Asuntovelkaiset - jos jompikumpi jäisi työttömäksi niin kuinka kävisi talouden?
Kuinka pitkää työttömyyttä talous kestäisi? Paljon puskurivarantoa?
nimimerkillä velkaa mitoittamassa.
Kommentit (26)
Tätä ollaan nyt mietitty, kun miehen työpaikalla taas yt-neuvottelut. Tehtiin exeli ja todettiin ettei meillä ole mitään hätää.
Käytännössä mulle jäisi varmasti vähemmän säästöön ja matkusteltaisi vähemmän. Meidän töissä ongelmana on aina ollut mistä uusia työntekijöitä saa riittävällä koulutuksella, eli en pelkää työttömyyttä. Vakava sairaus olisi sitten ihan toinen juttu.
Kikka on pitää lainat pienenä. Itsellä max laina on ollut 100t. jonka maksoin 8:ssa vuodessa vaikka vaimo oli koko ajan kotona ja 2 autoakin oli.
Sain lopputilin samaan aikaan kun saatiin lainat maksettua. Sain uuden työn heti mutta vaikken olisi saanutkaan niin ei olisi ollut hätää: puulämmitteinen talo ja suurimmat menoerät ovat kiinteistövero ja sähkön siirtomaksu.
Kyllä pärjättäisiin. Laina ei ole mahdottoman suuri, vähän yli 50.000.
Jos jostakin ihme syystä oikein tiukoille ottaisi, myytäisiin sijoitusasunto, josta näillä näkymin saisi noin 80.000. Taitaisi silti rahaa jäädä kulujen jälkeen vielä käyttöönkin.
Itse jään nyt äitiyslomalle ja sitten hoitovapaalle ja kestää talous sen, vaikka pitääkin luopua siksi aikaa monista asioista (matkustaminen ja usein ulkona syöminen). Eli kyllähän se työttömyydenkin kestäisi jos toinen olisi töissä.
Asumme pääkaupunkiseudulla rivitalossa. Keskituloisia ollaan.
Mun miehellä on virka ja jos se jostain syystä menisi niin ansiosidonnainen on todella hyvä hänellä ja lakimiehille on töitä jotain ainakin, joten uskon, että jotain töitä saisi. Mullakin virka, mut pienempi ansiosidonnainen, mut uskoisin, että minäkin saisin töitä, koska psykologeillekin jotain töitä on. Nyt olen äitiysvapaalla ja hyvin on pärjätty. Uskoisin, että kestäis laina jopa molempien hetkellisen työttömyyden. Ollaan molemmat sijoitettu, minä saan aina mm. vuokratuloja. Kyllä uskoisin, että talous kestäisi, vaikka olisi tiukempaa. Ollan aika harkitsevia eli tarkkaan mietitty ja punnittu riskit, kun hankittiin talo.
No lainaa on jäljellä niin vähän, noin 80t, että voisin maksaa sen pois vaikka heti tänä päivänä. Joten ei ole ongelma.