Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku kertoa vähän kolonoskopiasta?

Vierailija
25.09.2016 |

Ulostenäytteestä selvisi että suolistossa on joku tulehdus, ja nyt odotan sitten kutsua kolonoskopiaan.
Kysymyksiä on muutama, esimerkiksi saako siinä jotain rentouttavaa ennen kuin suolta aletaan tonkimaan?
Sattuuko paljon?
Pitääkö sitä vatsantyhjennyslitkua juoda litrakaupalla vai onko jotain mitä ei tartyisi niin paljon saada alas ja toimisi silti?
Pitääkö toivo vapaapäiviä (vuorotyö) tyhjennyspäiväksi ja toimenpidepäiväksi vai onko ne saikkupäiviä kun töissä ei pysty olemaan?
Saako siinä heti kuulla miksi suoli on tulehtunut vai pitääkö jotain tuloksia sitten odotella?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut rauhouttavaa, olin raskaana.

Muutaman kerran kourasi , ei sattunut.

Kivut iskivät illalla kotona . Vatsa täys ilmaa. Sanottiin kyl jo sairaalassa että voit "pierrä 'ilmaa pois siinä toimenpiteen aikana. Juu ei kiitos, putki persees päästellä muiden kuullen.

Nöyryyttä kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kuulisin mielelläni samoihin kysymyksiin vastauksia myös itse. Kutsu tuli just luukusta. Googleen kun kirjotat hakusanaks kolonoskopia kokemuksia ni tulee kyllä aika hyvin. Ite aattelin peruuttaa koko paskan tekee kuulemma tosi kipeää ja litkun juominen oksettaa

Vierailija
4/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsantyhjennyslitkulle on vaihtoehtoja. Jostakin syystä Colonsteril (juodaan 5 litraa) on hyvin suosittua sairaaloissa, liekö halpaa? mutta tyhjennyksen voi tehdä yhtä hyvin esim Moviprepillä tai CitraFleetillä (molempia juodaan pari lasillista, loput litrat muuta nestettä). Jos eivät tarjoa näitä osastolta, voi ne hakea omakustanteisesti apteekista.

Kipu on yksilöllistä. Minä saan nykyään kipulääkkeet suoneen, aiemmin pelkän buranan. Toisille tutkimus on kivuton. Rauhoittavan saa, jos ei ole autolla. 

Toimenpidepäivä on sairaslomapäivä, tyhjennyspäivänä ei juuri pysty työntekoon (ainakaan fyysiseen) nälän, heikotuksen ja vessaravin takia. 

Skopiassa osa tulehdusmuutoksista voi näkyä heti. Tutkimuksessa otetaan koepalat useasta kohdasta suolta (ei satu) ja koepalavastausten kanssa joutuu odottamaan pari-kolme viikkoa. Täällä koepalavastaus tulee kirjeitse, mukana lääkärin lausunto esim. lääkityksen muutoksista, jatkoista jne.

Vierailija
5/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ajoissa, pyydä rauhoittavaa, rentona olo helpottaa. Toimenpiteen aikana pumpattava ilma voi aiheuttaa epämukavaa tunnetta, mutta toimen pide ei kestä kauaakaan. Jos laite on uutta hiilidioksidia käyttävä laite, niin toimenpide vielä helpompi.

Vierailija
6/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsantyhjennyslitkulle on vaihtoehtoja. Jostakin syystä Colonsteril (juodaan 5 litraa) on hyvin suosittua sairaaloissa, liekö halpaa? mutta tyhjennyksen voi tehdä yhtä hyvin esim Moviprepillä tai CitraFleetillä (molempia juodaan pari lasillista, loput litrat muuta nestettä). Jos eivät tarjoa näitä osastolta, voi ne hakea omakustanteisesti apteekista.

Kipu on yksilöllistä. Minä saan nykyään kipulääkkeet suoneen, aiemmin pelkän buranan. Toisille tutkimus on kivuton. Rauhoittavan saa, jos ei ole autolla. 

Toimenpidepäivä on sairaslomapäivä, tyhjennyspäivänä ei juuri pysty työntekoon (ainakaan fyysiseen) nälän, heikotuksen ja vessaravin takia. 

Skopiassa osa tulehdusmuutoksista voi näkyä heti. Tutkimuksessa otetaan koepalat useasta kohdasta suolta (ei satu) ja koepalavastausten kanssa joutuu odottamaan pari-kolme viikkoa. Täällä koepalavastaus tulee kirjeitse, mukana lääkärin lausunto esim. lääkityksen muutoksista, jatkoista jne.

Kiitos vastauksesta =)

Eli kun saan ajan pyydän edeltävän päiväv vapaata ja olen saikulla toimenpidepäivänä?

Kotihoidossa kun en voi asiakkaiden luona istua ripuloimassa =D

Vierailija
7/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. noudata ohjetta ettei saa syödä mitään siemeniä!!! Iso tutkimus ja vaiva voi mennä hukkaan jos suolistossa siemeniä. Itse tein myös paksusuolen huuhtelun vedellä ennen tutkimusta-apteekista saa laitteen. Minulla tutkimus oli todella kivulias. En saanut mitään kipu-rauhoittavaalääkettä.  Kipu tuli niin järkyttäväksi että taisi mennä taju-sitten laittivat suoneen jota kipulääkettä?

Onneksi kestin-sillä ei mitään sairautta.

Vierailija
8/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta =)

Eli kun saan ajan pyydän edeltävän päiväv vapaata ja olen saikulla toimenpidepäivänä?

Kotihoidossa kun en voi asiakkaiden luona istua ripuloimassa =D

Näin kannattaa tehdä. Tsemppiä tutkimukseen :) 

Vierailija
9/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt hitto osikoon dramatisoiko.

Rutiinitoimenpide, ei satu, pumpataan ilmaa hieman peräsuoleen että kamera kulkee paremmin, se ei satu.

Toimenpiteen jälkeen ilma tulee sitten ulos pierupörähdyksinä mikä(pörähdykset)  ei sekään kauaa kestä.

Ei tavi pelätä, ei tarvi jännittää, rennosti vaan. Thats it. (mulöle tehty toimepide varmaan kymmeniä kertoa chronin vuoksi).

Toki hiustenleikkuustakin voi saada draamaa aikaan muttei kolonoskopiasta vaikka siinä (voi kauheeta) peräsuolen kunto tsekataan.

Vierailija
10/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom. noudata ohjetta ettei saa syödä mitään siemeniä!!! Iso tutkimus ja vaiva voi mennä hukkaan jos suolistossa siemeniä. Itse tein myös paksusuolen huuhtelun vedellä ennen tutkimusta-apteekista saa laitteen. Minulla tutkimus oli todella kivulias. En saanut mitään kipu-rauhoittavaalääkettä.  Kipu tuli niin järkyttäväksi että taisi mennä taju-sitten laittivat suoneen jota kipulääkettä?

Onneksi kestin-sillä ei mitään sairautta.

Noudattakaa vain ohjeita.

Ei tarvi rassata sitä peräsuolta suotta omatekoisilla huuhteluilla.

Vierailija
11/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rutiinitoimenpide, ei satu, pumpataan ilmaa hieman peräsuoleen että kamera kulkee paremmin, se ei satu.

Toimenpiteen jälkeen ilma tulee sitten ulos pierupörähdyksinä mikä(pörähdykset)  ei sekään kauaa kestä.

Ei tavi pelätä, ei tarvi jännittää, rennosti vaan. Thats it. (mulöle tehty toimepide varmaan kymmeniä kertoa chronin vuoksi).

Toki hiustenleikkuustakin voi saada draamaa aikaan muttei kolonoskopiasta vaikka siinä (voi kauheeta) peräsuolen kunto tsekataan.

Minäkin olen crohnikko, jolle sekä gastro- että kolonoskopiat on tehty kymmeniä kertoja, ja  toimenpide oli ennen i.v. -lääkitystä aina niin kivulias, että itkin ja huusin tutkimuspöydällä, sairauden vaiheesta riippumatta. Kiinnikkeitä on paljon. Juuri siksi kirjoitin kivun olevan yksilöllistä, enkä mehustellut kokemuksella (anteeksi vaan, ap, tarkoitukseni ei ole pelotella). Se voi sattua tai olla sattumatta.

4

Vierailija
12/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No helvetin hyvä ettei sulla sattunut, mulla sattui niin ettei sitä enää koskaan tehdä. Ihan sama vaikka vuotaisin perseestä kuiviin, kuolen mielummin, se ei sentään satu. Mutta mulkvisti kirurgi jatkoi vaikka huusin kivusta, oikea kylki oli 2 viikkoa kipeä

Vierailija
13/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join kaksi pientä pulloa tyhjennysainetta, en muista nimeä. Toimi hyvin ja ehdottomasti vapaapäivä tyhjennyspäivälle ja tutkimukseen. Jorvissa ei edes kysytty haluanko esilääkityksen.

Tyhjennyspäivälle vapaa senkin takia, että ei saa syödä mitään ja olo voi olla tosi heikko.

Tästä samasta syystä sitten eväät mukaan tutkimuksen päätteeksi tai sitten saattaja . Mielellään autolla.

Vittumainen toimenpide, mutta kyllä sen kestää. Ärsytti kun hoitaja ja lekuri hoki koko ajan , että piere vaan rauhassa, mutta ainakaan itselläni pieru ei todellakaan tullut letku perseessä.

Vierailija
14/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sinä viitsi vähätellä. Tutkimus voi olla kivuton tai kivulias. Itselleni on myös tehty kyseinen toimenpide Chrinin taudin vuoksi lukuisia kertoja ja jokainen tutkimuskerta on ollut äärimmäisen kivulias. Ystävälleni puolestaan tähydtys on ollut joka kerta helppo toimenpide. Ihmiset ja heidän suolistonsa on erilaisia. Tarvittaessa voit saada kipulääkettä tai rauhoittavaa, joten ei tarvitse pelätä.

Vierailija
15/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa:

En saanut mitään lääkettä, enkä ollut kuvitellut tarvitsevanikaan

Vierailija
16/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain rauhoittavaa ennen toimenpidettä eikä se sattunut yhtään. Ihan turhaa pelkäsin toimenpidettä etukäteen. Tyhjennys oli CitraFleetillä ja juoda piti litratolkulla joten se oli kurjin osuus.

Vierailija
17/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teita raukkoja suomalaisia! Olen asunut kahdessakin eri maassa ja molemmissa laittavat humautuksen eli Dormicumia suoneen mitaan kyselematta. Toimenpiteesta ei siis tieda mitaan! Barbaarien touhuja, sanoi yksi lekuri, kun kerroin Suomen kaytannosta.

Eli minulle on se tyhjennyspaiva pahempi. Litku oksettaa ja peppu on tosi kipeana, kun saa ripuloida vahan valia. Vaseliinia paperiin ja silla putsaus, olen oppinut. 

Olen sairastanut colitis ulcerosaa jo reilut 20 vuotta eli tahyja on kylla tehty. 

Vierailija
18/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No helvetin hyvä ettei sulla sattunut, mulla sattui niin ettei sitä enää koskaan tehdä. Ihan sama vaikka vuotaisin perseestä kuiviin, kuolen mielummin, se ei sentään satu. Mutta mulkvisti kirurgi jatkoi vaikka huusin kivusta, oikea kylki oli 2 viikkoa kipeä

Aivan helvetin järkyttävää edes kuvitella tuollaista tapahtuvan. Olen tosi pahoillani ja tuohtunut puolestasi.

Kuinka tuollainen kämmäri ja osaamaton on päästetty tulehtunutta persäsuolta lähellekään. Valviralle olisin ilmoittanut ASAP.

Itselläni sairauden (Chron) akuuttivaiheessa suoli äärimmäisen tulehtunut ja arka -- eikä toimenpide sattunut siitä huolimatta missään vaiheessa.

Vierailija
19/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut työni puolesta avustajana usein. Juu ehdottomasti saikkua ja riippuu ihan anatomiasta sattuuko se vai ei. Pyydä esilääkitys

Vierailija
20/38 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kele se sattuu jos suoli on haavapinnoilla ja vuotaa verta. Pyydä nestemäistä rauhoittavaa esilääkkeenä ja litalgin JOS sinulla on akuutissa vaiheessa tulehdus.

Jos suoli on lähes oireeton (ei kivuliaita kramppeja, verta, ulosteen pidätyskyvyttömyyttä jne.) voit pärjätä ilman lääkitystäkin.

Itse olen ollut siinä tilanteessa, että on ollut lähes taju lähteä tähystyksessä ja hoitaja on sanonut lääkärille että eikö jo annettaisi tälle potilaalle kipulääkettä, mutta lääkäri sanoi yritetään vielä ilman.

Cu mulla jo16 vuotta.