10 kilon painonpudotus, vinkkejä?
Kertokaa tehokkaaksi kokemanne keinot painonpudotukseen. Viimeisen kahden vuoden aikana minulle on kertynyt 15 liikakiloa joista haluan nyt pois ainakin ne 10. Aiemmin painonhallinta on ollut helppoa, nämä kilot tuli pitkän stressijakson ja loppuunpalamisen sivutuotteena enkä nyt jostain syystä saa karistettua niitä pois.
Pikadieeteistä en ole kiinnostunut. Pituus 170cm, paino 78 kg.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5:2 -pätkäpaasto. Paras ja helpoin laihis ikinä, ja tulokset ovat pysyneet nyt jo yli 2 v.
Luin kirjan tuosta. Mitä söit paastopäivinä?
Ap
Satsasin proteiiniin, joka pitää hyvin nälkää. Rakensin paastopäivän syömiset munien, rahkan, raejuuston ja broilerin rintafileiden ympärille. Lisäksi tomaattia, kurkkua, salaattia jne ynnä marjoja kohtuullisesti.
Mun vinkki olisi oikeasti syödä kerran päivässä ja olla joko syömättä joka toinen päivä tai syödä vain pe-la-su (ja ylläpitovaiheessa kerran viikossa)+ruokaohjeet, mutta ap tässä on maininnut että haluaa esim. syödä useammin, joten en suosittele sitä vaan:
ajattele kehoasi temppelinä. Rakasta kehoasi. Mieti, miten haluat ruokkia sitä, antaa energiaa. Tiedät varmaan, että kehosi on ihmeellinen kone joka korjaa koko ajan vaurioituneita soluja, poistaa myrkkyjä, huolehtii ja hoivaa. Millaista on se ruoka, jolla parhaiten autat kehoasi tässä työssä? Se on mahdollisimman tasapainoista, sinun kehollesi sopivaa, monipuolista ja ennen kaikkea yksinkertaista ja puhdasta. Sillä on hyvä karma, se on eettistä ja se tuo sinulle hyvän mielen.
Siinä on esim. siemeniä/pähkinöitä, yrttejä, merilevää, kasviksia, juureksia, marjoja, oliiviöljyä, vettä, vähän kahvia, paljon vihreää teetä, luomumunia sekä rasvaista kalaa pari kertaa viikossa sekä kerran viikossa luomulihaa.
Tämän lisäksi kävele tunnin lenkki joka päivä tai ota HIIT-harjoittelua 20 min joka toinen päivä. Nuku hyvin ja tarpeeksi.
Olen onnistunut pudottamaan muutaman kilon tässä kesäloman jälkeen. Tässä esimerkki arkiruoastani:
- aamupalaksi Elovena (Plus) puuroa, mustikoita pakkasesta, raejuustoa, keitetty kananmuna ja kahvia
- Lounaaksi töissä esim pinaattikeitto ja kananmuna, Reissumies oivariinilla ja kinkulla, banaani
- Töiden jälkeen vaan jotain pientä: esim Reissumies, oivariinia, kananmunaa ja silliä sekä kahvia
Joka päivä ei toimi, sillä välillä on ihan hirveä nälkä eikä tuo ruoka riitä mihinkään. Toisinaan pärjään ihan hyvin. Juomana mulla on aina vettä, en oikein muusta edes välitä. En tykkää mehuista tai limsoista.
Lisäksi mua on auttanut Pokemon Go. Olen tehnyt lähes joka ilta 2-5 kim kävelylenkin.
Mun keino vie aikaa, mutta olen ajatellut, että hyvä jos saan 10 kg ennen ensi kesää pois. Aloitin heinäkuun jälkeen.
Mä en ole jättänyt mitään pois. Olen vain pienentänyt annoksia kaikessa. Esim. jos ennen otin lounaalla 3-4 perunaa, otan enää vain 2. Jos perjantaina ennen meni 4-5 saunasiideriä nyt menee pari. Kun leivon lapsille, niin yksi mokkapala riittää minulle.
Liikuntaa en ole lisännyt, käyn se pari kertaa viikossa jumpassa minkä ennenkin.
Painoa on lähtenyt 100 g - 500 g / viikko.
Vierailija kirjoitti:
5:2 -pätkäpaasto. Paras ja helpoin laihis ikinä, ja tulokset ovat pysyneet nyt jo yli 2 v.
Komppaan tätä! Tiputin puolessa vuodessa 10 kiloa ja nyt muutaman vuoden olen pitänyt vain yhden paastopäivän viikossa ja paino pysyy hyvin kohdillaan. Toimii minulle ja koen tämän helppona! Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laihduttanut kymmenen kiloa kolmessa kuukaudessa ihan vaan kaloreita laskemalla. Olen myös jättänyt herkut vähemmälle ja syön vähemmän leipää ja pastaa. Suurin muutos on ollut annoskoossa, nykyään syön vähemmän. Ruokia punnitsemalla selkiytyy se kuinka paljon päivässä voi syödä ja kuinka paljon eri ruoka-aineissa on kaloreita.
Lasketko ja punnitsetko loppuelämäsi? Matkoilla, mökillä, juhlissa?
En punnitse. En laihduttaessanikaan punninnut juhlissa ja matkoilla. Mutta kun vähän aikaa punnitsee, alkaa hahmottaa paljonko niissä omissa aterioissa on kaloreita. Nykyään ei tarvitse enää laskea kaloreita, koska tiedän suunnilleen mitä voin syödä. Ennen olin sokea omalle syömiselleni ja söin esim. lisukesalaatteja joissa oli 600-700 kaloria ja pidin niitä terveellisinä. Siihen päälle vielä kaksi lämmintä ateriaa, tuhti aamupala ja iltapala, niin ei ihme jos lihoin. Söin koko ajan ihan kaikkea, mitään en rajoittanut itseltäni, kunhan kalorit eivät ylittyneet. Aika pian sitä alkoi suosia vähäkalorisempia ruokia, mutta jos teki mieli pullaa, söin pullaa, mutta sitten söin kevyemmin muuten. Välillä ylitin kalorit jonain päivänä, sitten söin toisena päivänä vähemmän. Aika rennosti otin koko laihdutuksen. Itse en ainakaan halua rajoittaa ruokavaliotani niin suuresti mitä esim. VHH vaatii toimiakseen, joten tämä tapa sopii minulle.
-16
Jätin pois leivät, vehnän muutenkin (vatsaongelmien vuoksi), limsat, mehut ym. Ja laihduin ensimmäisen viikon aikana 2kg. Mutta sille joka sanoi että kaloreiden laskeminen on turhaa; höpöhöpö. Ihan sama millä ruokavaliolla laihdutat, laihdut vain jos syöt vähemmän kuin kulutat. Ihan jo 500kcal vaje päivässä laihduttaa puoli kiloa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Jätin pois leivät, vehnän muutenkin (vatsaongelmien vuoksi), limsat, mehut ym. Ja laihduin ensimmäisen viikon aikana 2kg. Mutta sille joka sanoi että kaloreiden laskeminen on turhaa; höpöhöpö. Ihan sama millä ruokavaliolla laihdutat, laihdut vain jos syöt vähemmän kuin kulutat. Ihan jo 500kcal vaje päivässä laihduttaa puoli kiloa viikossa.
Nestettä lähtee alkuun vauhdilla, mutta ei se ole varsinaista laihtumista vielä. Mulla tippuu paino 2 kg, jos pitää reilun viikon tauon voimaharjoittelusta, kun lihaksista lähtee nestettä. Kaloreita laskemalla mäkin pudotin kymmenen kiloa vajaassa puolessa vuodessa. Samalla pidin huolen, että makroravinnejakauma pysyi järkevänä.
Itselläni sama projekti menossa. Olen normaalipainon ylärajalla/ lievä ylipaino, 10 kg haluan pois. Itselläni kompastuskivi ollut makeanhimo ja syönyt paljon leipää ja hiilihydraatteja. Harrastan raskasta liikuntaa muutenkin, itselläni liikunnan lisäys ei ole painoon vaikuttanut. Ainut toimiva keino on se, että syö karkkia ja herkkuja vain max. kerran viikossa. Nyt aluksi olen laskenut myös kaloreita suurinpiirtein, vaikka tiedän ettei se ole järkevää. Lisäksi olen alkanut juomaan todella paljon vettä. Juon myös cola lightia yms, ne vie vähän makeanhimoa. Pahin suklaahimo menee ohi parissa päivässä. Rahkat esim. Skyr on hyviä, täyttää mutta kaloreita on vähän. Jos syö 2-3 tunnin välein pienen välipalan, esim, banaani eikä päästä sitä kovaa nälkää tulemana, niin ei tule sitä hirveää nälkää jolloin söisi järjettömästi. Kai se vaan täytyy sitkeästi jatkaa, koska pakkohan painon on pudota jos kalorimäärä on alle kulutuksen eikä luovuta.
Mulla olis triplasti pudotettavaa. Rakastan kylläisyyttä, pientä ähkyä... Oon laihduttanu useasti, malliesimerkki jojoilijasta. En ole super epäterveellinen, mutta annoskoot ja pienten namien liiallinen kulutus tekee kiloja. Myös liikkumisen ilo on kadonnut jonnekin.
Nyt muutan ruokailutottumukseni yksi kerrallaan parempaan. Ensimmäisenä projektina aamupalat. Keskityn aamupalojen hyvään laatuun niin kauan kuin tarvitsee, jotta siitä tulee luonnollista ja yhtä rutiininomaista kuin leipäpussin kurottelu. Sitten lounaat kuntoon jne. Aiemmin yritin muuttaa kaikki kerralla, mutta siitä ei tullut pysyvää ja oli liikaa miettimistä melko vaihtelevassa arjessa.
Luin kirjan tuosta. Mitä söit paastopäivinä?
Ap