakaan jää yhtään rahaa säästöön. Miten teillä muilla riittää rahat? Entä mitä olette mieltä, onko reilua, että maksan lainanlyhennyksen kokonaan yksin ja mies ei osallistu ollenkaan? Hänellä on oma talo, joka on asumattomana tällä hetkellä, koska asutaan minun luonani ja olen yrittänyt suostutella, että laittaisi sen myyntiin ja voitaisiin näin helpottaa rahatilannettamme, mutta ei ole ollut innostunut ajatuksesta. Hänellä on itsellä nollatulot tällä hetkellä, koska on periaatteessa opiskelija, mutta ei saa opintotukea (eikä suostu menemään sossuun) ja maksaa säästöistään lainanlyhennystään. Lisäksi ravaa entisellä asuinpaikkakunnallaan (jossa talokin sijaitsee) kerran viikossa, vaikka välimatkaa on 150km, koska haluaa nähdä kavereitaan (ei ole ollut kiinnostunut hankkimaan uusia kavereita täältä nykyiseltä paikkakunnalta). Meillä on todella tiukkaa rahallisesti, mutta mies ei ole oikein ollut kiinnostunut menemään töihin, vaikka aikaa siihen kyllä olisi. Olenkin yrittänyt itse etsiä kakkostyötä.
Kommentit (27)
No kuule ihan sillä ettei törsäillä. Kyllä noi tulot riittää pitäis.
Miksi miehen pitää myydä talonsa pois, että sinä saisit rahaa?
Et kai kokonaan sitä miestä elätä?
Laita pihalle
Minun nettopalkkani oli kokopäivätöissä 1200-1300 euroa kuussa, riippuen kuinka paljon sain lisiä. Asuin yksin kaupungissa. Vuokraan meni heti kättelyssä puolet nettopalkasta. Rahat riittivät oikein hyvin ja jäi säästöönkin. Ei se mitään kummallisia vippaskonsteja vaadi. Pitää vain katsoa, mihin rahansa käyttää. Kun ei shoppaile turhia tavaroita, vertailee elintarvikkeiden hintoja kaupassa ja hyödyntää tarjouksia, niin jää rahaa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan me. Eikö sinusta toisen kuulu osallistua asumismenoihin ollenkaan, vaikka asuu toisen luona?
Eikö mies maksa mitään asumisestaan sinun luonasi???
Miksi miehen pitäisi sun lainaa lyhentää? Molemmat lyhentäkööt lainojaan. En kyllä ymmärrä miksi mies pitää asuntoaan tyhjillään. Piatäisi vaikka vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan me. Eikö sinusta toisen kuulu osallistua asumismenoihin ollenkaan, vaikka asuu toisen luona?
Oletteko naimisissa? Miehellä ei ole mitään velvollisuutta maksaa euroakaan, jos hänellä on koti muualla eikä teillä ole vuokrasopimusta. Nämä asiat käydään läpi ennen yhteenmuuttoa.
En kyllä tajua, miten sitä rahaa vaan kuluu niin paljon. Ja miten kukaan voi elää 1200e nettotuloilla? :O Olen itse todella säästäväinen, enkä ostele yhtään mitään. Kerran vuodessa teen kirppiskierroksen, jolloin ostan vaatteita. Muuten en osta muuta kuin ruokaa yms. välttämätöntä. Toki minulla on kolme koiraa, joiden ruokaan menee myös rahaa. Mutta tuntuu, että eläminen on kallistunut ihan älyttömästi viimeisen kahden vuoden aikana. :(
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies maksa mitään asumisestaan sinun luonasi???
Ei senttiäkään. Toki ostaa omat ruuat. Mutta esim. sähkön, veden, lämmityksen, kotivakuutuksen, kiinteistöveron ym. maksan minä.
Ja tosiaan asuin ennen miehen luona ja maksoin hänelle "vuokraa" 300e/kk. Tietysti myös puolet sähkölaskusta, lämmityksestä yms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi sun lainaa lyhentää? Molemmat lyhentäkööt lainojaan. En kyllä ymmärrä miksi mies pitää asuntoaan tyhjillään. Piatäisi vaikka vuokralle.
Periaatteessa tämä on siis meidän yhteinen talo, mutta minä otin lainan yksin, koska mies ei saanut enää toista lainaa. Etsittiin siis monta vuotta tällaista taloa yhteiseksi kodiksi, mutta nyt joudunkin maksamaan kaiken yksin. :(
Vierailija kirjoitti:
Minun nettopalkkani oli kokopäivätöissä 1200-1300 euroa kuussa, riippuen kuinka paljon sain lisiä. Asuin yksin kaupungissa. Vuokraan meni heti kättelyssä puolet nettopalkasta. Rahat riittivät oikein hyvin ja jäi säästöönkin. Ei se mitään kummallisia vippaskonsteja vaadi. Pitää vain katsoa, mihin rahansa käyttää. Kun ei shoppaile turhia tavaroita, vertailee elintarvikkeiden hintoja kaupassa ja hyödyntää tarjouksia, niin jää rahaa säästöön.
Nettopalkkasi oli, asuit, vuokraan meni, rahat riittivät, jäi säästöönkin... Entä miten rahasi riittävät nyt?
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa tämä on siis meidän yhteinen talo, mutta minä otin lainan yksin, koska mies ei saanut enää toista lainaa. Etsittiin siis monta vuotta tällaista taloa yhteiseksi kodiksi, mutta nyt joudunkin maksamaan kaiken yksin. :(
Mies on miettinyt, että laittaisi talon vuokralle, mutta itse olen yrittänyt suostutella, että mieluummin myisi. Koska miksi turhaan oltaisiin kahden asunnon loukussa?
Vaimo tekee kovasti ylitöitä, niin kyllä pärjätään!
Itse nostan kovasti yläpeukkua vaimon facepäivityksille kun hän vapaa-aikana siivoaa, kerää marjoja, korjaa autoa ym. hyvää tekee perheen eteen. Siinähän sitä on ihan tarpeeksi hommeloisia yhdelle miehelle.
Itse lähinnä keskityn nostamaan päivärahoja, kun mulla on tämä muotisairaus nimeltä masennus. Sen verukkeella olen myös täällä aktiivinen. Muuta ei huvitakaan tehdä. No mitänyt syödä lihiksiä (ne jaksaa itse lämmittää mikrossa) ja olla vaimon ratsastettavana.
Teet ihan oikein.Hae toinen työ että pärjäätte paremmin. Käy kaupassa.Kysy mieheltä että tuodanko taas olutta, vaiko viintä tällä kertaa.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on periaatteessa yhteinen?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on periaatteessa yhteinen?
Niin että yhdessä etsittiin uutta taloa ja yhdessä muutettiin. Mutta koska mies ei saanut lainaa niin en todellakaan halunnut taloa meidän molempia nimiin.
Sano miehelle että osallistuu asumiskustannuksiin tai asukoot omassa talossaan. Ei tosta mitään tuu että teet töitä niska limassa kun toinen perseilee eikä osallistu kuluihin. Itsekkin opiskelen ja kyllä nostan opintotukea ja jopa lainaa että pystytään perhettä elättään, en todellakaan elä miehen rahoilla vaan ihan yhdessä molempien rahoilla maksetaan eläminen ja olen valmis itse maksamaan lainani takaisin kun sen aika tulee.
Ihan hyvin riittää. Oon työtön ja en saa mitään muuta kuin asumistukea. Vähän myyn välillä roinaa pois jos nälkä tulee. Toimeentulotukea ei myönnetä, koska omistan omaisuutta.