Onko ok, että miesystävä haluaa tulla mukaan lääkärikäynnilleni?
Tai, oikeammin ehdottomasti vaatii tulla. Minulta todennäköisesti kuunnellaan hengitysäänet jolloin pitää nostaa paitaa ja lääkäri on miespuolinen kun en saanut aikaa naislääkärille. Nykyään nuo ajat ovat ainakin kiireellisenä niin hankalia saada, ettei näihin asioihin juuri voi vaikuttaa. Minusta miesystävän läsnäolo lääkärissä tuntui ajatuksena alkuun vähän erikoiselta, mutta toisaalta tuollainen huolenpito ja välittäminen on kyllä ihanaakin eikä siellä mitään kummallista tai salaista tapahdu niin miksipä ei.
Ystäväni kauhisteli tätä ja sanoi, ettei ikinä ottaisi miestä mukaan "rutiinikäynnille" joten siitä virisi ajatus että ehkä noinkin sitten voi asiat nähdä ettei olisikaan ok. Ystäväni mukaan vain lapset tarvitsevat saattajan tai vajaavaltaiset, mutta minusta hän ei ymmärtänyt että kyse on välittämisestä.
Kommentit (37)
Et ota vastaanotolle jos et ITSE halua.
Viimeistään kun lapsi täyttää 18 alkaa lääkärit tarkistamaan siltä lapselta saako vanhempi vielä tulla vastaanotolle sisälle. Jokaisella on oikeus yksityisyyteensä!
Itse ottaisin kuskiksi jos haluaa tulla henkiseksi tueksi, mutta jättäisin ulos vastaanotolta ! Mitä hän pelkää - että paljastat perheväkivaltaa vai että lääkäri planee sinua ?
Hyvä että arvostat hänen kulttuuriaan.
Onko mies mistä kulttuurista? Joka tapauksessa kuulostaa todella huonolta asialta. Taustalla voi olla sairaalloinen kontrollinhalu ja se yleensä vain pahenee. Eri asia on, jos olet vaikka vakavasti sairas tai epäillään vakavaa sairautta ja ollaan kuulemassa tuloksia. Silloin on hyvä olla tukihenkilö mukana.
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään kun lapsi täyttää 18 alkaa lääkärit tarkistamaan siltä lapselta saako vanhempi vielä tulla vastaanotolle sisälle. Jokaisella on oikeus yksityisyyteensä!
Itse ottaisin kuskiksi jos haluaa tulla henkiseksi tueksi, mutta jättäisin ulos vastaanotolta ! Mitä hän pelkää - että paljastat perheväkivaltaa vai että lääkäri planee sinua ?
Mies vie minut sinne, minulla ei ole ajokorttia. Tuskinpa siitä haittaakaan on, jos tulee mukaan vastaanottohuoneeseen. Ei tähän käyntiin liity mitään intiimitutkimuksia, vaikka raskaana olenkin. Ap
Tästä tuli muuten mieleen, kun odottelin itse kerran tk:ssa pääsyä papaseulontaan (oli ilmoittautumisaika, josta sitten terkkari otti järjestyksessä liukuhihnatyyliin asiakkaita sisään). Samassa aulassa istui joku selkeästi Kaukoidästä (Vietnam, Thaimaa tms) kotoisin oleva pariskunta. Menivät yhdessä sisään, mutta kuulin, kun mies sanoi tulevansa tulkiksi. Hetken päästä mies tuli yksin huoneesta ulos, nainen tuli myöhemmin. Tällaisissa tapauksissa ymmärrän täysin miksi mies on mukaan (tässäkin tapauksessa terkkari oli tosin nainen). Mieshän antoi selkeästi sitten vaimolleen yksityisyyden tulemalla toimenpidehuoneesta pois siinä vaiheessa, kun oli aika riisua housut...
Kuulostaa kyllä pahasti mustasukkaiselta. Seuraava askel onkin ettei mies päästä sinua lääkärille ollenkaan, jos siellä on mieslääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies mistä kulttuurista? Joka tapauksessa kuulostaa todella huonolta asialta. Taustalla voi olla sairaalloinen kontrollinhalu ja se yleensä vain pahenee. Eri asia on, jos olet vaikka vakavasti sairas tai epäillään vakavaa sairautta ja ollaan kuulemassa tuloksia. Silloin on hyvä olla tukihenkilö mukana.
Tai sitten mies on tottunut, että näin toimitaan ja osoittaa aidosti huolenpitoa.
Ihan normaalia. Mun mies oli aina mukana kun raskaana kävin jossain tutkimuksessa. Siellä ne ukot molemmat toljotti jalkopäässä, lääkäri ja oma mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vie minut sinne, minulla ei ole ajokorttia. Tuskinpa siitä haittaakaan on, jos tulee mukaan vastaanottohuoneeseen. Ei tähän käyntiin liity mitään intiimitutkimuksia, vaikka raskaana olenkin. Ap
Niin,mistä kulttuurista mies on? Joka tapauksessa sinun on aika opettaa hänet ymmärtämään ja arvostamaan omaa itsemääräämisoilkeuttasi. Voit kohta olla tilanteessa, että et edes näe, mitä ympärilläsi tapahtuu. Miehen ns. rakkaus kiehoutuu pitkälle miehen oman kunnian ympärille, ei niinkään naiselle tuottaman hyvänolon ja rakkauden ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten mies on tottunut, että näin toimitaan ja osoittaa aidosti huolenpitoa.
Tää onkin ihan ok, jos toimii johdonmukaisesti näin aina. Mutta jos vaatii tulla lääkärikäynnille siitä syystä, että lääkäri on mies, niin se ei mielestäni ole huolenpitoa vaan kontrollointia ja mustasukkaisuutta.
AP voisi vähän tarkentaa, liittyykö tuo mainittu lääkärin sukupuoli jotenkin tuohon miehen asenteeseen. Suoraan sitä ei ole aloituksessa mainittu, mutta kovasti siitä paistaa läpi, että tuo sukupuoli olisi se kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Mun mies oli aina mukana kun raskaana kävin jossain tutkimuksessa. Siellä ne ukot molemmat toljotti jalkopäässä, lääkäri ja oma mies.
Ymmärrettävää kun kyse on raskausajan tarkastuksista tai esim. syöpähoitoon liittyvistä käynneistä. Mutta ei ole normaalia, että mies haluaa mukaan ap:n tapauksessa, koska lääkäri on mies. Näissä on vissi ero, ja se täytyy huomata ja tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin,mistä kulttuurista mies on? Joka tapauksessa sinun on aika opettaa hänet ymmärtämään ja arvostamaan omaa itsemääräämisoilkeuttasi. Voit kohta olla tilanteessa, että et edes näe, mitä ympärilläsi tapahtuu. Miehen ns. rakkaus kiehoutuu pitkälle miehen oman kunnian ympärille, ei niinkään naiselle tuottaman hyvänolon ja rakkauden ympärille.
En halua kertoa miehestä yksityiskohtaisemmin palstan ilmapiirin vuoksi, pysytellään mieluummin aiheessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävää kun kyse on raskausajan tarkastuksista tai esim. syöpähoitoon liittyvistä käynneistä. Mutta ei ole normaalia, että mies haluaa mukaan ap:n tapauksessa, koska lääkäri on mies. Näissä on vissi ero, ja se täytyy huomata ja tulkita.
Ap sanoi olevansa raskaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kertoa miehestä yksityiskohtaisemmin palstan ilmapiirin vuoksi, pysytellään mieluummin aiheessa. Ap
Älä sitten kadu päätöstäsi mennä liittoon kumppanin kanssa, joka näkee naiset toisin kuin tasa-arvoa kannattavissa kulttuureissa.
Minusta on ok, että mies vie, mutta muuten voisi pysyä kyllä odotushuoneessa.
On ok haluta mukaan, mutta ei ole ok vaatimalla vaatia.
Tämä on pakollnen tapa esim. mustalaiskultturissa, muista kulttuureista puhumattakaan. Ei ole ihan äärimies. Ääriuskonnoissa naisia voivat tutkia vain naiset. Mieslääkärit eivät edes halua tutkia hengenmenoa pelätessään.
Ei ole ok. Terveystiedot on jokaisen yksityisasia, samoin kuin kirjesalaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi olevansa raskaana
Olen, mutta käynti ei liity raskauteeni. Ap
Kokisin tuollaisen kontrollointina, jos mies haluaa mukaan lääkärikäynnille juuri siitä syystä, että lääkäri on mies.