Miksi annatte pienten lastenne täyttää itse karkkipussinsa ruuhkassa?
Tänään neljän ja viiden välillä marketissa kamala ryysis, ihmisiä paljon liikkeellä ja irtokarkkiosasto suorastaan kuhisi porukkaa.
Useammat vanhemmat antoivat noin 3-6v lasten ottaa itse irtokarkkinsa, mikä on tietysti lähtökohtaisesti erittäin ok ja hyvä juttu antaa lapsen opetella itse asioita, MUTTA ei nyt herranjestas ruuhkassa missä muutenkin tungeksii väkeä kuin ämpärijonossa!
Ettekö tajua, ettei se ole kohteliasta muita asiakkaita kohtaan tahalleen hidastella menoa?
Ettekö oikeasti tajua edes silloin, kun se Aada-Eetu kuopii samalla astialla ties kuin kauan ja hartaasti, ja takana on jono odottamassa vuoroaan?
Sujuvuuden kannalta olisi paras jättää lapset esim. vähän kauemmas seisomaan ja ottaa silläaikaa itse ne karkit siitä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa isot ongelmat sulla. Kuule se on lapselle tähtihetkiä, että saa itse valita irtokarkkinsa. Jos se on sulle ongelma, älä mene ruuhkaiseen kauppaan.
Mistä päättelit, että tämä on ongelma elämässäni?
Ilmeisesti ainakaan sinua siis ei kiinnosta kanssaihmisten huomioonottaminen?
Jos lapsen on pakko antaa valita itse karkkinsa ja täyttää se pussi, niin miksi sinne karkkiostoksille mennään klo 16-17 perjantaina, kun kauppa on täynnä (kiireisiä) ihmisiä?
Olisi varmaan lapsellekin mukavampaa valita karkkinsa ilman kiirettä, ruuhkaa ja niskaan hengittäviä, vuoroaan odottavia aikuisia.
Kanssaihmisten huomioonottaminen? Voi kuule, mä menen kauppaan silloin kun menen ja mun muksut valitsee itse karkkinsa oli ruuhka tai ei. Luuletko oikeesti että odottelen pienten muksujen kanssa siinä sivussa, kun aikuiset valitsee karkkinsa? Järki älä jätä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa isot ongelmat sulla. Kuule se on lapselle tähtihetkiä, että saa itse valita irtokarkkinsa. Jos se on sulle ongelma, älä mene ruuhkaiseen kauppaan.
Jos lapsen on pakko antaa valita itse karkkinsa ja täyttää se pussi, niin miksi sinne karkkiostoksille mennään klo 16-17 perjantaina, kun kauppa on täynnä (kiireisiä) ihmisiä?
Olisi varmaan lapsellekin mukavampaa valita karkkinsa ilman kiirettä, ruuhkaa ja niskaan hengittäviä, vuoroaan odottavia aikuisia.Kanssaihmisten huomioonottaminen? Voi kuule, mä menen kauppaan silloin kun menen ja mun muksut valitsee itse karkkinsa oli ruuhka tai ei. Luuletko oikeesti että odottelen pienten muksujen kanssa siinä sivussa, kun aikuiset valitsee karkkinsa? Järki älä jätä...
Meillä ei ole kyllä ollut mitään ongelmaa laittaa lapset sivummalle seisomaan siksi aikaa, kun aikuinen täyttää karkkipussin.
Järki älä jätä? Eikö lapsesi osaa seistä paikoillaan?
Eiköhän kauppaan mene perjantaina klo 17 lasten kanssa vain ne, joiden on ihan pakko.
Tästä ketjusta huomaa, miten omanapaisia ja itsekkäitä olentoja monet mammat ovat.
Minäminäminä ja minun kersa!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemmat eivät enää nykyisin vaikuta ymmärtävän, että on edelleen tilanteita, joissa ei voi ajatella pelkästään oman lapsen ja oman itsen etua vaan on otettava myös toiset huomioon. Toki on hienoa ja tarpeellista opettaa jälkikasvulle omatoimisuutta, mutta yleisen sujuvuuden ja viihtyvyyden nimissä sen paikka ei ole toisten ajalla tai kustannuksella esim siellä kaupan karkkihyllyllä. Lapsenkin on opittava ottamaan toiset huomioon. Samaten lasta ei huudateta julkisilla paikoilla, ei anneta seisoa ostoskärryssä tai syödä maksamattomia tuotteita. Tokihan nykyään tapaa myös itsekkäitä lapsettomia aikuisia, jotka käyttäytyvät vastaavalla tavalla. Oman lapseni kanssa en ole ollut toisten tukkeena ja hyvin on oppinut karkkinsa ottamaan, vaikka ei ole sitä vielä alle 4v päässyt tekemään, ihan hygieniasyistä.
Voi hyvänen aika sentään!.... "yleisen sujuvuuden ja viihtyvyyden nimissä"... Mitä ihmettä sä selität?! Luuletko ihan oikeasti että perheelliset miettii kiireisenä arkena ja perjantai-iltana jotain yleistä viihtyvyyttä jossain vtun marketissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemmat eivät enää nykyisin vaikuta ymmärtävän, että on edelleen tilanteita, joissa ei voi ajatella pelkästään oman lapsen ja oman itsen etua vaan on otettava myös toiset huomioon. Toki on hienoa ja tarpeellista opettaa jälkikasvulle omatoimisuutta, mutta yleisen sujuvuuden ja viihtyvyyden nimissä sen paikka ei ole toisten ajalla tai kustannuksella esim siellä kaupan karkkihyllyllä. Lapsenkin on opittava ottamaan toiset huomioon. Samaten lasta ei huudateta julkisilla paikoilla, ei anneta seisoa ostoskärryssä tai syödä maksamattomia tuotteita. Tokihan nykyään tapaa myös itsekkäitä lapsettomia aikuisia, jotka käyttäytyvät vastaavalla tavalla. Oman lapseni kanssa en ole ollut toisten tukkeena ja hyvin on oppinut karkkinsa ottamaan, vaikka ei ole sitä vielä alle 4v päässyt tekemään, ihan hygieniasyistä.
Voi hyvänen aika sentään!.... "yleisen sujuvuuden ja viihtyvyyden nimissä"... Mitä ihmettä sä selität?! Luuletko ihan oikeasti että perheelliset miettii kiireisenä arkena ja perjantai-iltana jotain yleistä viihtyvyyttä jossain vtun marketissa?
Hmm, me ainakin mietimme yleensä kaikkialla missä liikumme.
Kukapa nyt tietentahtoen haluaisi "tientukkona" ja kivenä kengässä muille olla?
Ap
Ap, sinä olet aikuinen ja OSAAT VALITA IHAN ITSE kaupassa asioimisaikasi. Lapsiperheillä kun se kaupassa käynti useimmiten tapahtuu tarhasta työpäivän jälkeen, tarhasta haun päätteeksi. Eikä niin, että ensin ajellaan kotiin ja sitten katsellaan kelloa, josko karkkihimoinen av-mamma on saanut ostoksensa tehtyä, ettei vain pirkko-pekka hidasta karkin saantia.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa, miten omanapaisia ja itsekkäitä olentoja monet mammat ovat.
Minäminäminä ja minun kersa!
Minäminäminä ja minun karkit! Ja minun aika! Minä!
Kävin tänään sittarissa irtsariostoksilla ja kyllä ne oli ne ahneat aikuiset jotka olivat tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan lapsellekin mukavampaa valita karkkinsa ilman kiirettä, ruuhkaa ja niskaan hengittäviä, vuoroaan odottavia aikuisia.Kanssaihmisten huomioonottaminen? Voi kuule, mä menen kauppaan silloin kun menen ja mun muksut valitsee itse karkkinsa oli ruuhka tai ei. Luuletko oikeesti että odottelen pienten muksujen kanssa siinä sivussa, kun aikuiset valitsee karkkinsa? Järki älä jätä...
Meillä ei ole kyllä ollut mitään ongelmaa laittaa lapset sivummalle seisomaan siksi aikaa, kun aikuinen täyttää karkkipussin.
Kuule, ei ole meilläkään mikään ongelma laittaa lapsia sivummalle, osaavat kyllä odottaa nätisti. Mutta katsos kun ne karkit tulevat lapsille, he haluavat itse valita naminsa. Ja tämän suon heille mielihyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinä olet aikuinen ja OSAAT VALITA IHAN ITSE kaupassa asioimisaikasi. Lapsiperheillä kun se kaupassa käynti useimmiten tapahtuu tarhasta työpäivän jälkeen, tarhasta haun päätteeksi. Eikä niin, että ensin ajellaan kotiin ja sitten katsellaan kelloa, josko karkkihimoinen av-mamma on saanut ostoksensa tehtyä, ettei vain pirkko-pekka hidasta karkin saantia.
Tottakai lapsiperheet saavat olla lapsineen kaupassa siinä missä muutkin, se nyt on selviö.
Pointti olikin, että jos ja kun huomaat karkkihyllyn olevan tupaten täynnä porukkaa ja ruuhkainen, miksi annat pienen lapsesi SILLOIN täyttää itse pussinsa ja näin ruuhkauttaa sitä vielä lisää?
Lasten harjoittelu ja hidastelu on OK, tottakai, mutta jo valmiiksi ruuhkainen ja tukkoinen hylly ei ole paikka sille.
Tilanteessa voi sanoa lapselle esim. "Kulta, tuossa hyllyllä on nyt sellainen ruuhka, että odotapas tässä hetkinen, kun äiti/isä käy nopeasti valitsemassa karkit".
Ap
Tai ainakin voisi opetella punnitsemaan ne rivakasti. Ostin samaan aikaan pähkinöitän ja vaa'an luona oli jonoa (vain yksi vaaka näille herkuille). Edessä joku Sampo-Emerentia arpoi, että mitä nappia pitää painaa (juu, sitä ainoaa, jossa lukee isolla, että tämä se on. Kun se sormi ei tullut ulos epäröijän suusta, niin minä painoin nappia, ojensin tarran ja pussin taaperon isälle ja sanoin, että nyt on minun vuoroni. Sitä huudon määrää! Kun ei saanut itse painaa, kun tuli paha täti ja asetti lapsen epämukavuusalueelle maailman napana olemisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, ei ole meilläkään mikään ongelma laittaa lapsia sivummalle, osaavat kyllä odottaa nätisti. Mutta katsos kun ne karkit tulevat lapsille, he haluavat itse valita naminsa. Ja tämän suon heille mielihyvin.
Eli sinua ei vain kiinnosta käytöstavat, kohteliaisuus ja muiden huomioonottaminen paskaakaan.
Hieno esimerkki olet lapsillesi!
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään sittarissa irtsariostoksilla ja kyllä ne oli ne ahneat aikuiset jotka olivat tiellä.
ahnea
Vierailija kirjoitti:
Tai ainakin voisi opetella punnitsemaan ne rivakasti. Ostin samaan aikaan pähkinöitän ja vaa'an luona oli jonoa (vain yksi vaaka näille herkuille). Edessä joku Sampo-Emerentia arpoi, että mitä nappia pitää painaa (juu, sitä ainoaa, jossa lukee isolla, että tämä se on. Kun se sormi ei tullut ulos epäröijän suusta, niin minä painoin nappia, ojensin tarran ja pussin taaperon isälle ja sanoin, että nyt on minun vuoroni. Sitä huudon määrää! Kun ei saanut itse painaa, kun tuli paha täti ja asetti lapsen epämukavuusalueelle maailman napana olemisen jälkeen.
Juu, vaa'alla oli myös komea jono, kun tiettyjen vanhempien lapset saivat itse punnita pussinsa.:D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan osta irtokarkkeja marketista mutta ohi kulkiessa huomaa, että kyllä siellä ämmät perseet pitkällä on tungeksimassa, rohmuamassa ja tiputtelemassa karkkeja pitkin lattiaa, ei suinkaan pikkulapset. Näky on surkuhupaisa.
Jaa, en ole huomannut tätä "ongelmaa" koskaan, varmaan kyllä sen takia etten jaksa ärsyyntyä turhista. Vielä vähemmän jaksan ärsyyntyä jostain karkkia innoissaan kauhovasta pikkulapsesta. Sitten taas jos olisinkin noin herkkä, mun olis tosi helppo vältellä tiettyjä aikoja tai jättää karkit ostamatta.
Ei maailman tarvitse pyöriä minun kiireiden mukaisesti.
Miten teillä on muuten aina noin saakelin kiire?! :D Miten mä en osaa olla noin pirun kiireinen ihminen vaikka ollaan klassinen esimerkki perheestä, jossa on "sata rautaa tulessa"?
Joskus jos sitten on jotain spessua ja hirveällä kiireellä ihan pakko singahtaa kauppaan, karkit voi todellakin jäädä hyllyyn. 😂
Taitaa se asenne ratkaista...
Ei haittaa muuten minua ollenkaan, että lapsi täyttää karkkipussinsa itse, mutta se on täysin käsittämätöntä, kun jotkut äipät ja isukitkin antavat kullannuppujensa ensin nuolla niitä karkkeja ja sitten laittavat ne takaisin sinne laatikkoon. HYI YÖK!!!!!
Ei tuo ole ongelma. Kysyn, miksi vanhemmat antavat lasten syödä irtokarkkeja, itse eivät mukamas huomaa mitään ja vieraan tädin täytyy puuttua asiaan ja sanoa, ettei niitä saa varastaa.