Miksi auto pitää vaihtaa uudempaan vähintään 4:n vuoden välein?
Kommentit (11)
Toisena ja kolmantena vuonna :) Et osaa prosenttialaskuja sitten ollenkaan. Uuden auton hinta vaikkapa 20 t. Siitä se putoaa 4 t ekan vuoden aikana. Siitä eteenpäin vaikkapa 2 t / vuosi, kunnes hintaa on jäljellä noin 10 t, niin siitä se tippuu koko ajan vähemmän myös prosentuaalisesti.
Vierailija:
Auton arvon aleneminen iän mukana* Auton arvo putoaa tunnetusti euroina mitattuna eniten ensimmäisen vuoden aikana
* Prosentuaalisesti vähiten auton arvo putoaa toisena ja kolmantena vuotena
* 7 vuoden jälkeen arvonpudotus prosentuaalisesti alkaa nopeasti kiihtyä
että naapurit pysyisivät kateellisina.
niin ei paljon vanhemmaks kannata päästää menopeliään.
autot ovat kulutustavaraa, eivät mitään pyhiä lehmiä, joita tulee palvoa ja puunata vuostolkulla.
en ymmärrä tätä suomalaisten materialismia ja esineisiin kiintymistä. pitää saada auto ja asunto sadaksi vuodeksi ennen kuin ollaan tyytyväisiä.
itse mieluummin vaihdan usein molempia! niin asuntoa kuin autoakin.
Uusia autoja ei edes voi korjata itse. Jos bilikan vaihtaa riittävän usein, ei tarvitse maksaa niin paljon välirahaa. Lisäksi uudehkoon autoon voi ottaa sen huoltotakuun.
ollut nyt 6 vuotta ja kertaakaan ei ole tarvinnut korjata tai tehdä mitään muuta kuin joku öljynvaihto
Jos halutaan esim. matkustella niin pakko olla vanha auto kun ei uuteen rahaa. Tai voitaisiin tietysti ostaa uusi auto ja käyttää siihen kaikki rahat mutta sitten ei päästäisi koskaan mihinkään niin en näe siinä mitään järkeä. ja ei edes hirveästi autolla ajeta
12
auton pito tulisi, jos ostaisi uuden auton ja ajaisi sen loppuun.
Yksinkertaista matikkaa:
Vaihtoehto A)
uusi auto esim. 22 000. Ajat sillä 15 vuotta kunnes se oikeasti leviää käsiin. Teet autoon remontteja tasaisin väliajoin, niin ei tarvitse tehdä siihen mitään valtavaa remonttia kerralla.
Vaihtoehto B)
Uusi auto esim. 22 000. Ajat sillä neljä vuotta ja ostat uuden. Laitat välirahaa 12 000. Teet saman neljän ja kahdeksan vuoden päästä. Laitat joka kerta välirahaa saman 12 000. Tulet maksaneeksi saman ajan autoilusta 58 000 + remontit.
Millään matikalla vaihtoehto A ei voi tulla kalliimmaksi kuin B.
Auton arvon aleneminen iän mukana
* Auton arvo putoaa tunnetusti euroina mitattuna eniten ensimmäisen vuoden aikana
* Prosentuaalisesti vähiten auton arvo putoaa toisena ja kolmantena vuotena
* 7 vuoden jälkeen arvonpudotus prosentuaalisesti alkaa nopeasti kiihtyä
Ostin 2002 vuoden 1992 Toyota farmarin, maksoin siitä 2750 euroa. Rempata on pitänyt: vaihdettiin puslat, putsattiin jarrut, uusittu laturi ja vaihdettu lukkopesän pohja ja sekä tuulilasin vaihto. Remontteihin mennyt n. 1000 euroa. Paklannut olen ja maalia sutinut, kun helmat kukki jo ruostetta, muutamalla kympillä. Taas sai leiman, joten jatketaan köröttelyä. Turvatyynyjä ym. ei tosin löydy. Mutta ei nekään mitään takaa, jos rekka päälle tulee. Aion ajaa kotteron suoraan romuttamolle, aikanaan.
Appiukko " kun tulee niitä kalliita remontteja" taas vaihtoi hiljattain autonsa 5 vuotta tuoreempaan eli uuteen ja otti välirahaa autolainana 13000 euroa niin että tulikohan sittenkään halvemmaksi...?
Eräs tuttavamme ajaa todella halvoilla autoilla mökilleen: ostaa keväällä just leiman saaneen noin tonnin maksavan ja myy syksyllä samalla rahalla pois!
kilometrit lisääntyy, ja auto vanhenee ja uusia malleja tulee myyntiin....sehän on vain järkevää.....