Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua, en osaa pitää keittiössä siisteyttä!

Vierailija
27.09.2016 |

Joka paikka on kaaoksessa. Miten se siisteys tehdään?
Nytkin uuvuttaa. En taida jaksaa pitkään tehdä mitään.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa -> opettele!

Yksi tavara päivässä pois, ehkä ne eivät sitten lisäänny. 

Yhden kerran kannattaa siivota perusteellisesti, eli tyhjentää kaikki tasot. Jokaiselle tavaralle haetaan oma paikka ja jos sellaista ei löydy, laitetaan se pois.

Mitä 4 teki sillä aikaa, kun leipä lämpeni mikrossa? Näpyttelit kännykkää, vai? Olisit sillä aikaa laittanut pois kaiken sen, mitä leivän valmistuksessa tarvitsit. Sitten vaan syömään, niin ei olisi ollut enää siitä hommasta muuta siivottavaa kuin aterimet ja lautanen tiskiin.

Minä en todellakaan ole mikään siivousintoilija enkä järjestyksenpitäjä. Siksi voin olla aivan oikea henkilö antamaan neuvoja muille kaltaisilleni. Tässä yksi niistä:

- Kun laitat ruokaa tai leivot, ota ENSIN esille kaikki tarvikkeet ja laita ne siihen järjestykseen missä käytät. Näin varmistat sen, että kaikkea tarvittavaa löytyy ja kun on kaikki rivissä, ei jää sokeri pois piparitaikinasta.

Laitat niitä POIS samantien kun olet käyttänyt. Näin sinulla ei jää kaaosta keittiöön siinä vaiheessa, kun on pullat uunissa tai ruoka valmista. Ruuan tai leivonnaisten kypsyessä siivoat loput, laitat astiat tiskiin ja pyyhit pöydän. Silloin olisi jo kohtuullisen siistiä.

Vierailija
22/26 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilytä tasoilla vain päivittäin tarvittavat tavarat esim. Kahvinkeitin ja talouspaperirullateline. Kaikelle muulle tulee löytyä paikka kaapista: tiskiharja ja tiskiaine tiskikaappiin jne. Joka ilta ennen nukkumaan menoa kaikki tiskit pitää tiskata ja tasot pyyhkiä. Eli perusjutut kuntoon, tähän ei auta muu kuin rutiinien opettelu.

Miksi vasta ennen nukkumaanmenoa? Minusta on parempi käyttää ruuanvalmistusaikaa siivoukseen, kun siinä yleensä muutenkin joutuu olemaan keittiössä, jos ei muuten vahtimassa, milloin mikro kilahtaa.

Jokaisen tavaran paikka pitäisi olla siinä, missä sitä tarvitaan. Esimerkiksi patalapulle paikka hellan viereen, jotta sitä ei tarvitse erikseen tuoda, hakea, viedä ja säilyttää jossakin toisessa paikassa vaan sen saa yhdellä kädenliikkeellä oikeaan paikkaan.

Et sinä tarvitse sen seitsemään kattilaa ja kippoa. Kaksi kattilaa, isompi ja pienempi riittää ja ahkerallekin kokkaajalla riittää kaksi kulhoa, joista toista voi käyttää myös mitta-astiana. 

Eivät ne tavarat keskenään lisäänny! Niitä on siellä juuri sen verran kuin mitä itse ( tai miehesi, lapsesi, äitisi, kaverisi, kämppiksesi ...) sinne kannat. 

Yksi tapa vähentää tavaraa on se, että ei osta sitä. Syöt pizzaa pizzeriassa silloin kun syöt etkä kanna laatikkoa roskaksi kotiisi. Älä osta makeisrasioita, kippoja ja kuppeja. Hanki keittiöösi vain sellaista mitä ilman et tule toimeen. Kaiken ylimääräisen voit viedä varastoon, josta löydät tarvittaessa - jos tarvitset vielä joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu KonMariin. Eli heität noin 70 % tavarasta pois (kirppikselle, kierrätykseen, viime kädessä roskiin), sen jälkeen päätät joka esineelle oman paikkansa johon palautat ne käytön, ja mahdollisen pesun jälkeen.

Vierailija
24/26 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaos edelleen. Elokuussa oli vähän siistimpää parina päivänä ja sitten taas levähti.

Tarttisin jonkun joka opettais mua kädestä pitäen.

Olen kuin avuton vauva.

Vierailija
25/26 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silleen että laitat astiat likoamaan/laitat tiskikoneeseen ja sillä aikaa pyhit tasot. Sitten tiskaat. Itse siivoilen kokkauksen lomassa odotellessani että jokin juttu kiehahtaa tai paistuu.  Päivällisen jälkeen tiskaat astiat pois jos ei ole tiskikonetta. Opettele tekemään joku  pikkuhomma sillä aikaa kun vesi kiehuu tai  kahvi valuu suodattimeen yms. Pienissä pätkissä tekemällä keittiö siistiytyy kyllä kunhan ei anna tiskien kasautua.

Ääähhhh...

En ole ap mutta alkoi mennä pieleen tuossa "kokkauksen lomassa"...

Kokkasin just mikrossa lämpimiä voileipiä

Minäkään en osaa ylläpitää siisteyttä.

Muutan kohta niin annan taas tavaroita pois ja uuteen kotiin tulee toivottavasti niin vähän tavaraa että helpommin pysyy siistinä.

Mulla ei ole todettu mitään neurologista häiriötä, mutta ihmettelen todella, miten siivoaminen voi olla niin hankalaa. Ollut koko ikäni. Se tuntuu siltä että menee aivot solmuun.

Elsimerkki: Kun voileivät olivat mikrossa, olisi voinut vaikka pyyhkäistä pöydän. Itse pyrin käyttämään kaiken odotteluajan keittiössä jälkieni siivoamiseen. 30 sek riittää vaikka mihin. Työtasoilla on vain tarpeelliset tavarat, joten tasojen pyyhkimiseen menee vain tovi. Tiskikoneen tyhjennykseen menee max.3 minuuttia, täyttöön ehkä 4-5 min. Silleen se sujuu.

Vierailija
26/26 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tota tavaraa kertyy pinnoille. Keittiön pöytä on täynnä tavaraa ja kuivumassa olevia sieniä.

Tiskiä ym. on tiskipöydällä enkä jaksa mitään.

Kaikki tasot on täynnä jotakin.

Leipäpusseja, elintarvikkeisiin liittyvää.

Mää en vaan osaa enkä jaksa.

Ap.

Suomeksi: et vaan viitsi etkä  jaksa. Tasojen siistinä pitäminen on todella helppoa. Tiskaamiseen menee 10 min. Leipäpusseista pääsee eroon kun taittelee ne ja laittaa roskapussien kanssa samaan. Vielä helpommalla pääsee kun jättää leivät kauppaan.

Mä en lähde köökistä ennen kuin se on siisti. Siksi käytän jokaisen vapaan minuutin kokatessani jälkieni siistimiseen. Kun ruoka on valmis, alkuvalmistelujen jäljet on korjattu pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi