Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lastentarhanopettaja joka opiskeli työnohella luokanopettajaksi ja haluaa takaisin päiväkotiin/eskariin töihin.

Vierailija
25.09.2016 |

Kaikki kysyvät aina, eikö työ ole nyt koulussa paljon mielekkäämpää. No ei ole. Minä kaipaan kovasti lastentarhanopettajan työtä. Palkkauskaan ei ole paria satasta suurempi, joten vaihdan takaisin pienille. Tämä on ollut yllätys kaikille.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on parempi ollakin päiväkodissa eikä luokanopettajana, jos kirjoittaa "työnohella".

Ihme jeesustelua tämäkin.

Mikä siinä on jeesustelua?

Tarkoitatko, ettei opettajan, joka opettaa lapsia lukemaan ja kirjoittamaan, tarvitse osata oikeinkirjoitusta, vaan voi kirjoitella vähän sinne päin?

Vierailija
42/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on parempi ollakin päiväkodissa eikä luokanopettajana, jos kirjoittaa "työnohella".

Ai jos tekee kännykällä typovirheen vauvapalstalla niin on todistetusti epäpätevä luokanopettaja, vaikka olisikin valmistunut maisteri.

Right!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajat luulevat olevansa ilmeisesti arvoasteikossa jotenkin korkeammalla tasolla kuin lastentarhanopettajat, jotka yhä useammin ovatkin itseasiassa myös maistereita.

Voi hyvää päivää.

Vierailija
44/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nämä jutut lähtee aina sivuraiteille.. Mielenkiintoista lukea lto:n ja lo:n työn vertailua. Lto:n työ on muuttunut viimeisten vuosien aikana todella kuormittavaksi, lapset ovat samanlaisia kuin ennenkin, mutta kaikkea muuta sälää on niin paljon, ettei aika meinaa riittää perustyön tekemiseen.

Vierailija
45/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että on eri asia kasvattaa kymmentä lasta yhdessä kahden muun aikuisen kanssa kuin olla vastuussa ihan yksin 25 lapsen kanssa kaiket päivät. Se on ero lto:n ja lo:n työssä. Alakoulun puolella sentään on ehkä mahdollisuus vielä kouluavustajaan. Kun mennään yläkoulun puolelle, ei avustajiakaan enää ole ja lisäksi asiakkaat alkavat olla aikuisen kokoisia korstoja murrosiässä. Siitäkin huolimatta olen mieluiten aineenopettaja yläkoulussa - en nimittäin kestäisi päivästä toiseen sitä paskan hajua, joka päiväkodeissa leijailee.

Vierailija
46/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pieni palkka luokanopettajilla on?

Minulla kokemusvuosia yli 15v, lastentarhanopettajana (200luvun alussa) bruttopalkka oli noin 2200€/kk, luokanopettajana vuosina 2005-2009 (26t/vko) sain hieman alle 3000€/kk. Jatkoin vielä erityisluokanopettajaksi ja nyt opetusvelvollisuus vain 22t, mutta teen 26t/vko ja palkkani on noin 4300€/kk.

Älä jauha paskaa.

No en jauhakaan. Näin minun palkkani on muuttunut vuosien varrella. Mutta kuten sanoin työvuosia on jo yli 15, joten olen jo lähes urani huipulla, eikä palkka tästä enään juuri nouse ja ylitunteja on siis 4.

Vierailija
47/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että on eri asia kasvattaa kymmentä lasta yhdessä kahden muun aikuisen kanssa kuin olla vastuussa ihan yksin 25 lapsen kanssa kaiket päivät. Se on ero lto:n ja lo:n työssä. Alakoulun puolella sentään on ehkä mahdollisuus vielä kouluavustajaan. Kun mennään yläkoulun puolelle, ei avustajiakaan enää ole ja lisäksi asiakkaat alkavat olla aikuisen kokoisia korstoja murrosiässä. Siitäkin huolimatta olen mieluiten aineenopettaja yläkoulussa - en nimittäin kestäisi päivästä toiseen sitä paskan hajua, joka päiväkodeissa leijailee.

10 lasta - 2 aikuista? Heh!

Meillä 24 3-5v lasta ja 3 aikuista

Vierailija
48/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nämä jutut lähtee aina sivuraiteille.. Mielenkiintoista lukea lto:n ja lo:n työn vertailua. Lto:n työ on muuttunut viimeisten vuosien aikana todella kuormittavaksi, lapset ovat samanlaisia kuin ennenkin, mutta kaikkea muuta sälää on niin paljon, ettei aika meinaa riittää perustyön tekemiseen.

Tuttu lto puhui noin jo 25 vuotta sitten.

Vierailija
49/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kolmasluokkalaisen omatoimisuustaidot on pikkuisen erilaiset kuin 5 - vuotiaan. Ja murkutkaan ei vissiin tarvitse enää syliä koulussa?

Vierailija
50/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään outoa ole. Hienoa että olet löytänyt alasi!

Vierailija
51/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu lto puhui noin jo 25 vuotta sitten.

No niistä ajoista todellakin on muuttunut. Silloinhan keitettiin vielä itse aamupuuro jne. Tervetuloa tutustumaan nykypäivän päiväkotiin

Vierailija
52/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

😐

Vierailija
53/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tausta kuin sinullakin. Olen viihtynyt paremmin luokanopettajana, koska saan tehdä koulutustani vastaavaa työtä. Päiväkodissa työ meni yhä enemmän "kaikki tekee kaikkea" -ideologiaan, jossa lto pesee kurahousuja ja pottia samaan aikaan, kun lähihoitaja ohjaa aamupiiriä (pientä karrikointia, sallinette tehokeinona). Valmistuin 1992, jolloin toimenkuvat olivat vielä selkeästi erilaiset riippuen koulutuksesta. Kaiken lisäksi omassa kunnassani suunnitteluaika nipistettiin pois (suunnilleen 2004 tai jotain sellaista) ja siirrettiin työpaikalla tehtäväksi. Kuitenkin lapsiryhmästä oli monesti erittäin vaikea irrottautua suunnittelemaan, vaikka se olisikin kirjattu työvuoroluetteloonkin.

Luokanopettajana palkkani on selkeästi parempi ja pääsääntöisesti selviän vähemmällä työllä (kuin lto:n 38,15h/vko). Tiimityötaustastani on hurjan paljon hyötyä, koska uuden OPS:n hengen mukaista on toimia samanaikaisopettajana/yhteisopettajana.

Hienoa ap, että voit valita kummassa työskentelet. Harmi silti, että olet vienyt joltakin toiselta kovasti arvostetun opiskelupaikan. Luokanopettajakoulutukseen on tosi vaikea päästä. Lisäksi mietin, että mitä hyötyä koulutuksestasi on lto:n työssä? Maisteritutkinto itsessään ei anna lisäarvoa, varhaiskasvatuksen maisteriopinnot kylläkin.

Vierailija
54/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on kunnallisessa päiväkodissa. Ryhmässä on 1-4-vuotiaita 11 kpl ja kaksi hoitajaa sekä lto.

Vierailija
55/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kolmasluokkalaisen omatoimisuustaidot on pikkuisen erilaiset kuin 5 - vuotiaan. Ja murkutkaan ei vissiin tarvitse enää syliä koulussa?

Uskomattoman moni kolmasluokkalainen ei saa vetoketjua kiinni, saati kengännauhoja ja ainakaan luistimia. Yläkoulussa on melkein joka luokassa joku murkku, joka jää joskus opettajan luo välitunnilla parkumaan pahaa mieltään milloin mistäkin. Siinä sitten jutellaan ja koetetaan löytää rauha sieluun kotiasioiden tai kaveririitojen tai eksien ja nyksien takia. Ei teillä vanhemmilla taida olla minkäänlaista tietoa siitä, kuinka paljon teidän lapsenne kertovat asioita opettajille vielä alakoulun jälkeenkin.

Vierailija
56/57 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on kunnallisessa päiväkodissa. Ryhmässä on 1-4-vuotiaita 11 kpl ja kaksi hoitajaa sekä lto.

Alle 3v suhdeluku on 4 lasta/1 kasvatusvastuullinen eli alan koulutuksen saanut

Vierailija
57/57 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ryhmä ei siis ole täynnä, tai sitten siellä on erityistä tukea tarvitsevia lapsia, joiden vuoksi ryhmäkokoa on pienennetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan