Onko sinulla parempi elintaso kuin vanhemmillasi samassa iässä?
Kommentit (36)
Paremmat tulot, vähemmän velkaa kuin vanhemmillani. Molemmat olivat luottotiedottomia kouluttamattomia luopioita. Minä olen mediaanituloilla, joskin nyt on pari tonnia velkaa muuton jäljiltä.
Samantasoinen. Olen 22 v. Minulla on parempi elintaso kuin mitä äidilläni on nyt, mutta huonompi kuin mitä isällä on.
Vanhemmilleni oli ikäisinä asiat paremmin. Asuttiin omakotitalossa, oli uudehko auto ja ulkomailla käytiin kahdesti vuodessa. Molemmat vanhempani ovat ammattikoulutaustalla, isällä oli tuolloin oma yritys. 90 luvun lama ja työttömyys vei vanhempieni omaisuuden. Nykyään perheeni tienaa enemmän kuin vanhempani.
Elintaso lienee suht samaa luokkaa. Mutta työn pysyvyys ihan eri tolalla. Äitini oli samassa työpaikassa alle kolmikymppisestä eläkeikään asti, vakituinen työsuhde. Isäni vaihtoi työpaikkaa yhden kerran valmistumisensa jälkeen eikä vieläkään ole täysin eläkkeellä.
Minä olen edelleen pätkähommissa nelikymppisenä ja miehellä jo kolmet yt:t takana (edelleen töissä).
Huomattavasti parempi elintaso. Isä oli iässäni sairauseläkkeellä, äiti pätkätöissä.
Kaikilla alle 40v on parempi elintaso kuin vanhemmillaan saman ikäisenä.
Tulotaso varmaan suhteessa aika sama kuin vanhemmilla silloin.
Elintaso minulla parempi, koska olen lapseton, kun taas heillä oli neljä.
Vaikea mitata.Minulla on sekä pienemmät tulot että pienemmät pakolliset menot.
On asiat paremmin kuin vanhemmillani. Niillä oli talo ja vähän maata, kävivät töissä. Siinä se oli niiden elämä.
Itsellä on iso talo, 20 vuokrahuoneistoa eikä töissä ole tarvinnut käydä vähään aikaan.
Varallisuudessa joo, koska olen perinyt. Jos vertaa isän palkkaan, en ole ihan varma. Äidin luultavasti päihitän palkassa, mutta en työehdoissa.
Kovin nuoria olette, sillä Suomessa palkkataso nousi 90-luvun lopulla.
Olin palkanlaskijana ja työntekijöitä toista sataa ja esimies- ja päällikkötason palkat (insinöörit, rakennusmestarit, arkkitehdit) palkka oli n. 10.000 mk/kk molemmin puolin eli Euroissa n.1800-2000€/kk, toimitusjohtajan (omistajan) n. 20.000€/kk eli reilut 3.000€. Palkanlaskijana sain 5.600mk eli vajaan 1000€. Tämä siis vuonna 1989-1992.
Elintason nousu tapahtui vasta 70-80-luvulla, sitä ennen elämä oli melko vaatimatonta. Tuli lasten päivähoito-oikeus, peruskoulu, terveyspalvelut, työterveyshoito, kännykät, tietotekniikka, ulkomaan kauppa vapautui, joka tiesi halvempia tavaroita ja valikoimat kasvoivat, yhteiskunnan tuet moni kertautuivat esim. lapsilisät, asumistuet, opintoraha, perhevapaat jne.jne. lista on loputtoman pitkä, joita vanhempani eivät edes osanneet uneksia ikäisenäni.
Ei. Pelkän kansakoulun käyneillä vanhemmillani oli viisikymppisinä iso omakotitalo, kesämökki meren rannalla, autot, veneet ja vuosittaiset ulkomaanmatkat. Mulla ei ole noista kuin auto, vaikka minulla on kaksi korkeakoulututkintoa.
t edelliseen lamaan valmistunut, koko elämänsä määräaikaisuuksia ja osa-aikaisuuksia tehnyt
En. Olen kyllä korkeammin koulutettu, mutta oman alan töitä saan vaan pätkinä. Lisäksi elän sinkkuna eli eläminen on kalliimpaa kuin vanhemmillani tässä iässä, kun asuivat jo yhdessä.
Tuskin koskaan pääsen samaan elintasoon kuin duunarivanhempani. Jos joskus saisin sen omistusyksiöni ostettua edes suhteellisen ok sijainnilta Helsingistä (eli sijainnilta, jossa en tarvitse autoa), niin olisin siihenkin jo tyytyväinen. Toistaiseksi voimassaoleva työsuhdekin tuntuu kaukaiselta haaveelta ikävä kyllä, mikä vie asuntohaavetta hamaan tulevaisuuteen.
Ja ennenkuin aletaan syyttämään että kouluttauduin humanistihöpöhöpö alalle, niin ei ole totta. Vahvasti matemaattisluonnontieteellinen ala tuli valittua ja tällä alalla piti tulle työvoimapula suurten ikäluokkien eläköidyttyä, mutta toisin kävi, kun työt siirtyivät ulkomaille ja Suomeen jääneitä työpaikkoja "tehostettiin" (eli yksi työntekijä hoiti aiemmin kolme työntekijää vaatineet hommat).