Asuntovelkaiset - jos jompikumpi jäisi työttömäksi niin kuinka kävisi talouden?
Kuinka pitkää työttömyyttä talous kestäisi? Paljon puskurivarantoa?
nimimerkillä velkaa mitoittamassa.
Kommentit (26)
No vähän lyhennysvapaata ja erä pienemmäksi. Meillä on kyllä asunto sellaisella paikalla, missä myyntiajat olleet aika lyhyitä. Naapuri sai tarjouksia ennen ensimmäistäkään esittelyä samanlaisesta, tosin vähän hienommin remontoidusta.
Jompikumpi olen minä, joten tiukille menisi. Mutta on se vaan yksinhuoltajankin jossain asuttava.
Kyllä se ihan hyvin kestäisi ainakin ansiosidonnaisen ajan. Sen jälkeen menisi vähän tiukemmaksi, mutta silloinkin pärjäisi säästeliäästi eläen.
Tästä olikin muuten juttua muutama viikko Ylellä. Olikohan radiossa. Erästä perheenäitiä haastattelivat ja kertoivat, että heillä asunto menisi myyntiin jos työttömyys iskisi. Asuivat PKS.
Lainaa jäljellä niin vähän (n. 50000), että lyhennyssummaa muuttamalla saadaan kyllä hyvin maksettua. Toki pystyttäisiin maksamaan nykyinenkin summa, mutta muu elintaso kärsisi liikaa.
Meillä on mitoitettu laina niin että saadaan maksettua vaikka oltaisi kumpikin työttömänä. Yrittivät tyrkyttää isompaa lainaa, ei otettu 😊
Testattu on - pärjätään ainakin niin kauan kuin ansiosidonnaista riittää. Tämänkin jälkeen vielä jonkin verran lyhennysvapailla.
Pakko myöntää, että puskurit periaatteessa on heikkous - enemmän pitäisi jäädä rahaa säästöön.
Meillä myös alunperin laina mitoitettu sen mukaan, että yhden tuloilla pärjätään. Hyvin pärjättiin mun kaksi hoitovapaatakin, lainaa lyhennettiin silti. Tällä hetkellä nettotulot perheessä n. 4700 euroa, lainanlyhennys 900 euroa joten tulot saisi tippua aika paljon ettei lainasta selvittäisi. Olen kyllä muutenkin säästäväinen ihminen, pärjään pienelläkin rahalla hyvin.
Selvittäisiin noin 6% korkotasolla pelkästään jommankumman palkalla. Tällä korkotasolla ei olisi mitään ongelmaa.
Paljon paremmin kestää kuin vuokralla. Jouduin lomautetuksi 2010 muutamaksi kuuakudeksi. Jos olisi oltu vuokralla, niin koko palkan ja työttömyyskorvauksen erotus olisi ollut pois kulutuksesta, mutta nyt otettiin asuntolainaan lyhennysvapaata, jolla sai kompensoitua ansiopudotuksen, eli rahaa oli käytettävissä yhtä paljon kuin töissä ollessa. Kun puoliso on töissä, niin keskituloisillakkaan ei mitkään tukikynnykset alitu vielä lähellekkään.
No, meillä.mä oon lasten kanssa kotihoidon tuella ja mies töissä. Hyvin pärjätään ja jää vielä säästöönkin.
Taloutemme tulot kasvaisi, koska olen hoitovapaalla ja saan puolet siitä, mitä saisin työttömänä.
Mies on ollut keväästä alkaen työttömänä
Myytiin heti toinen auto pois ja mun loman jälkeen toinenkn.monta laskua jää pois. Mulla seutulipun kustannukset ovat 100 e mutta autojen myynnillä tehtiin ylimääräisiä lyhennyksiä ja nyt tiukat ajat alkaa.
Joka ilta laitan jotain myyntiin toriin, huutikseen ja fb.hen.
Ei paljoa rahaa tule mutta ruokarahat .
Pärjätään jos ei mitään erikoista tule, pärjätään ensi vuoden loppuun.
Velka loppuu 2021, jos mies ei saa töitä ja minä menetän omani, sitten en tiedäå
Jos työttömyyden uhkaa on edessä niin kannattaa ajoissa siirtää rahaa käteiseksi. Ajoissa tarkoittaa siis vähintään kolme kuukautta ennen mahdollista putoamista toimeentulotuen varaan. TT - tukea haettaessa tutkitaan tilitiedot aiemmilta kuukausilta ja oletuksena on se, että syöt tilisi tyhjäksi etkä pidä htään vararahaa siellä. Kun sitten TT - tuki tai työkkärin raha yksii esimerkiksi pätkätyön vuoksi niin ilman käteispuskuria olet kusessa.
Lyhennysvapaata vuotta me käytimme.
Ihan hyvin. Ei otettu lyhennysvapaata edes hoitovapaalla.
Toisaalta ollaan nyt töissä ollessa lyhennetty 20v lainasta 4v ylimääräistä pois.
Laina alkaa olla muutenkin lopuillaan ja säästöillä saa kuitattua loput jos tarve vaatii. Sitten ei asumiskuluja jääkään kuin 200/kk.
Meitä on vain yksi asuntovelkainen koska olen yksinhuoltaja. Yhtään ylimääräistä ei varmaankaan jäisi mutta tultaisiin kyllä toimeen. Säästämisen joutuisi laittamaan tauolle. Työttömyyden pitkittyessä joutuessa työmarkkinatuelle pitäisi neuvotella isompi elatusmaksu eksältä ettei lasten elintaso tippuisi. Lyhennysvapaata ei varmaankaan tarvitsisi ottaa missään vaiheessa vaan säästö tulisi muun kulutuksen sopeuttamisesta tulotasoon.
Helposti pärjättäisiin. Tai oikeastaan pärjätään koska mies on nytkin työttömänä ja minä hoitovapaalla. Alunperinkin ollaan otettu sen verran vähän lainaa ettei työttömyys tms. haittaa.
Meille kävi juuri näin. Velkaa vielä 234k€ ja kk erä korkoineen 1240€. Jäin ensin vuodeksi sairauslomalle ja siitä 1/2 eläkkeelle ja 1/2 työttömäksi (enkä siis saa tähän ansiosidonnaista).
Nettotulot putosi puoleen mutta sillä maksan juuri tuon lainan, puoliso sitten muut kulut. Onneksi hänen tulonsa ovat nousseet tänä aikana sen verran että nettohävikki tuloissa on vain 500€. Sen pystyy kyllä nipistämään kasaan, matkustetaan vähän vähemmän, vaatteita mun ei tarvitse ostaa kun on kaapit täynnä jne. Hyvin pieni vaikutus tämän perheen talouteen lopulta
Mun työttömyys veisi lähinnä säästöjä ja ylimääräistä hömpötystä, mies saisi uuden työn 99% varmuudella. Jos ajatuksena on, että kaikki hänelle sopivat työpaikat yhtäkkiä loppuisi niin pari vuotta siinä menisi, sen jälkeen lähtisi myyntiin taloa ja autoa... Ehkä, voisin just ja just maksaa omilla tuloilla lainan ja muut pakolliset, mutta veikkaan että noin tiukilla eläminen ärsyttäisi liikaa...
Meillä on alunperinkin mitoitettu laina sellaiseksi, että se kestää toisen työttömyyden. Olemme sitä jo pidempään testanneet käytännössä: Ainakin kolme vuotta mennyt ongelmitta, ja tällä hetkellä säästössäkin sen verran ettei koti alta mene jos toinenkin jää työttömäksi.