Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä ristiriitatilanteesta luokassa (lapsi joutuu kuskaamaan läksyjä)

Vierailija
27.09.2016 |

Lapsen luokalle tuli nyt uusi tyttö, johon oma tyttöni tutustui. Lukuvuoden alussa tyttö oli omaltani kysynyt, että voisiko tuoda läksyt, kun on sairaana. Omani tietysti vastasi että sopii, eipä vain silloin tiennyt että kyseessä on paljon sairastava (pitkäaikaissairas?) lapsi. On usein poissa vähintään kerran viikossa, joskus useamminkin.

Ongelma on siis se, että tämä lapsi perheineen olettaa minun lapseni kuskaavan hänelle läksyt aina. Ei siinä mitään, mutta kun tytöt ovat joissain aineissa keskenään eri ryhmissä, joutuisi oma lapseni aina selvittämään toisenkin ryhmän läksyt. Tarvittaessa myös viemään monisteet ja muut laput - toinen tyttö asuu useamman kilometrin päässä eikä hänellä ilmeisesti ole muita kavereita, jotka niitä kuskaisivat.
Oma lapseni oli kerran vahingossa antanut kaverilleen oman ryhmänsä läksyt. Tämän kaverin äiti tulikin heti seuraavana aamuna linjoja pitkin huutamaan minulle, kuinka törkeää on tahallaan huijata läksyistä ja kiusata koulukaveria. Ei vaikuttanut ihan täysillä käyvältä tyypiltä, jotenkin hyvin yksinkertaiselta, eikä suostunut ymmärtämään ettei ole minun vastuullani huolehtia kahden lapsen läksyistä. Usein tämä kaverikin kysyy niitä läksyjä niin myöhään, että omani on jo nukkumassa tai tulossa harrastuksestaan ja menossa nukkumaan.

Ja sitten! Ope ei ota kantaa. Hän on todella vanhanaikainen. Hyvä opettaja, mutta todella joustamaton ja äreäkin juuri poissaolojen ja läksyjen suhteen. Rehtori taas sanoo, että hoitakaa asia opettajan kanssa. Open mielestä läksyjä ei tarvitse laittaa Wilmaan, vaan ne voi kysyä tarvittaessa kaverilta. En haluaisi aiheuttaa lapsen kaverille kurjaa tilannetta sanomalla omalle lapselle ettei läksyjä tarvitse antaa. Etenkin, kun kukaan muukaan ei niitä sitten anna - tuo kyseinen lapsi on tullut vähän kiusatuksi poissaoloistaan ja siksi muut antavat hänelle tahallaan vääriä läksyjä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudelleen vaan viestiä opettajalle, laita samaan ketjuun myös rehtori. Selitä samat asiat kuin nytkin: opettaja mahdollistaa tuon lapsen kiusaamisen, koska ei laita läksyjä vilmaan. Lisää vielä, että lapsesi vie mielellään läksyjä silloin tällöin, mutta nykyinen määrä kuormittaa liikaa. 

Pyydän sinua myös olemaan ymmärtäväinen tätä lasta kohtaan, sairaus ei ole hänen vikansa. Läksyongelma on kokonaan koulun aiheuttama. Ja ymmärrän tuon tytön äidin huutamisen vääristä läksyistä, jos taustalla on tietoista koulukiusaamista ja tahalleen annettuja vääriä läksyjä. Toki asian olisi voinut hoitaa rauhallisestikin, mutta joskus ei siihen vaan ole voimia, jos lapsi on pitkäaikaissairas ja lisäksi kiusattu koulussa. 

Tämä sama linja on monissa muissakin kouluissa ja aikoinaan OAJ:kin on ottanut kantaa, että läksyjen merkitseminen ei kuulu opettajalle, vaan oppilaan tulee selvittää ne itse. (Luulen, että tähän on pakko kyllä tulla muutos digitalisaation lisääntyessä...) 

Olisiko sinun mahdollista ottaa yhteyttä tuohon äitiin vielä, jotta voisitte selvittää asiaa? Kertoisitte molemmat omat kantanne ja miettisitte miten asia saadaan sujumaan. 

Lässyn lässyn ja vähän hymistelyä. Tiesitkö, että siten kasvatetaan lisää tyhmiä ihmisiä?

Peli poikki! Ystäviä voi olla muutenkin kuin ottamalla vastuun luokkakaverin läksyistä. Läksyt eivät voi olla toisen pikku-tytön harteilla.

Kummallista toimintaa myös koululta! Tämä tapahtuu varmaan maaseudulla.

Vierailija
22/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opetan välillä 90 lasta päivässä. En todellakaan ehdi jokaisen poissaolijan wilmaan kirjaamaan läksyjä. Ymmärrättekö te vanhemmat, että nykyajan isoissa ja tasoeroiltaan hankalissa luokissa/ryhmissä aikaa tuhlaantuu tunnilla jo nyt järkyttävät määrät kaikkeen muuhun kuin itse opetukseen? Ensin odotellaan, että veltoimmatkin saavat ne tarvikkeensa esille, kirjataan unohduksia kun puolet on taas jättänyt läksyt puolitiehen tai kokonan, etsitään vihkoja ja lippuja ja lappuja, oikeaa sivua jne. ikuisuus. Rauhoitutaan taas uudestaan, toistetaan ohjeet jollekin tumpulalle sen seitsemän kertaa ja sitten jo aletaan merkitsemään läksyjä. Siinäpä se tunti oli. Hyvä jos jotain uutta ehdittiin pikkuisen aloitella.

Meinaatko, että tunnin aikana odotuttaisin siihen päälle vielä muita ja etsin neljän poissaolijan tiedot wilmasta, kirjaan sivunumerot ja ohjeet kullekin? Tunnin jälkeen on 10min välkkä. Silloin ehdin hyvin harvoin edes poissaolijat kirjata wilmaan, koska aina joku jää jankuttamaan jotain asiaa, juoksen kiireessä valvontaan (josta vastuu alkaa sillä sekunnilla kun tunti loppuu), yritän ehkä ehtiä vessaan (no harvoin ehdin ja kupla otsassa täytyy vetää monta tuntia putkeen), kokoan kamoja kun luokkatilaa pitää vaihtaa ja taas uudet kirjautumiset tehdä koneelle, että ehtii laittaa kaiken valmiiksi enne seuraavaa tuntia.  Opehuoneeseen ehdin ehkä kerran tai max. 2 krt viikossa. Lakisääteiset tauot ovat aivan vitsi. Näin meillä yhtenäiskoulussa, jossa ei ole ainekohtaisia luokkatiloja...

Päivän päätteeksi en todellakaan ryhdy enää kirjaamaan 7 oppitunnin läksyjä yksitellen jokaiselle, hyvä kun poissaolijat saan mieleeni. Kautta aikojen on luokkatovereilta läksyt selvitetty tai tehty jälkikäteen rästinä jos kaikkia läksyjä ei ole heiltä saanut. Wilmaan en myöskään periaatesyistä ryhdy kaikille läksyjä kirjaamaan. Oppilaat eivät opi mistään ottamaan itse vastuuta jos äiti joka ilta ne läksyt sieltä wilmasta lapselle etsii. Vastuuta koulunkäynnistä on jo nyt sysätty kaikille muille kun oppilaalle itselleen, joten lienee ihan kohtuullista, että oppisivat edes omat tehtävänsä kirjaamaan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opetan välillä 90 lasta päivässä. En todellakaan ehdi jokaisen poissaolijan wilmaan kirjaamaan läksyjä. Ymmärrättekö te vanhemmat, että nykyajan isoissa ja tasoeroiltaan hankalissa luokissa/ryhmissä aikaa tuhlaantuu tunnilla jo nyt järkyttävät määrät kaikkeen muuhun kuin itse opetukseen? Ensin odotellaan, että veltoimmatkin saavat ne tarvikkeensa esille, kirjataan unohduksia kun puolet on taas jättänyt läksyt puolitiehen tai kokonan, etsitään vihkoja ja lippuja ja lappuja, oikeaa sivua jne. ikuisuus. Rauhoitutaan taas uudestaan, toistetaan ohjeet jollekin tumpulalle sen seitsemän kertaa ja sitten jo aletaan merkitsemään läksyjä. Siinäpä se tunti oli. Hyvä jos jotain uutta ehdittiin pikkuisen aloitella.

Meinaatko, että tunnin aikana odotuttaisin siihen päälle vielä muita ja etsin neljän poissaolijan tiedot wilmasta, kirjaan sivunumerot ja ohjeet kullekin? Tunnin jälkeen on 10min välkkä. Silloin ehdin hyvin harvoin edes poissaolijat kirjata wilmaan, koska aina joku jää jankuttamaan jotain asiaa, juoksen kiireessä valvontaan (josta vastuu alkaa sillä sekunnilla kun tunti loppuu), yritän ehkä ehtiä vessaan (no harvoin ehdin ja kupla otsassa täytyy vetää monta tuntia putkeen), kokoan kamoja kun luokkatilaa pitää vaihtaa ja taas uudet kirjautumiset tehdä koneelle, että ehtii laittaa kaiken valmiiksi enne seuraavaa tuntia.  Opehuoneeseen ehdin ehkä kerran tai max. 2 krt viikossa. Lakisääteiset tauot ovat aivan vitsi. Näin meillä yhtenäiskoulussa, jossa ei ole ainekohtaisia luokkatiloja...

Päivän päätteeksi en todellakaan ryhdy enää kirjaamaan 7 oppitunnin läksyjä yksitellen jokaiselle, hyvä kun poissaolijat saan mieleeni. Kautta aikojen on luokkatovereilta läksyt selvitetty tai tehty jälkikäteen rästinä jos kaikkia läksyjä ei ole heiltä saanut. Wilmaan en myöskään periaatesyistä ryhdy kaikille läksyjä kirjaamaan. Oppilaat eivät opi mistään ottamaan itse vastuuta jos äiti joka ilta ne läksyt sieltä wilmasta lapselle etsii. Vastuuta koulunkäynnistä on jo nyt sysätty kaikille muille kun oppilaalle itselleen, joten lienee ihan kohtuullista, että oppisivat edes omat tehtävänsä kirjaamaan itse.

Kuulostat siltä, että olisi varmaan hyvä harkita alan vaihtoa (ettei tarvitse katsella tumpuloita lapsia).

Onneksi omien lasteni kohdalle on aina sattunut opettajia, joille läksyjen ilmoittaminen wilma-viestillä ei ole mikään ylitsepääsemättömän työläs organisoinnin voimainkoetus.

Vierailija
24/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läksyjä ei kiusaamismielessä kerrota oikein on syytä tehdä kiusaamisesta ilmoitus koulun kivatiimille.

Kiusaaminen pitää saada loppumaan ja luokka toimimaan kunnolla.

Vierailija
25/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päivässä on 7-8 oppituntia ja 128 oppilasta/opiskelijaa tulee kaikesta ylimääräisestä hommasta vaan turhaa kuormaa opettajalle.

Vierailija
26/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen ope voisi opetella käyttämään Wilman tuntipäiväkirjaa. Sinne voi merkitä läksyt ja ne näkyvät kaikille ryhmän oppilaille.

Itse en merkitse läksyjä mihinkään muuhun paikkaan, vaan katson itsekin wilmasta mitä annoin läksyksi. Poissaolijat osaavat automaattisesti katsoa sieltä, olivatpa sairaana tai matkoilla.

Open työmäärä ei kasva yhtään ja kaikki voittavat.

Yläkoulun ope, jolla oppilaita on vielä enemmän päivässä.

Vierailija
27/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä. Kyseisen oppilaan vanhemmilla on pitkäaikaissairauden ollessa kyseessä vastuu roudata itse niitä kirjoja ees taas. Satunnaisten poissaolojen läksyt voi kiikuttaa luokkakaverikin jos haluaa. Vanhemmat huolehtikoot viikon päätteeksi jonkun hakemaan kirjat ja monisteet ja perjantaiksi voisi opettaja koota lapulle mihin asti viikossa edetty. Joka päivä niitä sivunumeroita ja tehtäviä (s. 77 teht. 2a-2d, paitsi ei 2c + t. 3a ja 5a-c, mutta ei tarvitse kirjoittaa vihkoon, lue sanat tk. s.89 ja kirjoita 5 lausetta käyttäen niitä) ei ala kukaan erikseen ilmoittelemaan wilmaan tai tekstarilla. Ylipäätään niitä ei kukaan enää muista ulkoa päivän päätteeksi, eikä voi olettaa opettajan kaivavan 15 eri kirjasta kunkin oppitunnin tehtäviä vain siksi, että ne pitäisi herrasväelle yksityisviestillä lähettää.

Itselleni näitä läksykyselyitä tulee jatkuvasti. En oiekastaan edes ymmärrä miksi niitä jonkun yhden päivän poissaolon takia ei voisi jälkikäteen tehdä kun oppitunnillahan se sitten selviää mitä oli läksynä. Alkaa olla monen oppilaan kohdalla olo,että aivan sama, tee nyt jotain tai älä tee, kunhan ette joka kerta ole niin helvetilliseksi vaivaksi kun vähän nenä vuotaa tai ehkä tarvittu jopa buranaa mussukan päänsärkyyn.

Vierailija
28/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opettaja voisi merkata läksyjä luokan yleiselle sivulle, aina silloin kun on poissaolijoita? Näin 90 lapsen opettaja joutuisi maksimissaan 8 kertaa päivässä laittamaan viestin. Jos ei ole kun 4 h/pv niin 4 kertaa :-)

Vierailija
29/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha yksi luokan ilmoitustaulu nettiin johon ne läksyt näkyviin, ota digiloikka ope

Vierailija
30/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi ilmoittaa ko lapsen äidille, että laput ovat teiltä haettavissa. Ja että klo 20 jälkeen ei enää voi soitella.

Vierailija
31/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen ope voisi opetella käyttämään Wilman tuntipäiväkirjaa. Sinne voi merkitä läksyt ja ne näkyvät kaikille ryhmän oppilaille.

Itse en merkitse läksyjä mihinkään muuhun paikkaan, vaan katson itsekin wilmasta mitä annoin läksyksi. Poissaolijat osaavat automaattisesti katsoa sieltä, olivatpa sairaana tai matkoilla.

Open työmäärä ei kasva yhtään ja kaikki voittavat.

Yläkoulun ope, jolla oppilaita on vielä enemmän päivässä.

En ole kyseinen opettaja, mutta nyt on pakko tähän kommentoida. Meillä on tilanne se, että opettajilla ei ole omia työkoneita. Pöytäkoneitakaan ei ole kuin harvassa luokassa, yhteiskoneet sitten opehuoneessa. Että ei siellä wilmassa piipahdeta ihan tuosta vaan ohimennen kaikkialla. Teillä ehkä digiasiat on paremmassa jamassa :) Itsekin koen wilman käytön rasitteeksi juuri näissä läksykyselyissä, ksoka en todella niitä voi ulkoa muistaa enää kotona tai päivän päätteeksi.

Vierailija
32/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyjen toimittaminen tytölle ei tietenkään ole lapsesi vastuulla. Toisin kuin moni tässä ketjussa on väittänyt, läksyjen jakaminen wilmassa ei ole myöskään opettajan velvollisuus, vaan ne tulee selvittää itse. Tämä ei ole iso vaiva jos on muutaman päivän pois esim. Flunssan takia.

Jos nyt kyseinen tyttö kuitenkin on pitkäaikaissairas tms. on jatkuvasti pois, on tämän tytön ja hänen huoltajiensa ja opettajan sovittava jokin järjestely, jolla läksyt saadaan selville.

Lapsesi voi hyvin lopettaa läksyjen viemisen kokonaan, se on ihan hyvä tapa jos kaveri on satunnaisesti pois, mutta ei sovi tähän tilanteeseen.

Vierailija
33/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia niitä läksyjä pitää sairaana edes tehdä? Meillä ei kysellä parin päivän poissaolon takia läksyjä yhtään mistään, lapsi saa opettajalta sitten kouluun palattuaan kysyä mitä on jäänyt väliin ja mitä pitää tehdä. Joskus jos on ollut joku koko viikon kestänyt sairastaminen, niin opettaja on omatoimisesti lähettänyt wilmassa listan sivuista ja tehtävistä, joita voi alkaa kotona tekemään kunhan siihen kykenee.

Missään tapauksessa ap:n lapsen ei tarvitse jatkuvasti kantaa vastuuta toisen oppilaan läksyistä, vaan asia tulee sopia kyseisen oppilaan ja opettajien kesken muulla tavalla.

Vierailija
34/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yläkoulussakin oppilaat saavat eri läksyjä. Minä ainakin eriytän myös ylös ja alas muun luokan tasosta. Eli 8 oppituntia ja jokaista kohti 3-4 läksyt. Kyllä niistä kertyy.

Vierailija
35/37 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yläkoulussakin oppilaat saavat eri läksyjä. Minä ainakin eriytän myös ylös ja alas muun luokan tasosta. Eli 8 oppituntia ja jokaista kohti 3-4 läksyt. Kyllä niistä kertyy.

Tuohan tekee nimenomaan mahdottomaksi sen, että lapset voisivat kysyä läksyjä toisiltaan. Luokkakaverit ei kerro läksyjä, opettaja ei kerro läksyjä ja oppilaan pitää itse selvittää. Enää pitäisi siis keksiä, että miten ihmeessä se tuossa tilanteessa on edes mahdollista.

Vierailija
36/37 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja olen todennut että kai ne on sitten laitettava kouluun vaikka mikä tulisi, kun se läksyjen ja läpikäytyjen juttujen selvittäminen on aina niin iso ongelma. Ope ohjeistaa, että kysykää häneltä jos luokkakaverit pelleilevät läksyjen kanssa. No, ope saapuu tunnille sillä sekunnilla kun se alkaa, tunnin jälkeen onkin kiire vessaan/valvontaan/minne lie, "katsotaan ens välkällä". Koulun jälkeen onkin sitten kiire kokoukseen tai palaveriin, "katotaan huomenna". Tunnilla ei tietenkään voi kertoa, kun keskitytään opetukseen. Nuorimmainen meillä oli poissa viikon ja yritti toisen viikon käydä läpi kappaleita open kanssa, kunnes laitoin jo vähän äkäisempää viestiä että voisiko arvon ope ystävällisesti katsoa lapseni tehtävät ja sanoa sitten hänelle, jos jotain vielä tarvitsee tehdä.

Yläkoulussa sitä opea ei edes näe muuten kuin se opettaa, häviää opehuoneen syövereihin yhtä nopeasti kuin tunnille tuleekin. Ja opetusta ei tietenkään saa keskeyttää, kun asian voi hoitaa välkällä.

Vierailija
37/37 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas pentusi hyvä kaveri, liian iso juttu laittaa whatsapissa kuva läksyistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän