Onko sinulla parempi elintaso kuin vanhemmillasi samassa iässä?
Kommentit (36)
Ei. Silloin oli työllisyys hyvällä mallilla.
Ei ole. Minä ja mies tienataan yhdessä vähemmän kuin äitini minun iässäni. Isäni tulot olleet moninkertaiset.
Huomattavasti. Mun isä oli jo mun ikäisenä kuollut, ja äiti oli vähävarainen ja veloissa.
Minulla on parempi elintasoa, kuin vanhemmillani.
Kyllä. Tuloissa ei niin ole eroa, olen ehkä vähän köyhempi. Minulla on kuitenkin ehjä asunto, auto ja vakituinen työ. Äitini tuurasi vuosikymmeniä ja on hoitanut raha-asiansa vaihtelevalla menestyksellä. Ajokortin hän ajoi melkein 10 vuotta vanhempana kuin olen nyt.
On, mutta vanhempani olisivat voineet elää saman tasoisesti jos eivät olisi ryypänneet kaikkia rahojaan.
No ei ole! Olen 32-v tavallinen työntekijä, äitini oli tässä iässä yrittäjä ja kahden lapsen äiti. Omakotitalo ja pari autoa.
On paremmat tulot mulla, huomattavasti
Olen 27-vuotias. Vanhemmat olivat minun iässä laman kourissa ja pahassa jamassa. Kaksi lasta ja huonopalkkaiset työt. En kadehdi. Itse tosin menisi vielä huonommin, jos lapsia erehtyisin tekemään.
Ei ole. Heillä oli okt:t sun muuta mulla ei mitään niistä.
Paremmat tulot kuin äidillä, huonommat kuin isällä. Olen kuitenkin mielestäni parempi rahankäyttäjä. Heillä on vielä eläkkeelläkin velkaa kaikenlaiseen "ylimääräiseen" otettuna.
Ei. Elän kädestä suuhun vuokralla, vanhemmillani oli samassa iässä omakotitalo, paljon velkaakin kyllä, ja kesämökki.
On. Asutaan vuokrs kolmiossa, meillä on kivoja huonekaluja ja kaksi lemmikkiä, ja voidaan syödä ihsn hyvää ruokaa. Vanhempieni aikaan söivät makaronia ja opiskelivat/tekivät hanttihommia ja asuivat pienessä asunnossa vuokralla.
Paremmat tulot mulla varmaan on inflaatiokorjauksen jälkeenkin, mutta elintasosta onkin vaikea sanoo. Vanhemmilla oli varaa isoon omakotitaloon ja siihen että toinen oli kotona kolmen lapsen kanssa. Itse asun ahtaassa kaupunkiyksiössä, mutta toisaalta on varaa syödä päivittäin ulkona (vanhemmilla kasvimaa ja ruoat tehtiin itse), matkustella ympäri maapalloa (vanhemmat kävi korkeintaan mummolassa) ja tietty tää internet (vanhemmilla lankapuhelin ja ylen kaks telkkarikanavaa). Myös terveydenhuolto on nykypäivänä huomattavasti korkeatasoisempaa. Miten sitä elintasoo tuossa sitten mittais?
En. Olen 25-vuotias opiskelija, ja tässä iässä mun isä oli jo valmistunut ja hyväpalkkaisessa ammatissa. Äitikin oli 25-vuotiaana valmistunut ekasta tutkinnostaan ja töissä, mutta aloitti parin vuoden päästä uudet opinnot.
Oli heti kuukausi valmistumisen jälkeen, kun sain ekan työpaikkani. Nyt kun vanhemmat ovat eläkkeellä, omat tulot ovat miltei kolminkertaiset vanhempien tuloihin nähden. Maanviljelyksellä ei kummoiseen elintasoon pääse, ei vaikka kävisi myös perusduunissa kodin ulkopuolella.
Korkeampi. Mutta teinkin lapset paljon aikaisemmin ja elämäntilanteeni on aika erilainen.
Paljon paremmat. Omilla vanhemmillani oli silloin, kun pikkuveli syntyi kaksio lähiössä, meillä samassa tilanteessa 4h+k Meilahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Heillä oli okt:t sun muuta mulla ei mitään niistä.
Sama. Lapsuudenperheessä oltiin hyvätuloisia ja asuttiin pienellä paikkakunnalla, meillä oli oma yritys jne. Itse olen nyt tavallinen palkansaaja pääkaupunkiseudulla, eikä mitään toivoa omakotitalosta tai uudesta Volvosta.
Kyllä on, elintasoni oli parempi kuin vanhemmillani siitä hetkestä kun valmistuin ammattiini ja sain työpaikan 22-vuotiaana. Silloin vanhempani olivat viisikymppisiä.