Päiväkotielämää
Iso lapsiryhmä eli 24 lasta, 3 työntekijää. Parhaamme yritetään, vanhemmat kohtelevat ynseästi, kiitosta ei kuulu. Ei kiinnosta edes mitä lapsi on päivän aikana touhuillut. Ammatinvaihtoa harkittava, ei tuota oikeasti enää jaksa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vanhemmat haluavat lapsensa tällaiseen hoitoon, vaikka ovat itse kotona vauvan kanssa. Just eilen oli pitkä ketju, jossa toistaan odottava mietti laittavansa 3,5-vuotiaansi neljänä päivänä viikossa hoitoon klo 8-15. Koska lapsi niin tykkää.
Se n ketjun ap oli tämän ap:n kollega eli varhaiskasvattaja ammatiltaan. Muut kyllä sitten olivat järkeviä,
Miksi se ketju muuten poistettiin? Ei kai siinä ollut mitään asiatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on monilla paljon kiireisempi työ. Pää kolmantena jalkana syöksyvät sinne päiväkotiin ja sinne mennssä se lapsi ja lapsen kohtaaminen on pääasia. Ei se marttyyrina kipristelevä laatenhoitaja. Näin se menee. Ja kuuluu mennäkin.
Valitettavan usein näille kiireisille työntekijöille se oman lapsen kohtaaminen ei ole pääasia, vaan meneillään oleva työpuhelu. Kännykkä korvalla käsketään lapsen hakea reppunsa, työntekijältä kysytään, onko mitään erikoista ja jatketaan puhelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te saatte palkan. Miksi pitäisi vielä olla punainen matto?
Arvaapa paljonko palkka on?
Se on aivan passeli palkka koulutukseen ja etuihin nähden. Eikä voi olla yllätys. Varmaati tiesit sen ennen opintojasikin. Jos et, oma moka.
Luuletko että muut saavat työssään kiitosta?
ETUHIN NÄHDEN? Vielä kun viitsit kertoa tällaiselle alalla 24 vuotta olleelle jolla ei ole mitään etuja työn puolesta, ei edes ilmaista parkkipaikkaa, saatikka edullista.
Opinnot aloitin kun olin 16-vuotias. Eipä siinä tullut mietittyä mitä päivähoito on 25 vuoden päästä.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
VALIVALI!
TE ETTE SIIVOA PÄIVÄKOTIA,TE ETTE TEE RUOKAA.
PERHEPÄIVÄHOITAJA TEKEE KAIKEN PALJON PIENEMMÄLLÄ PALKALLA!!!!!!!!!
Et voi verrata perhepäivähoitoa ja päiväkotihoitoa. Itse olen tehnyt molempaa työtä. Perhepäivähoidossa voit tehdä oman perheen ruuan työajalla, samoin siivoukset, siis oman kotisi siivoukset. Päiväkodin työntekijä tekee ne työpäivänsä päätteeksi tai viikonloppuna. Sinä olet kotona kun koululaisesi tulee koulusta ja voit auttaa läksyissä heti. Päiväkodin työntekijä tekee saman työn jälkeen. Jne.
Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Se on totta että pph:n palkka on pieni mutta ei siihen vaadita keskiasteen koulutusta kuten päiväkotiin.
Itse nautin työstä päiväkodissa. Meidän ryhmässä on 10 lasta, 2-3 vuotiaita, joista vielä osa vain pari päivää viikossa. Hyvin ehdin ruokani syödä ja jutustella vanhempien kanssa.
Et näköjään ole kartalla siitä että päivähoito on jo pedagogisestikin HIEMAN erilaista kuin sillon 5v sitten
No olihan siellä monta sivua näitä "tottakai teet kuten sulle sopii" ja "miksi pitäisi hakea jo klo 12, eihän sitä tiedä koska lapset menevät nukkumaan t. LTO" ja "Miksi repiä lapsi irti tutusta ja turvallisesta ympäristöstä (=päiväkoti) kun äiti jää kotiin?" ja "eihän toi ole kokonainen päivä. Kokonainen päivä on 07-17."
En vaan tajua. Meillä oli ihana päiväkoti, mutta se oli siis todellakin päiväkoti, johon lapset oli laitettava jos töitä halusi tehdä. Toki he tekivät varhaiskasvatusta sen pienen osan päivästä johon oli aikaa. Muutenhan se oli ihan tavallista syömistä, pukemista, riisumista, nukkumista ja ulkoilua. Kaikki toteutettavissa kotonakin. Kaikkein oudoin juttu on mun mielestä virikelasten nukuttaminen päiväkodissa. Voisiko joku selittää että miksi? Joku muu, kuin se, jolla on 1,5 h kävely rattaiden kanssa edestakaisin päiväkodilta ja joka ei siis ehtisi muuta kuin kävellä edestakaisin sen puolikkaan päivän aikana, mutta se lapsi on kuitenkin saatava sinne syömään ja nukkumaan.