Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku kertoa vähän kolonoskopiasta?

Vierailija
25.09.2016 |

Ulostenäytteestä selvisi että suolistossa on joku tulehdus, ja nyt odotan sitten kutsua kolonoskopiaan.
Kysymyksiä on muutama, esimerkiksi saako siinä jotain rentouttavaa ennen kuin suolta aletaan tonkimaan?
Sattuuko paljon?
Pitääkö sitä vatsantyhjennyslitkua juoda litrakaupalla vai onko jotain mitä ei tartyisi niin paljon saada alas ja toimisi silti?
Pitääkö toivo vapaapäiviä (vuorotyö) tyhjennyspäiväksi ja toimenpidepäiväksi vai onko ne saikkupäiviä kun töissä ei pysty olemaan?
Saako siinä heti kuulla miksi suoli on tulehtunut vai pitääkö jotain tuloksia sitten odotella?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pari pientä pulloa-aine oli Phosporal. Nestettä piti juoda vain kahdesti noin pari desiä.

Moviprepistä sain niin kamalat vatsanväänteet, että jouduin perumaan ensimmäisen aikani.

Tämäkin tietenkin taitaa olla yksilöllistä, mutta Phosporalilla pääsee vähimmällä litkun juomisella.

Varmista tietenkin sopivuus itsellesi apteekista.

Vierailija
22/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä tyhjennys että toimenpidepäivä ovat sairaspäiviä.  Koska edellisenä päivänä alkaa tyhjennys et voi olla töissä.

Phosphoral -niminen lääke on sellainen, että tarvitsee juoda vain kaksi kertaa puoli litraa johon on tuo aine sekoitettu.  Sen saanee sairaalasta  jos ilmoittaa,  että ei pysty juomaan niin paljon kuin esim.  Moviprepin kanssa pitäisi litroittain juoda.  

Kannattaa jo viikkoa aikaisemmin vähennellä syömistä ja syödä vain vaaleaa leipää siis ilman siemeniä ja lihaa yms jotka sulaa helposti.  Ei kuituja.  Apteekissa on myytävänä juomaa jota voi ottaa tyhjennyksen aikana.  Siellä osataan sanoa mikä kelpaa.  Lisäksi voi liottaa  keitettyyn veteen lihaliemikuutioita, jota voi ottaa  keittona. 

Itse kuulun niihin, kenellä toimenpide on erittäin kivulias  sainkin sen sitten kevytnukutuksessa jolloin toimenpiteestä ei tiedä mitään. - Kysyjälle sanoisin että toimenpide on hyvin yksilökohtaista eli joillekin se on kivuton ja joillekin menee pienellä kipulääkityksellä  jota kannattaa pyytää. Esim. ystävälläni se on kivuton.   Toimenpiteessä kannattaa käydä koska on kysymyksessä  sairauksista joita voidaan kuitenkin hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt hitto osikoon dramatisoiko.

Rutiinitoimenpide, ei satu, pumpataan ilmaa hieman peräsuoleen että kamera kulkee paremmin, se ei satu.

Toimenpiteen jälkeen ilma tulee sitten ulos pierupörähdyksinä mikä(pörähdykset)  ei sekään kauaa kestä.

Ei tavi pelätä, ei tarvi jännittää, rennosti vaan. Thats it. (mulöle tehty toimepide varmaan kymmeniä kertoa chronin vuoksi).

Toki hiustenleikkuustakin voi saada draamaa aikaan muttei kolonoskopiasta vaikka siinä (voi kauheeta) peräsuolen kunto tsekataan.

Älä sinä viitsi vähätellä. Tutkimus voi olla kivuton tai kivulias. Itselleni on myös tehty kyseinen toimenpide Chrinin taudin vuoksi lukuisia kertoja ja jokainen tutkimuskerta on ollut äärimmäisen kivulias. Ystävälleni puolestaan tähydtys on ollut joka kerta helppo toimenpide. Ihmiset ja heidän suolistonsa on erilaisia. Tarvittaessa voit saada kipulääkettä tai rauhoittavaa, joten ei tarvitse pelätä.

Ihmisten suolistonkunto toki vaihtelee sairauden mukaan.

Mutta nykyaikana kolonoskopian ei tule aiheuttaa tarpeetonta tai ei varsinkaan sietämätöntä kipua.

Suoli voidaan puuduttaa liuoksella niin ettei potilas tiedä mitään.

On sääli, jos esim Chron-potilas joutuu suotta jonkun osaamattoman tai kärsimättömän kiusattavaksi niinkin helpohkossa rutiinjutussa kuin kolonoskopiatutkimus.

Antakaa sitä palautetta aina eteenpäin jos tutkimukset tuottavat suurta kipua. Vaikka nimettömänäsairaalaan suuntaan, muuten kovakouraisia tai osaamattomia ei saada alalta poistettua.

Vierailija
24/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helvetissä se tähystys sattuu mielettömästi, jos suoli on tulehtunut kuten Crohnin taudissa tai vastaavassa kaiketi on. Ihan turhaa siis vähätellä muiden kipukokemuksia! Kaverilleni tehtiin ja häneltä lähti taju kivun takia, oli myös joku tulehdus suolessa.

Jos suoli on terve, tuskin pahemmin sattuukaan.

Vierailija
25/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun niihin, kenellä toimenpide on erittäin kivulias  sainkin sen sitten kevytnukutuksessa jolloin toimenpiteestä ei tiedä mitään. -  Toimenpiteessä kannattaa käydä koska on kysymyksessä  sairauksista joita voidaan kuitenkin hoitaa.

Täsmälleen ja juuri näin.

Vierailija
26/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä tyhjennys että toimenpidepäivä ovat sairaspäiviä.  Koska edellisenä päivänä alkaa tyhjennys et voi olla töissä.

Phosphoral -niminen lääke on sellainen, että tarvitsee juoda vain kaksi kertaa puoli litraa johon on tuo aine sekoitettu.  Sen saanee sairaalasta  jos ilmoittaa,  että ei pysty juomaan niin paljon kuin esim.  Moviprepin kanssa pitäisi litroittain juoda.  

Kannattaa jo viikkoa aikaisemmin vähennellä syömistä ja syödä vain vaaleaa leipää siis ilman siemeniä ja lihaa yms jotka sulaa helposti.  Ei kuituja.  Apteekissa on myytävänä juomaa jota voi ottaa tyhjennyksen aikana.  Siellä osataan sanoa mikä kelpaa.  Lisäksi voi liottaa  keitettyyn veteen lihaliemikuutioita, jota voi ottaa  keittona. 

Itse kuulun niihin, kenellä toimenpide on erittäin kivulias  sainkin sen sitten kevytnukutuksessa jolloin toimenpiteestä ei tiedä mitään. - Kysyjälle sanoisin että toimenpide on hyvin yksilökohtaista eli joillekin se on kivuton ja joillekin menee pienellä kipulääkityksellä  jota kannattaa pyytää. Esim. ystävälläni se on kivuton.   Toimenpiteessä kannattaa käydä koska on kysymyksessä  sairauksista joita voidaan kuitenkin hoitaa.

Tosi hyvä, jos näin on nykyään. Mun kaikki skopiat on tehty Tampereella, kahdessa eri sairaalassa. Aina olen joutunut ruinaamaan tyhjennyspäivän sairaslomaksi - tosin olen aiemmin törmännyt täällä myös siihen, että käsitys toimivasta kipulääkityksestä on 800 mg burana puoli tuntia ennen toimenpidettä. (Ei koskaan enää!) Viime vuodet olen ollut opiskelija, joten en tiedä onko sairaslomakäytäntö muuttunut, kun lappuja ei ole tarvinnut.

4

Vierailija
27/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut siinä tilanteessa, että on ollut lähes taju lähteä tähystyksessä ja hoitaja on sanonut lääkärille että eikö jo annettaisi tälle potilaalle kipulääkettä, mutta lääkäri sanoi yritetään vielä ilman.

Cu mulla jo16 vuotta.

Ei , ei noin.

Aivan uskomatonta touhua.

Palautetta ammattitaidottomuudesta ja potilaan kivusta piittaamattomuudesta eteenpäin aina jos tuollaista kohtelua esiintyy. Tuo on jo tahallista. Ja väärin.

Vierailija
28/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimenpiteessä ei ole mitään hävettävää.  Kannattaa muistaa, että lääkärit ja hoitajat tekevät sitä työkseen ja eivät ajattele ihmistä lainkaan henkilönä vain potilaana ja toimenpiteen kohteena.  He ovat saaneet siihen koulutksen ja tekevät paljon rankempiakin asioita ihmisille kuten lääkärit esim. suolistoleikkauksia jne.

Yrität vain rentoutua ja ajatella että kohta tämä on ohi.  Ja pääset syömään jotakin hyvää.

Vierailija
29/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut työni puolesta avustajana usein. Juu ehdottomasti saikkua ja riippuu ihan anatomiasta sattuuko se vai ei. Pyydä esilääkitys[/quote]

Riippuu ihan anatomiasta sattuuko?

Älä viitsi.

Suurimmaksi osaksi riippuu kunnollisesta kivunlievityksestä ja toimenpiteen tekijästä.

Vierailija
30/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rutiinitoimenpide, ei satu, pumpataan ilmaa hieman peräsuoleen että kamera kulkee paremmin, se ei satu.

Toimenpiteen jälkeen ilma tulee sitten ulos pierupörähdyksinä mikä(pörähdykset)  ei sekään kauaa kestä.

Ei tavi pelätä, ei tarvi jännittää, rennosti vaan. Thats it. (mulöle tehty toimepide varmaan kymmeniä kertoa chronin vuoksi).

Toki hiustenleikkuustakin voi saada draamaa aikaan muttei kolonoskopiasta vaikka siinä (voi kauheeta) peräsuolen kunto tsekataan.

No helvetin hyvä ettei sulla sattunut, mulla sattui niin ettei sitä enää koskaan tehdä. Ihan sama vaikka vuotaisin perseestä kuiviin, kuolen mielummin, se ei sentään satu. Mutta mulkvisti kirurgi jatkoi vaikka huusin kivusta, oikea kylki oli 2 viikkoa kipeä

Aivan helvetin järkyttävää edes kuvitella tuollaista tapahtuvan. Olen tosi pahoillani ja tuohtunut puolestasi.

Kuinka tuollainen kämmäri ja osaamaton on päästetty tulehtunutta persäsuolta lähellekään. Valviralle olisin ilmoittanut ASAP.

Itselläni sairauden (Chron) akuuttivaiheessa suoli äärimmäisen tulehtunut ja arka -- eikä toimenpide sattunut siitä huolimatta missään vaiheessa.

Mua taas yllättää, että joku yllättyy/järkyttyy kun tuollaista tapahtuu. Tuotahan se on suomalaisessa terveydenhuollossa, barbaarista niin kuin joku sanoi. Sama juttu gastroskopioissakin, muualla humautuksessa ja suomessa barbaarisesti väkisin kiinni pitäen. Toki hyvällä säkällä voi hyvääkin kohtelua tulla vastaan. Kuitenkin yleensä raha puhuu ja monet hoitoalan ihmiset kokevat kovistelun ja potilaiden "karaisemisen" hyveeksi. Kitinät on turhia, on sitä sodastakin selvitty -tyyppisesti.

Vierailija
31/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No helvetin hyvä ettei sulla sattunut, mulla sattui niin ettei sitä enää koskaan tehdä. Ihan sama vaikka vuotaisin perseestä kuiviin, kuolen mielummin, se ei sentään satu. Mutta mulkvisti kirurgi jatkoi vaikka huusin kivusta, oikea kylki oli 2 viikkoa kipeä

Aivan helvetin järkyttävää edes kuvitella tuollaista tapahtuvan. Olen tosi pahoillani ja tuohtunut puolestasi.

Kuinka tuollainen kämmäri ja osaamaton on päästetty tulehtunutta persäsuolta lähellekään. Valviralle olisin ilmoittanut ASAP.

Itselläni sairauden (Chron) akuuttivaiheessa suoli äärimmäisen tulehtunut ja arka -- eikä toimenpide sattunut siitä huolimatta missään vaiheessa.

Mua taas yllättää, että joku yllättyy/järkyttyy kun tuollaista tapahtuu. Tuotahan se on suomalaisessa terveydenhuollossa, barbaarista niin kuin joku sanoi. Sama juttu gastroskopioissakin, muualla humautuksessa ja suomessa barbaarisesti väkisin kiinni pitäen. Toki hyvällä säkällä voi hyvääkin kohtelua tulla vastaan. Kuitenkin yleensä raha puhuu ja monet hoitoalan ihmiset kokevat kovistelun ja potilaiden "karaisemisen" hyveeksi. Kitinät on turhia, on sitä sodastakin selvitty -tyyppisesti.

Amen. Kivun vähättely on täällä täysin normaalia ja sen hoitokin lapsenkengissä.

Vierailija
32/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä colitis ja tähyjä takana muutamia.

Sekä tyhjennys- että tähystyspäivä kannattaa ottaa vapaaksi. Jos haluaa (ja useimmat haluavat) esilääkitystä, kannattaa asiasta soittaa ja sopia hyvissä ajoin sairaalan kanssa.

Toisinaan tuntuu olevan kiven alla toimiva kipulääkitys. Joku Panacod huiviin juuri ennen toimenpidettä ei sitten vaikuta mitään. Kunnon nappeja hyvissä ajoin että kerkeää vaikuttaa tai suoraan suoneen.

Myös kanyyli voidaan asentaa kämmenpöytään valmiiksi ja laittaa aineet menemään jos tilanne sitä vaatii. On olemassa myös humautus jossa ihminen on hetken aikaa täysin pihalla. Kuulemma melkein kuin kevyt nukutus. En tiedä miten vaikea tämä on saada.

Ihmisiä ei kuulemma mieluusti nukuteta eikä lääkitä täystokkuraan koska silloin harvinainen mutta vaarallinen suolen puhkeaminen on vaikeampi havaita. Toisinaan tuntuu että kyse on suorittavan lääkärin sadismista..

Esilääkitykset edellyttävät jälkikäteen makailua selviämisen takia ja saattajaa, mielellään kuskia. Hidas linja-auto voi olla huono idea kun takalistoa on ronkittu ja sekä hanuri että maha mahdollisesti kipeät ja kaasua täynnä.

Ensimmäisellä kerralla antoivat kotiin mukaan 6 litraa Colonsteriliä. Ei onnistunut. Sairaalassa yrittivät samalla aineella väkisin. Oksentelin kun olin todella huonossa kunnossa enkä pystynyt änkeämään mahaan litrakaupalla nestettä.

Vaihdettiin Phosporaliin, kaksi ehkä vajaan desin pulloa ja loput nesteet muuta. Alkoi onnistua. Kannattaa valita ne muut juomat sitä silmällä pitäen, ettet ehkä vähään aikaan halua niitä juoda. Ei siis lempparimehuja.

Itse kevennän syömisiä jo muutamia päiviä ennen tyhjennystä. Keitot, sosekeitot, vellit, puurot ja kaikki helposti sulava höttö. Vehnäleivät ja makaroni sulavat hyvin vaikkeivat terveellisiä toki ole. Raakatuotteet vähemmälle, erityisesti omenat kuorineen ja vaikka paprika ovat hankalampia sulatettavia. Lihakeitto josta lihat jonkun muun lautaselle toimii itsellä hyvin viimeisenäkin päivänä.

Ja tosiaan paperin käytön voi unohtaa vessaravin aikana. Lämmin suihku, pehmeä pyyhe ja mahdollisesti joku rikkoutuneellekin iholle sopiva rasva ovat ystäviä. Ehkä jonkun takalisto kestää myös jatkuvan paperoinnin, omani ei.

Itse toimenpide voi olla kivulias tai sitten ei. Se voi kestää vartin tai tunnin. Kaikki riippuu suolen kunnosta, sen mutkaisuudesta, koepalojen oton onnistumisesta, lääkärin ja hoitajan pätevyydestä ja tietysti myös potilaan kivuliaisuudesta. Aina ei voida viedä hommaa loppuun.

Tällainen romaani. Ehkä tästä oli apua jollekulle :)

Vierailija
33/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut työni puolesta avustajana usein. Juu ehdottomasti saikkua ja riippuu ihan anatomiasta sattuuko se vai ei. Pyydä esilääkitys[/quote]

Älä viitsi.

Suurimmaksi osaksi riippuu kunnollisesta kivunlievityksestä ja toimenpiteen tekijästä.

Höpö höpö. Kaikki eivät ota kivulievitystä eikä satu lainkaan. Toimrnpidettä tekevän lääkärin mukaan riippuu anatomiasta. Veikkaan, että tietää asiasta enemmäb kuin sinä.

Vierailija
34/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

/quote]

Mua taas yllättää, että joku yllättyy/järkyttyy kun tuollaista tapahtuu. Tuotahan se on suomalaisessa terveydenhuollossa, barbaarista niin kuin joku sanoi. Sama juttu gastroskopioissakin, muualla humautuksessa ja suomessa barbaarisesti väkisin kiinni pitäen. .[/quote]

Siis mitä ihmettä? Missä yksikössä noin menetellään?Puhutko nyt totta....?

Vierailija
35/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

Höpö höpö. Kaikki eivät ota kivulievitystä eikä satu lainkaan. Toimrnpidettä tekevän lääkärin mukaan riippuu anatomiasta. Veikkaan, että tietää asiasta enemmäb kuin sinä.

Ammattitaitoinen toimenpiteen tekijä ensikädessä arvioi tilanteen ja kivunlivityksen tarpeen tai tarpeettomuuden vuorovaikutuksessa potilaan kanssa. Tässä tapauksessa se (varsin laaja käsite jo itsessään) anatomia ei nyt ole se oleellisin seikka vaan tosiaan se suolen kunto ja potilaan tila.

Vierailija
36/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän montakin akkaa, joille tämän kokemuksen mielellään soisin! Kaikki ne saatanan lutkat, jotka pilluaan jakavat ja samalla haukkuvat lassukaksi miehiä, joilla ei ole niin helppoa.

Vierailija
37/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin niin paljon erilaisia kokemuksia ennen omaani, että päätin ottaa sen asenteen, että lähtökohtaisesti se ei satu. Jos koen toisin, niin haluan lääkettä. Lääkärille tämä sopi, kysyi minun pyytämättäni, että haluanko nyt jotain joka helpottaa. En halunnut ja sanoin, että saatan sitten muuttaa mieleni jos tarvitsee. Ei tarvinnut, kyllähän se aika veikeältä tuntui, mutta kipua ei ollut missään. Välillä nauratti jopa. En väitä, että kukaan muu olisi yhtä onnekas, mutta kaikki on mahdollista.

Vierailija
38/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ksitos vastaajille =)

No, laihtuu sit muutaman kilon kun suoli tyhjenee, on ehkä harvinaisen hoikka olo hetken kun ei voi ainakaan olla sit niin paljon turvotusta tyhjennettynä enää että näyttää raskaana olevalta...

Jos jotain positiivista yrittää siitä päivän mittaisesta ripuloinnista löytää =D