Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen lapsi ja sosiaalinen media

Vierailija
23.09.2016 |

Miten suhtautuisitte tälläiseen: miehen 9 vuotias lapsi on jo ahkera sosiaalisen median käyttäjä. Hänellä on instagram, snapchat, facebook jne. Lapsen äidin mielestä asia on ok, vaikka sivut ovat avoimet ja kuvia ladattu lapsesta ja kavereistaan, myös sellaisia asioita mistä voisi selvitä lapsen asuinpaikka ja osoite jne. Itse en antaisi tehdä noin, mutta asia ei minulle kuulu.

Nyt selvisi, että on täällä meillä ollessaan myös näyttänyt kuvia ja jotain muuta (en tiedä mitä) ja ottanut kuvia meidän, siis minun ja miehen 3 vuotiaasta lapsesta kamerallaan, muokannut kuvia ja näyttänyt lapselle jne. En tiedä onko ladannut omalle tililleen tms, mutta ainakin kuvia on otettu. En ollut itse silloin paikalla ja mies ei ollut tietoinen touhuistaan, selvisi minulle kun lapsemme kertoi... olen hyvin tarkka itse siitä, ettei lapsemme kuvia ole esim. omalla facebook seinälläni OLLENKAAN, ja nyt joudun olemaan huolissani siitä, että 9 vuotias on ottanut kuvia lapsestamme ja ehkä laittanut niitä johonkin mediaan?

Tapahtunutta ei saa tekemättömäksi, mutta miten toimisin jatkossa jotta noin ei pääsisi tapahtumaan? En halua että lapsi ottaa ollenkaan kuvia meillä tai lapsestamme, em kerta kaikkiaan luota eikä ole tarvettakaan luottaa 9 vuotiaan arviontikykyyn, hän on itsekin lapsi. Ei kai puhelinta voi takavarikoidaan meillä olon ajaksi...

Miten toimisitte asian suhteen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole ok. Äiti on vastuuntunnoton  kun antaa noin nuoren lapsen kirjoitella someen. Lapsia pitää suojella, toisinaan jopa niiltä itseltään.

Vierailija
2/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin (ap jatkaa), 9 vuotias voi näyttää 3 vuotiaalle sopimattomia kuvia/sisältöä, kun ei ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei. En haluaisi että käyttää nettiä ollenkaan lapsemme kanssa, toki asia on miehen vastuulla kun on ollut silloin paikalla mutta hänen mielestään asia ei ole niin vakava. Katson itse kaikkien ohjelmien ja kirjojenkin ikärajat, en halua lapselle näytettävän esim, pelottavia elokuvia/musiikkiviedoita. Nyt jo puhuu kuin silmissä oli liekit (intan sovellus jossa kuvia  voi muokata), on herkkä lapsi eikä 3 vuotias nyt muutenkaan ymmärrä netistä mitään. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapselle porttikielto teidän kotiinne. Tapaamiset miehen kanssa vain julkisilla paikoilla, valvotusti. Suojele lastasi, ap. Hän ei tarvitse tuollaista puoli-sisarusta.

Vierailija
4/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, miten te muut joilla on puolison lapsia elämässänne olette tälläiset asiat ratkaisseet? Vaikka lapsi nyt lupaisi ettei ota kuvia, voi silti ottaa kun unohtaa asian tai  ei halua muistaa. Kuten sanoin ei 9 vuotiaan arviointikykyyn pidä/voi tälläisissä asioissa luottaa on väärin myös tuota lasta kohtaan...jos äitinsä antaa medioita käyttää, ja tosiaan puhelinta ei voi ottaa pois vierailuiden ajaksi :/

Vierailija
5/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen lapselle porttikielto teidän kotiinne. Tapaamiset miehen kanssa vain julkisilla paikoilla, valvotusti. Suojele lastasi, ap. Hän ei tarvitse tuollaista puoli-sisarusta.

Tämä nyt oli aika asiaton provo :) lapset tulevat hyvin juttuun keskenään eikä tuo ole lapsen syy mutta joku ratkaisu tulee asiassa tehdä. En halusisi puhelimeensa mitään kuvia lapsestamme kun ei tuon ikäisestä tiedä, mihin kuvat päätyvät, ja millaisia kuvia ottaa...

Vierailija
6/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, miten te muut joilla on puolison lapsia elämässänne olette tälläiset asiat ratkaisseet? Vaikka lapsi nyt lupaisi ettei ota kuvia, voi silti ottaa kun unohtaa asian tai  ei halua muistaa. Kuten sanoin ei 9 vuotiaan arviointikykyyn pidä/voi tälläisissä asioissa luottaa on väärin myös tuota lasta kohtaan...jos äitinsä antaa medioita käyttää, ja tosiaan puhelinta ei voi ottaa pois vierailuiden ajaksi :/

Miehen lapsi on miehen lapsi, ei sinun tai lapsesi perhettä. Ei häntä tarvitse teille päästää. Ethän antaisi 3-vuotiaan pienokaisen leikkiä kenenkään muunkaan 9-vuotiaan kanssa? Olet liian kiltti, suojele itseäsi ja perhettäsi.

Vierailija
7/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi tietää, että ilman lupaa ei saa ottaa kuvia meillä kotona. Ei kodista eikä meistä. Omaa huonetta saa kuvata. Lapsi 7.v sai älypuhelimen äidiltään. Käydään surutta puhelimen kuvat läpi ennen lapsen lähtöä. Miehen häiriintyneen eksän ei todellakaan tartte tietää miltä mä näytän saunan jälkeen, onko meillä tiskejä altaassa ja millainen meidän kotimme on.

Vierailija
8/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä itsestäänselvyys on, että puhutte miehen kanssa sille 9-vuotiaalle että kuvailu ei käy teillä eikö oo sallittua laittaa 3-vuotiaasta kuvia someen. Lapsi ei todennäkösesti ymmärrä vaan tekevänsä mitään väärää vaan se on kerrottava. Ei oo mitää syytä ottaa sitä kännykkää pois jossette eka oo kertonu teijän näkemystä asiaan. Eriasia jos sitten senki jälkee jatkaa. Kyllä jo 9-vuotiailla on yleensä sen verran järkee päässä että uskoo kun sanoo.

Vierailija
9/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä käytetä kännykkää, kuin soittamiseen ja vastaamiseen. Te voitte ihan hyvin päättää säännön, että teillä puhelin pidetään olkkarin pöydällä koko ajan. Soittaa ja vastata saa. Ulos lähtiessä saa ottaa mukaansa, mutta sisällä sitä ei käytetä, kuin puhelimena. Saahan teidän perheessä sääntöjä olla. Ja äidillään kotona sitten omat sääntönsä. Ettehän tekään päätä mitä sääntöjä äidin kotona on?

Vierailija
10/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi tietää, että ilman lupaa ei saa ottaa kuvia meillä kotona. Ei kodista eikä meistä. Omaa huonetta saa kuvata. Lapsi 7.v sai älypuhelimen äidiltään. Käydään surutta puhelimen kuvat läpi ennen lapsen lähtöä. Miehen häiriintyneen eksän ei todellakaan tartte tietää miltä mä näytän saunan jälkeen, onko meillä tiskejä altaassa ja millainen meidän kotimme on.

Tuohan olisin hyvä idea, kuvien läpi käyminen ennen lähtöä. Puuttuisin asiaan mielelläni mutta nyt olen taustahahmona, en sano asioihin juuta enkä jaata sillä mieheni ei ole edes huoltaja, tapaa lastaan sovitusti. Lapsen hyvinvoinnin tueksi tuo vastuu tulisi vierittää häneltä pois, eli sanoa että suoraan että olet vasta lapsi etkä ymmärrä mitkä kuvat ovat ok ja mitkä ei ja että sosiaalisen median käyttö on vanhempien eli myös isänsä vastuulla (vaikka ei huoltaja olekaan..) mietin vain miten suhtautuu asiaan, nyt on tavallaan niin että vain viettää hauskaa aikaa meillä eikä isänsä puutu mihinkään (ex ei anna sillä heidän suhteensa on edelleen huono eivätkä voi sietää toisiaan). Tuolla lapsella on älyluuri ollut jo 6- vuotiaasta, se kallein malli...

Vierailija
11/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään viestiin 8, että jos ette halua ollenkaa että 3-vuotiasta kuvataan nii sit sanotte niin.

Vierailija
12/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei mitään uusperheongelmia ole, ihan kahdestaan asun lapseni kanssa. Hän on myös somessa monessa eri paikassa, ja ihan selväksi olen tehnyt, että kotona ei kuvailla. Tai jos kuvaa jotain Youtube-videota, niin omassa huoneessaan, muu koti ei ole "vapaata riistaa" nettiin. Ei tämä mikään ongelma ole ollut, ihan hyvin on tähän suostunut. En ole myöskään hänestä laittanut kuvia omaan someeni ja hän ymmärtää, kun alusta asti on selväksi tehty, ettei hänkään saa muista laittaa ilman suostumusta. Toki tiedän myös hänen tunnuksensa, niin pääsen halutessani katsomaan, mitä sinne on latailtu, eikä ainakaan toistaiseksi ole tätä sopimusta rikottu.

Vierailija
13/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä ei ole mitään asiaa mihinkään sosiaaliseen mediaan.

Vierailija
14/14 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kasvatusvastuu myös miehesi lapsesta perheesi toisena aikuisena. Ensin sovit lapsen isän kanssa pelisäännöt ja sanktiot niiden rikkomisesta, ja sen jälkeen osaltasi valvot, että homma toimii niin kuin olette sopineet. Jos lapsen äiti suuttuu, ei haittaa, koska teillä on teidän säännöt ja hän voi omien seiniensä sisällä vetää mitä linjaa haluaa.

T. Uusperheen äiti