apua, en osaa pitää keittiössä siisteyttä!
Joka paikka on kaaoksessa. Miten se siisteys tehdään?
Nytkin uuvuttaa. En taida jaksaa pitkään tehdä mitään.
Kommentit (26)
Vähennä tavaraa ja katso, että kaikelle on oma, järkevä paikka. Tyhjennä myös tasot jopa ihan kokonaan, sillä joillekin yksikin esine tarkoittaa sitä, että viereen voi laittaa lisää ja lisää = magneetti.
Oon huomannut sellaisen konstin, että pistää tietokoneen kokonaan kiinni. Se auttaa kummasti tekemään vaikka mitä. Tarkoittaa, ettei käteen oteta mitään muutakaan välinettä, millä pääsee av:lle tai muuallekaan nettiin tai pelaamaan ja kaikki muutkin sovellukset pois käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Silleen että laitat astiat likoamaan/laitat tiskikoneeseen ja sillä aikaa pyhit tasot. Sitten tiskaat. Itse siivoilen kokkauksen lomassa odotellessani että jokin juttu kiehahtaa tai paistuu. Päivällisen jälkeen tiskaat astiat pois jos ei ole tiskikonetta. Opettele tekemään joku pikkuhomma sillä aikaa kun vesi kiehuu tai kahvi valuu suodattimeen yms. Pienissä pätkissä tekemällä keittiö siistiytyy kyllä kunhan ei anna tiskien kasautua.
Ääähhhh...
En ole ap mutta alkoi mennä pieleen tuossa "kokkauksen lomassa"...
Kokkasin just mikrossa lämpimiä voileipiä
Minäkään en osaa ylläpitää siisteyttä.
Muutan kohta niin annan taas tavaroita pois ja uuteen kotiin tulee toivottavasti niin vähän tavaraa että helpommin pysyy siistinä.
Mulla ei ole todettu mitään neurologista häiriötä, mutta ihmettelen todella, miten siivoaminen voi olla niin hankalaa. Ollut koko ikäni. Se tuntuu siltä että menee aivot solmuun.
On tosi yleistä, että tavaraa ei osata laittaa takaisin käytön jälkeen. Itellä autto KonMari.
Mä en ymmärrä, miten jotkut ei tosiaan osaa pitää keittiötä siistinä. Siis jos jotkut ei ymmärrä, miten toiset sen tekee, niin ihan yhtä lailla mulle on käsittämätöntä, että joku ei osaa. Mikä siinä on niin vaikeeta? Joo, sitä pitää siivota monta kertaa päivässä, mutta siitähän se vain on kiinni. Että siivoaa. Kai nyt jokainen osaa tiskata tai pyyhkiä tasot, ei voi olla osaamisesta kiinni. Sen mä ymmärrän, että kaikkia se siivoamattomuus ei häiritse. Mm. miehissä näitä on paljon, tai ainakin mun kohdalle on niitä osunut. Mut erilainen siisteyskäsitys on ihan eri asia kuin se, että ei osaa siivota keittiötä. En tajua.
Taas uusavuton. Näitä täällä vauvapalstalla riittää. Älkää vaan taaperoita hanki ette kuitenkaa osaa hoitaa. Siisteyttä on monenlaista ja tärkein on puhtaus ei järjestys keittiössä. Pidä siis huoli että roskia ei kerry varastoon. Pinnoilla ei ole likaa. Ja mikro on puhdas. Muista riittävän usein vaihtaa käsi ja keittiöpyyhe. Ja siivousliina. Jos keittiö on pieni hanki harja ja rikkalapio lattian siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miten jotkut ei tosiaan osaa pitää keittiötä siistinä. Siis jos jotkut ei ymmärrä, miten toiset sen tekee, niin ihan yhtä lailla mulle on käsittämätöntä, että joku ei osaa. Mikä siinä on niin vaikeeta? Joo, sitä pitää siivota monta kertaa päivässä, mutta siitähän se vain on kiinni. Että siivoaa. Kai nyt jokainen osaa tiskata tai pyyhkiä tasot, ei voi olla osaamisesta kiinni. Sen mä ymmärrän, että kaikkia se siivoamattomuus ei häiritse. Mm. miehissä näitä on paljon, tai ainakin mun kohdalle on niitä osunut. Mut erilainen siisteyskäsitys on ihan eri asia kuin se, että ei osaa siivota keittiötä. En tajua.
No sinustapa onkin paljon apua.
Kun tota tavaraa kertyy pinnoille. Keittiön pöytä on täynnä tavaraa ja kuivumassa olevia sieniä.
Tiskiä ym. on tiskipöydällä enkä jaksa mitään.
Kaikki tasot on täynnä jotakin.
Leipäpusseja, elintarvikkeisiin liittyvää.
Mää en vaan osaa enkä jaksa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinustapa onkin paljon apua.
Yritin kyllä auttaa. Hän on hyvä ja ottaa rätin käteen. Ei se itsekseen puhdistu se keittiö.
Niin eikä se keittiöön lopu. Joka paikka on kaaoksessa.
Osaan mä puhdistaa. Mutta miten mä puhdistan kun tota tavaraa ja rojua on pinnat täynnä?
Kattilaa, kippoa jne.
Ei ole energiaa, ei.
Silloin on liikaa tavaraa, jos ei jaksa niistä huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Osaan mä puhdistaa. Mutta miten mä puhdistan kun tota tavaraa ja rojua on pinnat täynnä?
Kattilaa, kippoa jne.
Ei ole energiaa, ei.
Vähennä tavaraa. Pärjäät paljon vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattilaa, kippoa jne.
Ei ole energiaa, ei.Vähennä tavaraa. Pärjäät paljon vähemmälläkin.
Ehkä joku kodinkone vois lähteä muualle.
Pöydällä rojottaa iso monitoimikone, mikä lie.
En saa sitä toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattilaa, kippoa jne.
En saa sitä toimimaan.
Yksi monitoimikone ei ole sotku sun kaaokseen. Poisheitettävää varmasti löytyy säkkikaupalla.
Tutustu Flyladyyn. Auttanut monia. Myös ahdh tapauksia. Flylady.com muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattilaa, kippoa jne.
En saa sitä toimimaan.Yksi monitoimikone ei ole sotku sun kaaokseen. Poisheitettävää varmasti löytyy säkkikaupalla.
Ei toimivia esineitä heitetä pois.
En vaan jaksa ja kaikki jämähtää niille sijoillensa.
Kaikille tavaroille oma paikka laatikosta tai kaapista. Pois kaikki tavara mikä ei ruoan laittoon kuulu. Lehtipinot pois heti. Meillä keittiöstä tyhjennetään ja pyyhitään kaikki tasot päivittäin. Tasoilla ei ole kuin kahvinkeitin mikroaaltouuni ja talouspaperiteline. Joskus saattaa muutaman tunnin lojua joku laskukasa, sakset tai lehtipino, mutta viimeistää illalla lähtee. Meillä on tapana iltapalan jälkeen siivota keittiö ja tiskikone pyörii. Aamulla siiten puhtaat astiat kaappiin.
Iltaisin on pakko laittaa koti kuntoon. Vaivaa, jos jää sotkua ja aamulla suorastaan ärsyttää sotkut.
Siivous on rutiinia. Rutiinit tuo järjestysä
Säilytä tasoilla vain päivittäin tarvittavat tavarat esim. Kahvinkeitin ja talouspaperirullateline. Kaikelle muulle tulee löytyä paikka kaapista: tiskiharja ja tiskiaine tiskikaappiin jne. Joka ilta ennen nukkumaan menoa kaikki tiskit pitää tiskata ja tasot pyyhkiä. Eli perusjutut kuntoon, tähän ei auta muu kuin rutiinien opettelu.
Silleen että laitat astiat likoamaan/laitat tiskikoneeseen ja sillä aikaa pyhit tasot. Sitten tiskaat. Itse siivoilen kokkauksen lomassa odotellessani että jokin juttu kiehahtaa tai paistuu. Päivällisen jälkeen tiskaat astiat pois jos ei ole tiskikonetta. Opettele tekemään joku pikkuhomma sillä aikaa kun vesi kiehuu tai kahvi valuu suodattimeen yms. Pienissä pätkissä tekemällä keittiö siistiytyy kyllä kunhan ei anna tiskien kasautua.