Nainen on hedelmällisimmillään alle 25-vuotiaana
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/mika_on_paras_ika_tulla_ras…
Sitten alkaa alamäki.
Kommentit (37)
Jännästi on neljä raskautta alkaneet 1-2 kierroista ikävuosina 26-32v. Varmaan olis tehny neitsytmariat jos olis aloittanut alle kaksvitosena.
Vierailija kirjoitti:
AjebdiH kirjoitti:
Ihan sama. Poikaystävän kanssa lapset suunnitelmissa siinä 35-40-vuotiaana.
N25Ainahan sitä suunnitella voi, siihen se monella jääkin.
Ap
Mieluummin sitten jäädään lapsettomiksi kuin nyt oltais vanhempia. Toisaalta jos omaa sukua kattoo, niin ei pitäis olla ongelma, kun suurin osa tehnyt lapset 30-40-vuotiaana.
Eipä tuo tieto mua saa yhtään sen nopeemmin lisääntymään. Oikeastaan taidankin mennä viettämään rattoisaa ja vastuutonta opiskelijaelämää, koska voin ja haluan muahahaaaa.
Miksi te provosoidutte biologisista faktoista? Mitä väliä, kyllä se 30v voi edelleen saada lapsia. Olette ihan liian helppoja ärsytettäväksi, tämänkin tiedon voi olankohautuksella todeta "no niinhän se on" ja jatkaa elämäänsä juuri kuten on elänytkin. Ei kiukuttelu sitä muuta mihinkään suuntaan.
Hah! Valmistunut ammattiin 20-vuotiaana? Roskasakki valmistuu 20-vuotiaana ammattiin amiksesta, heidän ei TODELLAKAAN pitäisi tehdä lapsia. Ainoastaan parhaat saisi lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Valmistunut ammattiin 20-vuotiaana? Roskasakki valmistuu 20-vuotiaana ammattiin amiksesta, heidän ei TODELLAKAAN pitäisi tehdä lapsia. Ainoastaan parhaat saisi lisääntyä.
Olisipa äitisikin tiennyt tämän. Maailma olisi parempi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Näin on närhen munat. Ja minä täytän pian 25, ja mieheni ei ymmärrä, että lapset pitäisi tehdä NYT, koska kohta niitä ei välttämättä enää tule, jos tulee nytkään.
Kuka sulle kertoi, että ne pitää NYT tehdä?
Anna kun arvaan, yhteiskunta aivopesi?
Vierailija kirjoitti:
http://www.voice.fi/ilmiot/yle-naiset-ovat-hedelmallisimmillaan-kolmeky…
Ko tutkimus kumottiin yhtä nopeasti kuin se tulikin. Ei ole tieteellinen tutkimus ensinnäkään, voi kertoa jotain tanskalaisten ruokatottumuksista kyllä, sekä siitä miten eri tavalla ja erilaisella kiireellä parikymppiset yrittävät lasta vs ne joilla alkaa olla kiire. On täysin kiistatin biologinen fakta, että naisen hedelmällisyys on huipussaan tietyssä iässä, voi sen tietnekin pilata monilla eri tavoin, mutta ei se luonnonlakeja muuta miksikään. Mikä tässä harmittaa niin paljon, kuitenkaan sillä kolmekymppisellä ei ole mitkään surkeat mahdollisuudet lisääntymiseen, ei edes paljoa laskeneet vielä 25-vuotiaaseen verrattuna eli odottakaa vaan juuri niin kuin on tarve, turha panikoida. :)
Mies on muuten hedelmällisimmillään 25-30-vuotiaana, tiesittekös?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te provosoidutte biologisista faktoista? Mitä väliä, kyllä se 30v voi edelleen saada lapsia. Olette ihan liian helppoja ärsytettäväksi, tämänkin tiedon voi olankohautuksella todeta "no niinhän se on" ja jatkaa elämäänsä juuri kuten on elänytkin. Ei kiukuttelu sitä muuta mihinkään suuntaan.
Ap tuntuu provosoituvan siitä, kun kaikkia ei kiinnosta lastenteko parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tuntuu provosoituvan siitä, kun kaikkia ei kiinnosta lastenteko parikymppisenä.
En ole provosoitunut mistään. Olen 33-vuotias eikä ole suunnitelmissa hankkia ikinä lapsia.
Idean aloitukseen sain tuosta ketjusta jossa äiti hukutti poikansa. Joku kommentoi kuinka 35-vuotiaana lapsen saanut ei ole iltatähti. Ja siihen vastasin tällä linkillä naisten parhaasta hedelmällisyysiästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole provosoitunut mistään. Olen 33-vuotias eikä ole suunnitelmissa hankkia ikinä lapsia.
Idean aloitukseen sain tuosta ketjusta jossa äiti hukutti poikansa. Joku kommentoi kuinka 35-vuotiaana lapsen saanut ei ole iltatähti. Ja siihen vastasin tällä linkillä naisten parhaasta hedelmällisyysiästä.
Ap
No eihän se 35-vuotiaana saatu lapsi ole iltatähti jos muutkin lapset ovat pieniä. Itse miellän iltatähden sellaiseksi, että vanhemmat lapset ovat vähintään 10-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo eihän se 35-vuotiaana saatu lapsi ole iltatähti jos muutkin lapset ovat pieniä. Itse miellän iltatähden sellaiseksi, että vanhemmat lapset ovat vähintään 10-vuotiaita.
Minulle tuosta iltatähdestä tulee mieleen lapsi joka syntyy jo hieman vanhemmalle äidille. 35-vuotias ei ole muuten vanha, paitsi hedelmällisyyden näkökannalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä taas muistelin että nimenomaan 25-vuotiaana. On myös tutkittu että 25v ja 30v välillä on niin minimaalisen pieni ero että jos vaan pystyy lapsia saamaan niin 30-vuotiaana onnistuu tismalleen yhtä hyvin kuin 25v.
Eivät ne erot ikuisesti ole kovin pieniä, eikä asiassa ole kyse vain raskautumisesta. Siinä on kyse myös siitä, että nuoremman naisen raskaus jatkuu todennäköisemmin täysiaikaiseksi. Äidin ikä korreloi suoraan esim. hyvin ennenaikaisten, lasta vammauttavien synnytysten kanssa, kuin myös ihan keskenmenojen. Samoin ylim 3kymppisen äidin synnytys keskeytyy/pitkittyy NELJÄ kertaa todennäköisemmin kuin alle 3kymppisen - siis niin, että naisen synnytys ei vain etene "oppikirjan mukaan", pitkittyy ja joudutaan avustamaan. Samoin raskausdiabetes, verenpaineongelmat ja istukkaongelmat ovat yleisempiä, mitä vanhempi nainen. Kuten myös kromosomihäiriöt, joiden riski kasvaa lineaarisessa suhteessa odottavan äidin ikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo eihän se 35-vuotiaana saatu lapsi ole iltatähti jos muutkin lapset ovat pieniä. Itse miellän iltatähden sellaiseksi, että vanhemmat lapset ovat vähintään 10-vuotiaita.
Minulle tuosta iltatähdestä tulee mieleen lapsi joka syntyy jo hieman vanhemmalle äidille. 35-vuotias ei ole muuten vanha, paitsi hedelmällisyyden näkökannalta.
Ap
Iltatähden pyöräyttävät ovat yleensä vähintään 40-vuotiaita. Kaverini on iltatähti ja hänen vanhempansa olivat pitkälle yli 40 hänen syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas muistelin että nimenomaan 25-vuotiaana. On myös tutkittu että 25v ja 30v välillä on niin minimaalisen pieni ero että jos vaan pystyy lapsia saamaan niin 30-vuotiaana onnistuu tismalleen yhtä hyvin kuin 25v.
Eivät ne erot ikuisesti ole kovin pieniä, eikä asiassa ole kyse vain raskautumisesta. Siinä on kyse myös siitä, että nuoremman naisen raskaus jatkuu todennäköisemmin täysiaikaiseksi. Äidin ikä korreloi suoraan esim. hyvin ennenaikaisten, lasta vammauttavien synnytysten kanssa, kuin myös ihan keskenmenojen. Samoin ylim 3kymppisen äidin synnytys keskeytyy/pitkittyy NELJÄ kertaa todennäköisemmin kuin alle 3kymppisen - siis niin, että naisen synnytys ei vain etene "oppikirjan mukaan", pitkittyy ja joudutaan avustamaan. Samoin raskausdiabetes, verenpaineongelmat ja istukkaongelmat ovat yleisempiä, mitä vanhempi nainen. Kuten myös kromosomihäiriöt, joiden riski kasvaa lineaarisessa suhteessa odottavan äidin ikään.
Ja silti todennäköisyydet em. ongelmiin ovat vielä kolmekymppiselläkin todella pienet. Raskautuminenkin onnistuu usein helposti. Valot päälle!
Mulla lapset suunnitelmissa joskus yli 30-vuotiaana. Jos ei luomusti tule niin ei tule, lapsettomuushoitoihin en ikinä suostuisi.