Miksi mies haastaa riitaa aina silloin kun tarvitsee apuani?
Harmi, kun tulee yökatko nyt, mutta jos joku osaisi sanoa jotain viisasta. Mies on köyhä yrittäjä ja tarvitsee apuani ajoittain, eikä pysty maksamaan siitä, laihat vuodet ja silleen. No, tokihan minä armasta autan. Tai siis auttaisin, tänäänkin oli tarkoitus. Mutta kun pitäisi ruveta hommiin, alkaa ihan omituinen tikusta asiaa -tyyppinen riidanhaastaminen. Alkaa katsella ympärilleen ja valittaa, että kun kämppä on läävä. Mielenosoituksellisesti alkaa polttaa maitopurkkeja hellassa ja siitä tulee ikävä katku, ja sitten tuo meni sanomaan silmiään pyöritellen, etten tee mitään täällä, kun riita hiukan kehkeytyi.
En ole noin kuumana ennen käynytkään, ilmoitin lähteväni ulos tai alkaa astiat lentää, ja se oli hilkulla se. En ole sellaista koskaan tehnyt, mutta eipä minua ole tällä tapaa kukaan älynnyt ennen loukatakaan. Nimittäin kämppä on pieni ja kaappitila olematon, ja minun pitäisi tehdä tänne kotia neljälle. Raadan järkyttäviä tuntimääriä täällä, eikä se näy missään, kun tavara vaan vaeltaa etsien kotia. En ole mikään nössykkä, enkä ymmärrä miten se ei ymmärrä, että tuolla lailla jää kyllä apu saamatta jatkossa kokonaan. Mitä se oikeen ajattelee? Se kun siis ihan oikeasti olisi sitä tarvinnut.
Töissä on yksi mies, jolla on riitaa haastava kommunikointitapa. En ymmärrä miksi, koska itselle tekemäni työ on tärkeää, muttei niin tärkeää että alkaisin töissä riitelemään näkökannoistani. Itseäni ei yleensäkään kiinnosta riidanhaastajat. En ymmärrä.