Naapuriasunnon lasten kuluneet ja likaiset vaatteet :/
Lapsia on siis kaksi, tyttö ja poika. Poika on vanhempi, 6-vuotias ja tyttö 3-vuotias.
Joka päivä kun he leikkivät pihalla heillä on likaiset ja/tai kuluneet vaatteet. Lika on siis tomua ja ruokatahroja, kuluminen näkyy esim. rei'issä ja nukkaantumisessa. Joskus (yleensä kun on suht. lämmin) heillä ei näy kenkiäkään, eli jalat paljain jaloin möyrivät likaisella maalla jossa on todennäköisesti koirankakkaa ja lasinsirpaleita :( Vaatteet vaihdetaan vain kerran tai kaksi viikossa.
Yleensä lapset ovat vielä ulkona tosi pitkään, lomilla ja viikonloppuisin ihan aamuseitsemästä iltakymmeneen. Äiti käy välillä pihalla tarkistamassa tilanteen, tai sitten huutelee ikkunasta jotain mitä en kielierojen takia ymmärrä.
Perhe vaikuttaa ihan tavalliselta muuten, eli vanhemmat ihan mukavanoloisia ja huoliteltuja (heillä esim. ei ole likaisia tai rikkinäisiä vaatteita). Poika riehuu aika paljon pihaleikeissä, mutta tyttö on suloinen ja kiva ja leikkii usein oman 4-vuotiaan lapseni kanssa.
Nämä likaiset/kuluneet vaatteet ja pitkään pihalla olo ovat ainoat asiat, jotka huolestuttavat. Pitäisikö näihin siis puuttua, ja jos kyllä, niin miten?
Kommentit (32)
Voi olla että lapset rääsyissä, että perhe köyhä. Tai rahat menee viinaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sillä lailla. Kylläpäs taas kyylä järkyttyisi, kun näkisi minun lapseni ulkoleikeissä...
Eikä tunnistaisi samoiksi lapsiksi koulussa/päiväkodissa.
Meillä, niinkuin monella muullakin, on nimittäin erikseen "rymyvaatteet", eli juuri niitä kulahtaneita verkkareita ja paitoja, joissa ulkona likaantuminen ja rispaantuminen ei haittaa.
Lasten pitää saada vapaasti reuhuta ja rapaantua! Itseäni säälittävät ne merkkivaatteissaan tönöttävät lapset, jotka eivät saa tulla hiekkalaatikkoon kun kengät likaantuu...
Olit muuten hienosti vetänyt tuon ulkomaalais-aspektinkin mukaan. Onnittelut.Jäikö peli poikki - miekkari pahemminkin mieleesi soittamaan samaa levyä?
Mitäs ihmettä.
Tässä on pitkä kommentti aiheesta "lasten risaiset vaatteet" ja yksi lause aiheesta "ulkomaalainen naapurintäti". Ja minä kuulemma takerrun epäolennaisiin pikkujuttuihin... jep. Miekkari ei sinänsä kosketa minua, että olen itsekin mamu, ulkosuomalainen.
Minunkin lapsuudessani eräs poika oli likaisissa vaatteissa, kaula likaisena ja aukoi päätään koko ajan. Kukaan ei tehnyt ilmoituksia, maanviljelijäperheen poika oli, nyt jo aikamies. Anna ihmisten olla miten ovat. Nykyään kuvitellaan, että voidaan määrätä muut käyttäytymään, kuten itse halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sillä lailla. Kylläpäs taas kyylä järkyttyisi, kun näkisi minun lapseni ulkoleikeissä...
Meillä, niinkuin monella muullakin, on nimittäin erikseen "rymyvaatteet", eli juuri niitä kulahtaneita verkkareita ja paitoja, joissa ulkona likaantuminen ja rispaantuminen ei haittaa.
Lasten pitää saada vapaasti reuhuta ja rapaantua! Itseäni säälittävät ne merkkivaatteissaan tönöttävät lapset, jotka eivät saa tulla hiekkalaatikkoon kun kengät likaantuu...
Olit muuten hienosti vetänyt tuon ulkomaalais-aspektinkin mukaan. Onnittelut.Jäikö peli poikki - miekkari pahemminkin mieleesi soittamaan samaa levyä?
Mitäs ihmettä.
Tässä on pitkä kommentti aiheesta "lasten risaiset vaatteet" ja yksi lause aiheesta "ulkomaalainen naapurintäti". Ja minä kuulemma takerrun epäolennaisiin pikkujuttuihin... jep. Miekkari ei sinänsä kosketa minua, että olen itsekin mamu, ulkosuomalainen.
Ullatus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmettä.
Tässä on pitkä kommentti aiheesta "lasten risaiset vaatteet" ja yksi lause aiheesta "ulkomaalainen naapurintäti". Ja minä kuulemma takerrun epäolennaisiin pikkujuttuihin... jep. Miekkari ei sinänsä kosketa minua, että olen itsekin mamu, ulkosuomalainen.Ullatus..
Ähm...?
Hyvä juttu, että lapsilla on risaiset vaatteet. Ovat näköjään ainakin saaneet peuhata. Tulin juuri nimittäin lastentapahtumasta, joka järjestettiin kaupungin leikkipuistossa, ja joka puolelta kuului äitien ja isien huutelua "älä nyt siinä kiipeile, menee vaatteet pilalle - ei siinä saa olla, tulee tahra". Siis mitä veetua? Miksi sinne leikkipuistoon täytyy laittaa jotkut pyhävaatteet?
Jos ap:n naapuri olisi ruotsia tai englantia puhuva, varmasti ap ymmärtäisi, mitä äiti huutelee. En myöskään ymmärrä, miksi ihmeessä piti vetää tähän se perheen ulkomaalaisuus.
Miksi ihmeessä on lasun paikka, jos lapset leikkivät omassa pihassa. Mistä ap sen tietää, katsooko äiti tai isä koko ajan lasten perään ikkunasta?
Suomalainen kyttäyskulttuuri on mennyt nyt ihan liian pitkälle. Missä on ihmisten järki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit muuten hienosti vetänyt tuon ulkomaalais-aspektinkin mukaan. Onnittelut.Selvä, kiitos tiedosta. Ensin ajattelin ihan asialliseksi vastaukseksi, mutta viimeinen lause "pilasi". Perhe voi olla vaikka suomenruotsalainen, omapa on syysi jos kuvittelet heidät heti maahanmuuttajiksi (johon en ota kantaa ovatko vai eivätkö ole).
Ap
Ei, vaan luulin sinun tekstiäsi asialliseksi, mutta tuo kielimuuri-osio pilasi. En missään kohtaa olettanut heidän olevan maahanmuuttajia - joita he toki olisivat, vaikka olisivatkin Ruotsista, Irlannista tai Sveitsistä ja muuttaneet Suomeen. Minusta on outoa, että sinä näit tarpeelliseksi mainita asian.
Suomenruotsalaiset eivät ole maahanmuuttajia.
Mutta sanoin, että en tiedä, mitä äiti huutelee lapsille ikkunasta, sillä sitä olisi kuitenkin jokatapauksessa kysytty.
Ap
No sinähän se änkyrä olet. :D
Mulle on aivan sama, mistä sun naapurit tulee ja mitä kieltä puhuvat - tuskin kuitenkaan ruotsia, jota sinä suomalaisena varmasti ainakin auttavasti ymmärrät.
Epäilen myös, että ketään olisi äidin huutelut kiinnostaneet.
No voi luoja. Minä olen suomalainen, enkä ymmärrä ruotsia pätkääkään enää. Lukiossa viimeksi opiskelin ja 8 oli siinä lopullisessa todistuksessa. En ole sen jälkeen opiskellut, enkä ymmärrä vaikka joku vieressäni sitä puhuu.
Jospa keskittyisit vain omiin asioihisi.
Mulla myös tuttuja joiden lapsilla kalliit merkkiulkoiluvaatteet. Ja voi sitä stressin määrää,kun vanhemmat pelkää, että nyt se helmimatti menee kuralätäkköön ja vaatteiden jälleenmyyntiarvo laskee. Ööö...
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös tuttuja joiden lapsilla kalliit merkkiulkoiluvaatteet. Ja voi sitä stressin määrää,kun vanhemmat pelkää, että nyt se helmimatti menee kuralätäkköön ja vaatteiden jälleenmyyntiarvo laskee. Ööö...
Mulla ei juurikaan jälleenmyyntiarvo nouse ajatuksissa esiin muuten, kun jos lapsi on tuhonnut lyhyen ajan sisään paljon tavaroita pinnasängyistä, tv-tasoista ja ruokapöydästä aina kirjoihin. Mua ainakin kismittää enemmän että pesukone ei meinaa pestä jotain tomaattimustikka muhennosta paidan rinnukselta, oli se paita siiten 5-30e arvoinen.
Olen valinnut ulkonäöllisesti huolella vaatteet tyttärelleni ja kyllä se ottaa päähän, että joku kaunis paita on käyttökelvoton muutaman käyttökerran jälkeen, koska olisi vielä halunnut nähdä kyseistä paitaa pitäjänsä yllä. Et sinäkään varmaan kauheasti tykkäisi jos upouusi hieno paitasi menisi tokalla käyttökerralla kerralla pilalle tai et varmaan vartavasten etsisi uusilla goretex kengilläsi lähintä lätäkköä.
Ja mä en nyt pue lapseni ylle mitään kulahtaneita college asuja kun kotona. Jos oma ulkonäköni on huoliteltu ja lapseni ei niin kyllä varmana moni ajattelisi että oma etuni on aina ykkösenä, välittämättä lapsesta. Eikä liiemmin edes muiden ajatukset kiinnosta, haluan vain parasta lapselleni ja that's it. Ainiin ja laadukas ja kallis vaate ei mene pilalle siitä kuralätäköstä tai pienestä konttailusta maassa.
3- ja 6- vuotiaat eivät ole pihalla koko päivää klo 7-22.