Kun ongelmana on toisten korkeampi koulutus
Ihmettelin hetken näitä aloituksia akateemisuuteen liittyen, hetken luulin että niiden takana on sama ap. Sitten oivalsin että näitä alemmuudentuntoisia, ammatti- tai opistotason koulutuksen saaneitahan on Suomi puolillaan. Onko heillä huono omanarvontunto? Paljon nähdään vaivaa itselle todistelussa, etteivät akateemiset ainakaan älykkäämpiä ole. Samaan aikaan on jatkuva pelko että akateemiset pitävät itseään jotenkin parempina kuin muut. Harvoin (jos ollenkaan) sellaita käytöstä näkee, mutta jos tekevät sen salaa? Luultavasti ainakin jotenkin ajatuksen tasolla, koska ovathan he pitemmälle opiskelleet, ja sillä tavalla siis parempia...? Monelle ammattikoulun käyneelle on hyvin tärkeää ajatella, että akateemiset eivät ymmärrä käytännön asioista yhtään mitään, hyvä jos osaavat käyttää vasaraa oikein päin. Ja että ovat fyysisesti vaatimattomia kynäniskoja. Ja varmasti jokainen on sosiaalisesti umpiurpo, joka ei osaa puhua kuin omasta tieteenalasta tai jostain kummallisesta teorioiden pohdinnoista. Kaikesta päätellen ihmiset viihtyvät kaltaistensa parissa, ei tuollaiset harhakäsitykset muuten olisi mahdollisia.
Kommentit (23)
Sellaiset perheessä ovat hornaa. Minulla merkonomisisko ja merkonomiveli ja se määrä vittuilua mikä päälleni on satanut!
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset perheessä ovat hornaa. Minulla merkonomisisko ja merkonomiveli ja se määrä vittuilua mikä päälleni on satanut!
Tunnen yhden tieteenalansa tohtorin (mies). Kertoi juuri hiljan, että tuttavaperheen miehen kanssa tuntuu usein olevan kaveruus koetuksella, kun koko ajan sen on heitettävä jonkunlaista piikkiä tai heittoa toisen koulutuksesta. Se tuttava on kouluttamaton yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden tieteenalansa tohtorin (mies). Kertoi juuri hiljan, että tuttavaperheen miehen kanssa tuntuu usein olevan kaveruus koetuksella, kun koko ajan sen on heitettävä jonkunlaista piikkiä tai heittoa toisen koulutuksesta. Se tuttava on kouluttamaton yrittäjä.
Juuri noinhan se menee! Vähän kouluja käyneet ajattelevat automaattisesti korkeakoulutetun pitävän itseensä parempana, josta sitten on naljailtava tietysti!
No kyllä ap sinunkin kirjoituksesta huomaa ylemmyydentuntosi määrän..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noinhan se menee! Vähän kouluja käyneet ajattelevat automaattisesti korkeakoulutetun pitävän itseensä parempana, josta sitten on naljailtava tietysti!
Meitä on kolme siskosta. Minulla on akateeminen koulutus, toisella ammattikoultus ja yksi pelkällä peruskoululla.
Jos se peruskoulun käynyt kuuntelee oopperaa, ammattikoulutettu kiittelee sivistyneeksi. Jos minä, "esitän hienoa".
Aina tämä sama asenne ihan kaokkeen.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ap sinunkin kirjoituksesta huomaa ylemmyydentuntosi määrän..
...joka on selkeästi hyvin vähäinen. Ap vain kertoi faktoja. Sinä todistit ap:n pointin. Olet katkera ja närkästyt niin kuvitellusta kuin todellisestakin akateemisesta ylpeydestä. Merkonomi, kenties?
PerusFMpirkot eivät ole kovin skarppeja noin yleisesti ottaen. Paljon toistetaan ulkoa opeteltuja lauseita koulusta höystettynä 'näin kuuluu ajatella' -päähänpinttymillä. Helposti seuraa kiusaantuminen ja hiljaisuus jos niiden kanssa toden teolla lähtee jostain asiasta keskustelemaan. Sitten saa päällensä joko vihan tai alemmuusentuntoisen ihailun kun ei ollakaan niin skarppeja ja analyyttisiä.
Kenenkään ihmisarvo tai oikeus saada asiallista kohtelua ei tietenkään saa olla koulutustausta kiinni. Sivistys on kuitenkin inhimillisen kehityksen mittari, joten pidän sivistyneitä ihmisiä jollakin tavalla parempina kuin sivistymättömiä.
Henkilökohtaisesti viihdyn myös älykkäässä, keskustelutaitoisessa ja käsitteelliseen ajatteluun kykenevässä seurassa, ja nämä ominaisuudet kyllä korreloivat korkean koulutuksen kanssa. Vastaavasti minä olisin tosi tylsää seuraa jollekulle lähihoitajalle, jolle Vain elämää on viikon kulttuurinen kohokohta.
PhD kirjoitti:
PerusFMpirkot eivät ole kovin skarppeja noin yleisesti ottaen. Paljon toistetaan ulkoa opeteltuja lauseita koulusta höystettynä 'näin kuuluu ajatella' -päähänpinttymillä. Helposti seuraa kiusaantuminen ja hiljaisuus jos niiden kanssa toden teolla lähtee jostain asiasta keskustelemaan. Sitten saa päällensä joko vihan tai alemmuusentuntoisen ihailun kun ei ollakaan niin skarppeja ja analyyttisiä.
Tässäpä se kateus tuli pähkinänkuoressa.
hanska kirjoitti:
Kenenkään ihmisarvo tai oikeus saada asiallista kohtelua ei tietenkään saa olla koulutustausta kiinni. Sivistys on kuitenkin inhimillisen kehityksen mittari, joten pidän sivistyneitä ihmisiä jollakin tavalla parempina kuin sivistymättömiä.
Henkilökohtaisesti viihdyn myös älykkäässä, keskustelutaitoisessa ja käsitteelliseen ajatteluun kykenevässä seurassa, ja nämä ominaisuudet kyllä korreloivat korkean koulutuksen kanssa. Vastaavasti minä olisin tosi tylsää seuraa jollekulle lähihoitajalle, jolle Vain elämää on viikon kulttuurinen kohokohta.
Tämä tässä!
Jotkut erehtyvät luulemaan akateemisten raakkaavan pois ei-akateemiset seurastaan, vaikka kyse sellaisista usein akateemisten ominaisuuksien yhteisistä nimittäjistä, jotka koetaan seurassa tärkeinä.
Minua ihmetyttää tämä vastakkainasettelu. Akateeminen voi yhtä hyvin joutua toimimaan vaikka tiskarina (nähty) jos oman alan työpaikkoja ei ole. Samoin alemman koulutuksen suorittanut voi osata käyttäytyä paremmin kuin akateeminen joka öykkäröi.Minusta kaikenlainen snobismi on huonoa käytöstä. Itse mietin että kukin hoitakoon itsetuntonsa siihen kuntoon ettei tarvitse ylentää tai alentaa itseään keskustelukumppanin koulutuksen tai sen puutteen vuoksi. Yhtälailla kuin akateemisen koulutuksen saanut, voi putkimies omata laajan klassisten teosten kirjaston (ja olla lukenut kaikki kirjat), tietää eri maiden kulttuureista ja tuntea laatuviinit. Se merkitsee hyvin paljon miten on jatkanut itsensä sivistämistä omaehtoisesti virallisen koulutuksen päätettyään ja miten huomioi muut ihmiset.
Alykäs ei aina ole sama asia kuin viisas. Kaikki lähihoitajat ja autonasentajat eivät katso salkkareita, osa opiskelee ja sivistää itseään lisää. Osa korkeimman asteen koulutuksen saaneista voi olla täysiä tumpeloita raha-asioiden ja kodinhoidon suhteen. Kiinnostuksen kohteet ja mieltymykset riippuvat ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tämä vastakkainasettelu. Akateeminen voi yhtä hyvin joutua toimimaan vaikka tiskarina (nähty) jos oman alan työpaikkoja ei ole. Samoin alemman koulutuksen suorittanut voi osata käyttäytyä paremmin kuin akateeminen joka öykkäröi.Minusta kaikenlainen snobismi on huonoa käytöstä. Itse mietin että kukin hoitakoon itsetuntonsa siihen kuntoon ettei tarvitse ylentää tai alentaa itseään keskustelukumppanin koulutuksen tai sen puutteen vuoksi. Yhtälailla kuin akateemisen koulutuksen saanut, voi putkimies omata laajan klassisten teosten kirjaston (ja olla lukenut kaikki kirjat), tietää eri maiden kulttuureista ja tuntea laatuviinit. Se merkitsee hyvin paljon miten on jatkanut itsensä sivistämistä omaehtoisesti virallisen koulutuksen päätettyään ja miten huomioi muut ihmiset.
Alykäs ei aina ole sama asia kuin viisas. Kaikki lähihoitajat ja autonasentajat eivät katso salkkareita, osa opiskelee ja sivistää itseään lisää. Osa korkeimman asteen koulutuksen saaneista voi olla täysiä tumpeloita raha-asioiden ja kodinhoidon suhteen. Kiinnostuksen kohteet ja mieltymykset riippuvat ihmisestä.
Juu. Ja jostain syystä tästä selittelyn määrästä ja kuinka vähemmän koulutettukin yhtä lailla sitä ja tätä sekä älykäs ei välttämättä ole viisas yms. tietää heti että kirjoittaja on juurikin tällainen alemmudentuntoinen ei-akateeminen.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ja jostain syystä tästä selittelyn määrästä ja kuinka vähemmän koulutettukin yhtä lailla sitä ja tätä sekä älykäs ei välttämättä ole viisas yms. tietää heti että kirjoittaja on juurikin tällainen alemmudentuntoinen ei-akateeminen.
Sitä lukee mitä haluaa nähdä. Mä olen yo-koulutuksen saanut, ja silti olen tätä mieltä. Moni mun ystäväni on ammattikoulun tai lukion käynyt ja siihen opiskelut jääneet, perusduunareita, jotka kuitenkin on todella kiinnostuneita siitä miten maailma pyörii ja mitä ympärillä tapahtuu. Viisaita tiedollisesti, älykkäitä sosiaalisilta taidoiltaan. Sitten on kampuksilla nähty vastapainoksi näitä elämäntaidoiltaan vajavaisia ja sosiaalisesti älykääpiömäisiä akateemikkoja. Se että niin duunari- kuin akateemikkopuolelta molemmat puolet tunnistaa ei tarkota sitä että automaagisesti jompaan kumpaan "leiriin" kuuluu. Täysin idioottimaista tällänen vastakkainasettelu.
Eikö väliä pitäisi olla sillä millanen ihminen olet, ei sillä minkä koulun oot jaksanu istua läpi?
Minä itse koin tällaista hirvittävää alemmuutta, kun minulla oli vain ammattikorkeakoulututkinto. Tunsin, että minua vähätellään mm. työyhteisössä ja että vasta maisterina minulla olisi sellaista sanottavaa, jota joku haluaisi tai viitsisi kuunnella. No, hain lopulta kolmekymppisenä yliopistoon, sain maisteriläpyskän ja havaitsin, että koko tämä kokemus vähättelystä on ollut vain omassa päässäni. Pääsin tutkinnolla kyllä eroon tästä huonommuuden tunteesta, mutta olisin voinut päästä siitä myös vähän syvemmällä itsetutkiskelulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse koin tällaista hirvittävää alemmuutta, kun minulla oli vain ammattikorkeakoulututkinto. Tunsin, että minua vähätellään mm. työyhteisössä ja että vasta maisterina minulla olisi sellaista sanottavaa, jota joku haluaisi tai viitsisi kuunnella. No, hain lopulta kolmekymppisenä yliopistoon, sain maisteriläpyskän ja havaitsin, että koko tämä kokemus vähättelystä on ollut vain omassa päässäni. Pääsin tutkinnolla kyllä eroon tästä huonommuuden tunteesta, mutta olisin voinut päästä siitä myös vähän syvemmällä itsetutkiskelulla.
Juurikin näin. Kuinka moni pitääkään akateemisia leuhkoina ja ylpeinä, kun kaikki onkin oman alemmuudentunteen synnyttämää harhak'äsitystä?
hanska kirjoitti:
Mitenkähän sellainen lähihoitaja jolla löytyy myös korkea koulutus...? Ne kun eivät sulje toisiaan mitenkään pois.
No ei vaan, ei sillä että minua sinun seurasi kiinnostaisi siltikään, itselläni kun ei ole tapana arvottaa ihmisiä koulutuksen, varallisuuden tmv mukaan. On tullut nähtyä niin monenlaista porukkaa, niin erittäin fiksuja ja kaikin puolin syvällisiä ja sivistyneitä kouluttamattomia kun erittäin sivistymättömiä ja suorastaan tyhmiä korkeakoulutettja, että en ihan hirveän paljon pistä sen suhteen arvoa koulutukselle että kenen seurassa viihdyn. Sen sijaan yllä lainatun kommentin kaltaisten kirjoittajat tai moisen kakan jauhajat pääsevät kyllä mielessäni suoraan sinne välteltävien ihmisten joukkoon jotka luulevat olevansa jotenkin toisia parempia, ja sellaisista en pidä yhtään.
hanska kirjoitti:
Minulle Exiä rannalla on viikon kulttuurinen kohokohta, valmistun ensi keväänä ekonomiksi. Pystyn ihan yhtälailla keskustelemaan politiikasta tai kulttuurista. Eivät ne ole toisiaan poissulkevia asioita, kuten ei myöskään lähihoitajalle (tms) "älykäs" keskustelu. Yksilöitä me kaikki olemme.
hanska kirjoitti:
No en minä koe ihmisenä muuttuneeni miksikään siitä kun oli pelkkä lähihoitajakoulutus versus maisteritutkinto. Kiinnostuksenkohteet, ystävät jne, samat.
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
No en minä koe ihmisenä muuttuneeni miksikään siitä kun oli pelkkä lähihoitajakoulutus versus maisteritutkinto. Kiinnostuksenkohteet, ystävät jne, samat.
Veikkaanpa kuitenkin että poikkeat keskivertolähihoitajasta (mitenkään lähihoitajia väheksymättä), koska sinussa on ominaisuuksia joiden ansiosta luit itsesi maisteriksi.
En usko, että heitä on paljon. Ovat sellaista katkeraa ja kateellista ihmistyyppiä.