rv 29 kohdun ulkosuu hieman pehmeä
Odotan esikoistani ja olen rv 29. Supistelua ollut rv 17 asti. Supistukset ei varsinaisesti kipeitä mutta tulee tosi tiheästi, jopa taukoamatta kaksi päivää. Pelkään ennenaikaista syntymää. Kävin cervix-kontrollissa, jossa kohdunkaulaa jäljellä käsin 2-2,5cm ja ultralla mitattuna 5 cm. Sisäsuu oli ihan napakka mutta ulkosuu hieman pehmennyt. Kertokaa mulle onko tää normaali tilanne! Ja onko ihan ok näillä viikoilla ensisynnyttäjänä että ulkosuu hieman pehmeä?
Kommentit (10)
Sinuna ottaisin nyt ihan rauhassa (supistelutkin saattaisivat rauhoittua). Sohvalle vaan, hyvä kirja tai jokin leffa pyörimään. Sairaalaan, jos supistaa kunnolla ym. Kaikkea ei voi kontrolloida raskausaikana, eikä sen jälkeen! Olet vissiin aina saanut kaiken nyt, heti ja parhaiten?
Vauva syntyy silloin kun se syntyy. Ei kukaan voi tietää syntyykö se tänään, huomenna, ensi viikolla vai peräti meneekö 2 viikkoa yli.
Minulla ei ollut mitään merkkejä ennen synnytyksiä...ei supistellut eikä kohdun suu ollut avautunut, eikä muutakaan. Synnytykset vain alkoi n. laskettuna päivänä. Ystävällä taas supisteli viikko tolkulla ja kohdunkaula oli 2cm auki ym ja yli meni.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna ottaisin nyt ihan rauhassa (supistelutkin saattaisivat rauhoittua). Sohvalle vaan, hyvä kirja tai jokin leffa pyörimään. Sairaalaan, jos supistaa kunnolla ym. Kaikkea ei voi kontrolloida raskausaikana, eikä sen jälkeen! Olet vissiin aina saanut kaiken nyt, heti ja parhaiten?
Mitä tarkoitat tuolla että kaikkea ei voi kontrolloida raskausaikana jne..? Ja mitenniin olisin saanut aina kaiken nyt, heti, parhaiten? En oo uskaltanut liikkua näitten supistusten takia ja levossa oon ollut jo kauan vaikkei kukaan ole liikkumista kieltänyt. Mutta ei ne supistukset juuri rauhoitu levossakaan, mutta tätä kestänyt yli 10 viikkoa ja tilanne on ihan ok vissiinkin niin eikai ne supparit mitään tee kohdunsuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vauva syntyy silloin kun se syntyy. Ei kukaan voi tietää syntyykö se tänään, huomenna, ensi viikolla vai peräti meneekö 2 viikkoa yli.
Minulla ei ollut mitään merkkejä ennen synnytyksiä...ei supistellut eikä kohdun suu ollut avautunut, eikä muutakaan. Synnytykset vain alkoi n. laskettuna päivänä. Ystävällä taas supisteli viikko tolkulla ja kohdunkaula oli 2cm auki ym ja yli meni.
Mua jännittää se kun en tiiä et millon pitää lähteä sairaalaan! Supistukset on säännöllisiä ja vähän kipeitäkin mutta enemmän inhottavan tuntuisia. Pitää mennä kyyryyn ja makuulleen. Ja välillä mahassa kovia kipuja mitkä säikäyttää. No, kai se pitää vaan yrittää olla miettimättä asiaa ja antaa pienen tulla kun on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jännittää se kun en tiiä et millon pitää lähteä sairaalaan! Supistukset on säännöllisiä ja vähän kipeitäkin mutta enemmän inhottavan tuntuisia. Pitää mennä kyyryyn ja makuulleen. Ja välillä mahassa kovia kipuja mitkä säikäyttää. No, kai se pitää vaan yrittää olla miettimättä asiaa ja antaa pienen tulla kun on tullakseen.
Ihan vielä ei kyllä sais syntyä. Käskikö ne sut vuodelepoon, ap? Ei vielä osastolle?
Jos lähtis syntymään ennen rv 35 niin ois todella tärkeetä ehtiä saada ne kortisonipistokset keuhkojen kypsymistä vauhdittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne sanoi siellä lääkärissä sulle?
Kohdunkaulahan on ihan täyspitkä 5cm ja kiinni, eli sulla on ainoastaan se ulkosuu vähän pehmentynyt. Sulla on enää 11 viikkoa jäljellä laskettuun aikaan, ja loppuraskaudessa ne paikat alkaa pikkuhiljaa pehmenemään muutenkin.
Ei se lääkäri maininnut mitään tosta ulkosuun pehmenemisestä, tietysti yritti varmaan "säästää" minua turhilta peloilta kun tietää että pelkään. Jälkikäteen vain luin lääkärin kirjoituksen. Mutta sanoi että ei ole ennenaikaisen synnytyksen merkkejä mutta entiedä miksi en osaa siltikään rauhoittua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vielä ei kyllä sais syntyä. Käskikö ne sut vuodelepoon, ap? Ei vielä osastolle?
Jos lähtis syntymään ennen rv 35 niin ois todella tärkeetä ehtiä saada ne kortisonipistokset keuhkojen kypsymistä vauhdittamaan.
Ei käskenyt vuodelepoon, sanoivat vaan että voi liikkua normaalisti. Uuden kontrolliajan sain rv 31.
Ap
Jos jollakin kokemusta niin kertokaahan onko normaalia että ulkosuu hieman pehmennyt raskausviikolla 29?
Mitä ne sanoi siellä lääkärissä sulle?
Kohdunkaulahan on ihan täyspitkä 5cm ja kiinni, eli sulla on ainoastaan se ulkosuu vähän pehmentynyt. Sulla on enää 11 viikkoa jäljellä laskettuun aikaan, ja loppuraskaudessa ne paikat alkaa pikkuhiljaa pehmenemään muutenkin.