Uusi raskaus ja imetys!!??
Moikka!
Tein positiivisen raskaustestin ja olemme onnellisia tulevasta kakkosesta...toivottavasti kaikki menee hyvin! Vielä en uskalla tuulettaa...mutta niin, imetän vielä kohta 1v. esikoista...kysyisinkin, että kuinka pitkään olette imettäneet saatuanne tietää olevanne raskaana? Onhan meillä imetyksen lopetus siis ihan ajankohtainen...kohta tulee tosiaan esikoiselle ikää se vuosi. Nyt minulla siis vasta rv 6, mutta varmaan voin huoletta jatkaa imetystä vielä n. kk:n päivät...jotta saadaan rauhassa esikoisen kanssa lopetella imetystä eikä tarvitse kerta heitolla lopettaa? Eikö näin?
ego7
Kommentit (8)
Imetän raskaana jo toista kertaa :) Toista odottaessani äitiysneuvolan kätilö oli melkein kauhuissaan ja käski lopettaa, mutta sanoin ottaneeni asioista selvää, eikä mikään tukenut lopettamista omalla kohdallani. Kätilö sitten raskauden edetessä alkoikin kiinnostuneena seurata meidän imetystaivalta ja taisipa muuttaa käsityksiään :)
Itse imetän lasta niin kauan kuin hän haluaa ja se tuntuu minusta hyvältä. Toistaiseksi en ole vieroittanut yhtäkään lasta rinnalta. Keskenmenoa en pelkää, jos sellainen tulee, se johtuu kyllä ihan muusta kuin imetyksestä.
Esikoinen lopetti, kun hän oli 1v5kk ja minä kahdeksannella kuulla. Silloin jäljellä oli enää aamuimetys. Tosin samaan syssyyn osui myös vauvarokko. Kakkonen on suurempi tissitakiainen kuin esikoinen, ikää hänellä tällä hetkellä 1v2kk. Tandemimetykseen olen varautunut, jos sinne asti mennään.
Imetys ei ole pois sikiöltä, vaan masuasukki ottaa kyllä omansa. Pitää vaan muistaa huolehtia itsestään.
Imetyksen lopettamishetki on jokaisen oma asia, mutta halusin kuitenkin kertoa myös sen puolen, että imetys raskaana onnistuu ihan hyvin ja on aivan normaalia, ellei lääkäri sitä nimenomaisesti kiellä.
Kaikkea hyvää sinulle, sekä imetykseen, vieroitukseen että raskauteen!
Porenn ja Pimpula rv 14
mutta silti gynekolgi käski ehdottomasti lopettaa imetyksen omien veriarvojen takia.Neuvola myös suosittelee imetyksen lopettamista.Sen kummempaa syytä ei lääkärikään asiaan sanonut vaikka kaikki siis oli hyvin.Se vaan taitaa olla yleinen lääkärien mielipide,kun sen itsekin 2 eri lääkäriltä sain.
Itse lopetin rv.11
Ja Porenn - luin myös jostakin vauva-lehdestä jutun, jossa äiti oli imettänyt koko raskausajan ja sen jälkeen myös tandem-imetti. Minusta se on hieno asia, enkä kummeksu sitä lainkaan...vaikka monenlaisiin mielipiteisiin varmasti törmäätkin. Todella upeaa antaa lapsen imeä niin pitkään kuin hän itse haluaa. Meidän kohdalla taitaa kuitenkin käydä niin, että asteittain vieroitetaan esikoista rinnasta. Ja uskon myös siihen, että jos meille keskenmeno jostain syystä tulee...tulee se sitten muista syistä, en usko imetyksen yksin sitä aiheuttavan. Kaikella on tarkoituksensa. Minä jään asiaa miettimään ja suunnittelemaan esikoisen vieroitusta...pikkuhiljaa vähennetään, mutta aikansa se nyt ottaa, kunnes kokonaan lopetetaan. Kiitos tosiaan vastauksista kaikille ja erityisesti Porenn - hienoa kuulla sinun tarinasi, nostan todella hattua! Upea esimerkki imetyksestä ja sen luonnollisuudesta! Pidän imetystä todella tärkeänä asiana ja se on oikein hienoa, jos se onnistuu mahd pitkään. Ja siitä luopuminen saattaa olla tälle äidille hankalampaa kuin lapselle;) Itkut tulee varmaan tirautettua, on se imetyshetki niin paljon enemmän, kuin ravinnon antamista.
ego7
Kiitos ego sanoistasi! Erittäin harvalta olen mitään vastaavaa kuullut :)
Suosittelen kyllä lämpimästi tuota vähitellen vieroittamista, se on tosiaan helpompaa, sekä lapselle että äidille. Joillakin äideillä raskaus muuttaa maidon makua ja se voi saada lapsen lopettamaan itse. Joillakin maidontulo loppuu kokonaan.
Oma esikoiseni jätti viimeiseksi aamuimetyksen, se oli hänelle tärkein. Tein tuolloin niin, etten tarjonnut, jos toinen ei pyytänyt, mutta en kieltänyt, jos toinen halusi ja se toimi hyvin. Silloin en ollut valmistautunut tandemiin, joten tarkoitus oli joka tapauksessa lopettaa ennen seuraavaa vauvaa. Oikeastaan hyvä, että lapsi lopetti itse :) Itselleni ei ehtinyt tulla isoa haikeutta, kun seuraavan vauvan syntymä oli niin lähellä.
Tsemppiä valitsemallesi tielle, se on varmasti paras teille :)
Porenn
Oleppa hyvä vaan! Olen monesti huomannut tämän imetyksen jakavan mielipiteitä...alussa ärsytti, kun kaikki kysyi, että imetäthän? Ja kohta jo kaikki kyseli, että hyvänen aika - vieläkö imetät ja koska lopetat? Itselläni onkin näin ensimmäisen lapsen kohdalla ollut työstämistä juuri siinä, että itseen vain on luottaminen omissa vaistoissaan ja todella itse tehtävä ratkaisut. On suljettava muiden mielipiteiltä korvat, ainakin niiltä asioista tietämättömiltä.
Tuo aamuimetyksen jättäminen saattaa meillä olla myös se, joka jää viimeiseksi. Ajattelimme muuten lopettaa imetykset, mutta jättäisimme sen aamun. Nyt siis vain aamu- ja ilta + joitain satunnaisia yöimuja. Saapi nähdä kuinka käy, toivottavasti onnistumme hyvin.
Kaikkea hyvää sinulle Porenn!
ego7
Tietoa löytyy neistä ihan hyvin. Imetystukilistankin sivuilla on raskaanaimettämisestä ja tandemimetyksestä juttu.
Neuvolassa voi tulla tosi kummia perustelemattomiakin ennakkoluuloja... Oikeasti imetys on vaaraksi vain jos esim seksikin on kielletty, eli jos se aiheuttaa kipeitä supistuksia ja verenvuotoa tms.
Meillä tämä on ollut välillä tosi raskasta (kaikilla ei ole niin raskasta) mutta myös tosi antoisaa. Ja mustasukkaisuutta se vähentää ehdottomasti.
n alusta...
nyt väsyttää ja flunssa painaa maahan. Ja mies huusi juuri että ruokaa olisi tarjolla!
Hei!
Itse imetin esikoista pari viikkoa yli 1-vuotiaaksi ja olin tuolloin 1-vuotissynttärien tuntumassa saanut positiivisen raskaustuloksen. Imettelin vielä pari viikkoa sen jälkeen siis, mutta lopettamassa olin joka tapauksessa joten loppu ei johtunut vain tästä uudesta raskaudesta. Itsekään en halunnut lopettaa ns. seinään vaan lapsen tahtiin jatkettiin vielä vähän aikaa ennen varsinaista lopetusta. Lopetus sujui yllätävän kivuttomasti ja olen tosi tyytyväinen tapahtuneeseen. Toivottavasti sinullakin kaikki menee hyvin! :)