==MAALISkuiset -05 maanantaina==
Kommentit (13)
Viikonloppu on vietetty. Oltiin mummulassa lauantaihin asti. Ihanan rentouttavaa, kun siskoni ja äitini hoitelivat lapsia ja minä esim. lueskelin naistenlehtiä kaikessa rauhassa...
Tänään onkin merkkipäivä... Meillä tulee isännän kanssa täyteen 10 v yhdessäoloa. Ja samalla minä vanhenen... Se nyt ei ole sitten niin kivaa ;-) Meillä siis mies on minun synttärilahjani :) Juhlistamme päivää illalla hyvin syöden ja kuohuviiniä juoden...
Ja iästä sopiva aasinsilta rasvoihin: Minulla käytössä Helena Rubinsteinen joku varhaiskeski-ikäisten rasva (sekä yö- että päivävoide) ja Estee Lauderin silmänympärysvoide. Sikakalliita, mutta totesin, että kai sitä jo pitää ruveta itseään hoitamaan, kun alkaa oikeasti keski-ikäistyä... Tänään kun tuli siis 37 v täyteen. Hui, en kyllä tunne itseäni yhtään niin vanhaksi...
Maidosta: Meillä esikoisella oli samantyyppisiä ongelmia maidon kanssa kuin täällä monen lapsilla. Minä annoin sitten alkuun hyla-maitoa Tuttelin seassa. Hyla-maidolla meni pitkään, varmaan pari kuukautta, sitten vasta annoin tavallista maitoa pikku hiljaa. Ja harjoittelu alettiin n. 1-vuotiaana (siis Hylalla). Mutta kaikille tuo Hylakaan ei auta, silloin varmaan kandee vain pitää taukoa.
Ja Marjulle: Hmm. Nyt rupesi kiinnostamaan... K:alan lukion olen kyllä käynyt, eli todennäköisesti ainakin tiedän veljesi. Milläs luokalla hän oli (a/b/c/d)??? Muistatko? Itse olin C:llä...
Jahas. Pakko lähteä. Meillä kun bussilakko kiusaa, ts. junalla pääsee osan matkaa, mutta käveltävääkin jää n. 5 km. Niinpä pitää mennä miehen kyydillä niin usein kuin mahdollista. Eli tänäänkin...
Palaillaan huomenna!
Terhi&Saana
Kua: Juu, ollaan vaan yhteydessä! Ke-pe mullakin oikein hyvää Itistelyaikaa. :)
Minäkin leivoin eilen pullaa Helmin synttäreille. Sitten ajattelin, etä teen pari suolaista piirakkaakin valmiiksi pakkaseen. Mutta onko se hyvä idis? meneeköhän ne ihan pilalle? Ajattelin nääs laittaa tuollasta lounaan poikasta synttäreillä, eli piirakkaa ja salaattia sekä tietty kakku ja pullat, mutta en kyllä jaksa kaikkee väsätä just sillon aamulla tai edellispäivänä, vaan mieluummin teen etukäteen. Onkos kellään kokemusta pakastetuista piiraista?
Se maito muuten, mitä Helmille annoin, oli ihan kokonaan laktoositonta. Mutta siis kuten joku mua viisaampi tällä palstalla valisti, niin onglema ei niinkään ole laktoosi, jota esim. Tuttelissa kuulemma on runsaammin kuin tavallisessa maidossa, vaan maitoproteiini, joka taas Tuttelissa on käsitelty vauvan ruoansulatukselle suotuisaan muotoon. Joten ototellaan vielä tovi, että suolisto kypsyy.
Ja nyt lopetan. Mullahan kun ei muuta tekemistä ole kuin notkua täällä koneella...
lehtovi ja Hemuli
Liekö tätä enään tähän aikaan kukaan lukee mutta kirjoitan nyt kuitenkin.
ITKU herkkyys: Mä olen mielestäni kyllä tullut toooodella paljon herkemmäksi emman syntymän jälkeen, mikä on oikeasti todella raivostuttavaa välillä!!!! Olen mä ennenkin ollut herkkä mutta olen kuitenkin pystynyt pidättämään itkua jos paikka ei ole ihan sopiva sille=) Nyt kyynelille ei mahda mitään=)
MAIDOSTA: Meillä myös sitä sellaista ihanaa vihreää puurokakkaa ja ilmavaivoja tavan maito kokeilusta(myös sitä laktoositonta maitojuomaa koklattiin) joten ehkä täytyy pitää paussia. Mutta eihän kai se tarkoita ettei ikinä voisi juoda tavan maitoa kun kuitenkin kaikki muuta(jukurtit, juustot ym.) menee ihan ilman vaivoja?
Emmalla on kauhea nuha, heti kun kehaisin että nyt kun hammaspuhkesi niin yöt varmasti rauhoittuvat niin pum, flunssa=) Toivottavasti paranee nopeasti kun on niin nuutunut ja KÄNKKÄRÄNKKÄ koko ajan ja yöt on kamalia=)
Ei mutta nyt on pakko lähteä nukkumaan...............
KUKAS SE VALITTELI UNETTOMUUTTA? Mulla on tullut ihan älyttömän vaikeaksi saada unenpäästä kiinni, puoltoista tuntia menee melkein joka ilta ennenkuin nukahdus tulee, kaikkea oon yrittänyt mutta mikään ei auta........Aina mä oon ollut herkkäuninen mutta tää on jo vähän liikaa. Sitten jos vauva nukkuu suht hyvin niin mä kyllä heräilen about kahden tunnin välein=/ mä en kohta enään jaksa ja oon ihan rikki poikki ja ymmälläni että miten en osaa enään nukkua vaikka väsynyt kyllä olenkin=)
Nyt on taas maanantai.Meillä onkin vähän vaihteua viikkoon,kun mies on nyt kotona ainakin keskiviikkoon asti. Onhan se tietenkin kivaa,mutta kun meillä on niin omat tavat/rytmit tullut Mimmin kanssa, niin mies sekoittaa meidän arjen ;)
Esim. että mies roikkuu jääkaapilla koko ajan,eikä ruoka-ajoista ole tietoakaan.Siinä sitten itekin tulee napsittua jotain suuhun, kun toinenkin ;( Nytkin on tekemässä leipäpalaa itelleen,vaikkei aamupalasta olekuin 1½h. Sain jo riidankin aikaiseksi kun sanoin että silloin syödään kun on ruoka-aika..ärsyttävää!!!
Sais kyllä jo ilmat lauhtua..meillä loppuu kohta puolin puut,jos pitää kauan uunia lämmittää joka päivä. Onneksi isältäni voidaan sitten hakea, jos niin käy. Silti täällä odotellaan kyllä kevättä jo !!
G: mitä kasvovoiteita käytätte? Alkaa tuo kolemkymppiä uhkaavasti lähestyä ja tuumin,josko tarttis alkaa käyttämään jotain päivä/yö/silmänympärysvoidetta? Mikä merkki ois hyvä? Suositelkaa?!!!!! Entä suositelkaa ihan vartalovoidetta? Minulla on aika kuiva iho..ja pitäs kai noita raskausarpi kohtia alkaa rasvaamaan.
G:mitäs suunnitelmia tälle viikolle? Meillä Mimmi menee huomenna mummolaan näillä näkymin ja me maalataan->jos nyt mies siihen suostuu. Meinataankin maalata tapetit,eikä niitä puolipaneleita.Niin hassun keltaiset on noi,ettei värikartasta saanut paljon vaihtoehtoja.Jännittää, miltä koti sitten näyttäkään =)
Jees tällästä..kirjoitelkaahan =)!!
Tuulia,Mimmi ja sykerö rv23+2
niin se vaan on meilläkin että kun mies oli viime viikolla kotona keskiviikosta eteenpäin niin arkihan siitä sekaisin meni ja sitten suuttuu jos sanon että miten ollaan asiat nekun kanssa tehty. No, onneksi tänään meni taas töihin niin päästään taas arkeen kiinni.
Meillä oli aivan kamala loppu yö, neiti heräs jo 4.20 eikä millään meinannut nukahtaa uudestaa, pari tuntia siinä meni kun kävin vähän väliä tassuttelemassa niin nukahti.
Lauantaina sitten vietettiin ne ihka ekat synttärit ja kivoja lahjoja tuli, vaatetta ja leluja. Saa laittaa joulupukilta tulleita leluja vähäksi aikaa jemmaan niin alkavat sitten taas ne kiinnostamaan, olen ajatellut vähän niitä vaihdella. Kummitädiltä nekku sai kanssa kivan lahjan rahaston johon kummitäti sitten säästää rahaa ja saa nostaa vasta kun täyttää 18 v. eli on varmaan kiva pesämuna vaikka ajokorttia varten.
Nyt täytyy mennä laittamaan neiti ekoille päikyille. Kirjoitellaan taas!
K ja nekku 4.3
Juu sais tosiaan alkaa ilmat lauhtuun. En ole kauhean paljoa viitsinyt Helmin kanssa ulkoilla, kun kun tuntuu, et jatkuvasti on kymmenen astetta pakkasta ja tuulee. Kun nuo posket eivät ole vieläkään kunnolla parantuneet. Ei viitsisi heti perään palelluttaa uudestaan. Tänään ois kyllä käytävä kaupassa. Että minkähänlaista tuulensuojaa sitä laittaisi? Mitään huivia ei Helmi suostu naamalleen laittamaan. Kokeiltu on. Ja jos laitan liinan tai harson kuomun aukkoon, ei sekään käy, kun tyttö ei sitten näe mitään. Olisi pitänyt älytä ostaa sellainen tuulensuoja, missä on keskellä läpinäkyvää muovia. Oiskohan Lastentarvikeessa?
Tuulian kyselyihin vastailen. Oon käyttänyt jo viimeset viisi vuotta yö- ja päivävoidetta erikseen. Ja silmänympärysvoidetta. Mutta eipä nuista kovasti apua ole näyttänyt olevan. Luulen, että terveet elämätavat, paljon vettä ja säännöllinen ihonhoito olisivat olleet kaikkein parhaat aseet ongelmaa vastaan.
Tällä hetkellä päivävoiteena on BodyShopin Vitamin E Moisture Cream. On aika kevyt, ei sisällä rasvaa, vaan kosketuttaa. Tuntuu vaan jotenkin liian hepposelta varsinkin näin talvella. Ja mulla kun on pintakuiva rasvaonen iho, eli pesun jälkeen kiristää, vaikka laittasin tuota voidetta litran ja sitten jo puolen tunnin päästä kiiltää, kun rasvat pukkaa pintaan.
Yövoiteena on Garnierin UltraLift Night. Se on mun mielestäni tosi ihanan tuntuista. Ei liian rasvaista, mutta jättää ihon pehmeäksi heti, eikä kiristä yhtän. Joidenkin makuun tuoksu saattaa olla liian voimakas.
Silmänympärysvoiteena on BodyShopin Vitamin C Eye Reviver. Se on tarkoitettu kaikille ihotyypeille, ja pitäs kirkastaa ja tasoittaa. Mutta mun pysyvästi mustile silmänalusille se ei kauheesti saa mitään sen kummosempaa aikaan. Laitankin sitä lähinnä vaan kosteutuksen takia. Kun nuo silmänympärysvoiteet on kuitenkin kehitetty just silmänympärysiholle, niin ovat koostumukseltaan kevyempiä kuin koko naaman rasvat.
Koskaan en ole mitään kalliimpia merkkejä kokeillut. Nuuka mikä nuuka. Voisivat olla hippusen tehokkaampia, kuin ihan nuo ruokakauppavoiteet.
Aatella, kun sitähän sanotaan, että silmänympärysvoidetta pitäs alkaa käytttää jo 20-vuotiaan! Eipä tullut silloin mieleen, kun ei juuri nuita ryppyjä ollut. Ja onneksi vieläkään ei liikaa. Nauraessahan ne kyllä näkyy, mutta onneksi en näe omaa naamaani silloin. Saavat muut kauhistella! :)
Vartalovoiteena mulla tällä hetkellä on käytössä Doven Bodycream, sellasessa purnukassa. Sain anopilta joululahjaksi ja tuntuu tosi ihanan silkkiseltä iho sen jälkeen.
Viikkosuunnitelmia: Noh, eipä sen kummempaa. Huomenna mennään puoliltapäivin terffaamaan pikaisesti entistä koulukaveriani keskustaan, kun ovat vielä alkuiltapäivän Hesassa. Asuvat Tampereella, mutta tulevat johonkin konserttiin tänään tänne. Heillä on pieni 9kk poika, mutta hän ei valitettavasti ole mukana.
Muuten ei olekaan mitään varsinaisia suunnitelmia. Varmaan Itiksessä voi joku päivä käydä. Esim. katsomassa, onko siellä Lastentarvikkeessa niitä tuulensuojia.
Voi että oli muuten ihastuttava aamupuurosessio tänään. Vakio 1 min kaurahiutaleet olivat loppuneet ja keittelin puuron vehnähiutaleista. Ne jäi sitten ilmeiseti hieman liian raaoiksi, kun Helmi oksensi kolme kertaa syötön aikana. Viimesellä kerralla kaiken jo syödyn...Annoin sitten ihan tetrapuuroa, jotta edes jotain sai mahaansa. I love the smell of vomit in the morning! (kirjoittaa hän epävarmana englannin oikeinkirjoituksesta...)
Nyt ei muuta. Moido!
lehtovi ja Helmi 28.3.
Kuullostipa kivalta Lehtovin aamupuurosessio :(
Meillä taitaa ripuli laantua, ollaan annettu eilisestä saakka pelkkää Nania, tiedä sit siitäkö sit johtui vai oliko vatsaflunssa.
Viikon suunnitelmista: Tänään kummityttöni tulee meille ja minä menen jumppaan. Huomenna neuvola ja kitinästä riippuen ehkä käymme miehen siskon + pojan luona. Ostin pojalle mammuttimarkkinoilta sittarista bodyn ja potkarit. Ei tuolla yh:lla ole juurikaan rahaa ennenku saa avustukset pyörimään. Muuta ei ole suunnittelilla. La on likan synttärit ja su sit siskon pojan 7v synttärit. Niin ja pe ilta leipomista.
Rasvoista: käytän Dermosil merkkisiä tuotteita. Kaverini on ns. jälleen myyjä, siis Dermoshopin ja niitä tuotteita saa todella edulliseen hintaan. Jos vertaa siis apteekin hintaa. Esim. iso pumppupurkki E vitaminiin vartalovoidetta maksoi 6 euroa. Samoiten semmoinen tehovoide kasvoille. Suosittelen lämpimästi jos jostain tuotteita löydät.
Tuuliakin on jo reilusti yli puolenvälin! Hui miten aika menee nopsaan. Vastahan sinulla oli ihan pieni sykerö masussa ja äiti voi pahoin. Hyvin olet saanut painon pidettyä kasassa.
Meillä ei kyl kummemmin rytmit muutu vaikka ukko olis kotona. Likalla on aika hyvin rytmi nyt kehittynyt eikä sitä oikein saa edes muutettua. Eli:
- klo 7 herätys
- leikkejä hetkonen
- 8.15 puuro (siis en ole kellontarkka mut likka käy tuolloin kitisemään)
- leikkejä
- klo 10.15-12 päikkärit sisällä
- leikkejä
- ruoka klo 12.30-13
- ulos...
- joskus välipala klo 15
- mahdollisesti toiset päikkärit joskus klo 16 jälkeen.....
- iltaruoka klo 17-17.30
- leikkejä ja mahdollinen kylvetys
- klo 20 sänkyyn unille.
Eli tuo välipala annetaan jos päiväruoka ei ole kunnolla uponnut. Toiset päikkärit nukkuu yleensä rattaissa kun ulkoillaan (jos ulkoillaan myöhempään) tai eilen esim. autossa.....
Minun tarvii varmaan siirtää huomista neuvola-aikaa. Meillä on aika klo 10 ja likka on silloin jo ihan uninen. Tai sit kävelen neuvolaan niin nukkuu tuossa matkalla. Matkaa on semmoset 4 kilsaa, tulee ihan kunnon lenkki kun kävelee edestakaisin. Onko jollain ollut jo 1v neuvola?
Moikka!
Tuli tuosta Nasulinan Nooran maitojutusta mieleen. Mä olen anatnut Helmile tilkan normimaitoa Tuttelin seassa kahtena viimepäivänä. Sitten eilen koko päivä oli yhtä kiukkua ja pieruttelua. Kolme kertaa tuli löysä kakka ja tyttö huusi vaippaa vaihdettaessa kuin syötävä. Että ihan varman päälle pelaan, ja jätän maidot nyt sikseen. Josko ois sama juttu kuin Nooralla. Aletaan sit taas vuoden vanhana kokeilemaan.
Ei ole meillä vielä ollut 1v-neuvolaa, mutta hyvä kun Nasulina muistutit, sillä tänään voisin Th:lle soitella ja varata aikaa. Myös pitäs korvakontrolliin aika pyytää.
Heti kärkeen koetan muistaa Tuulian gallupit..
Naamarasvana käytän ihan vaan perusvoiteita.. Varmaan tarvis jo ryppyrasvaakin, mut olen vähän laiska hakkimaan niitä kun olen laiska hoitamaan ihoani sen kummemmin. Lisäksi olen tosi herkkäihoinen, joten hankala on sopivaa rasvaa löytääkään.
Viikkosuunnitelmia ei sen suurempia ole. Torstaina on pienen maaliksen 1v-neuvola.. Iso typykkä jo toinen..
Nonnih, ja se kolmas galluppi ehtikin jo unohtua sit kokonaan... *nolo*
Maalisneiti se on tosissaan ryhtyny kävelemään, tai yrittää oikestaan jo juosta! Ensimmäiset askelet otti siis reilu viikko sitten torstaina, ja nyt tepsuttaa jatkuvasti huoneesta toiseen kun se vaan on niin hienoa! :) Tyttö taisi ns. astua kielen päälle, kun puhetta ei sit tulekaan niinkuin isosiskolta ja -veljeltä aikoinaan. " Äiti" tulee jo selvästi, samoin " ishi" , ja aina kun perässä kipittelee hokee " hätä hätä hätä" . ja kun kysyy mitä?, tyttö heti perässsä " itä?" Mutta eihän kaikki voikaan olla samanlaisia jaoppia samoja asioita samassa iässä, yksilöitähän nämä kaikki.
Nyt ruuanlaiton kimppuun..
Kiitos Lehtovi kommenteista :) Onko muilla ns. tavallinen maito tehnyt jotain oireita? Minä jätän myös suosiolla pois nyt muut maitotuotteet, myös hapanmaito ja annan vaan korviketta. Oli tuo viikonloppu semmosta ripulisouvia ettei huvita tytön terveydellä käydä leikkimään. Toivon mukaan saan huomenna neuvolasta jotain rakentavaa kommenttia. Meillä tulee vuosi ylihuomenna täyteen mutta mennään nyt pari viikkoa näin. Katsotaan miten vatsa ja pieni ihottuma (tai kuiva iho) reagoi. Toivotaan että Helmellä ei ole myöskään mitään maitoallergiaa!
Onnea ensiaskelista....*sori unohdin jo nimimerkin!*......NOLO! Mutta kuitenkin :) Meillä edelleen viiletetään pepulleen paikasta toiseen. Nyt tyttö käy joskus polvilleen. Hyvin on tasapaino nyt kehittynyt viime päivien aikana.
Jännittää huominen neuvola! Miten tää voi olla mahdollista. Jännitän sitäkin että taasko Noora " tuomitaan" kun ei vielä nouse seisomaan. Viimeeksi häikkänä oli istuessa ne heijasteet. Tiedän että kuullostaa tyhmältä mutta en voi itselleni mitään. Huolestunut kanaemo kun olen :)
Hyvä etten ole ainut lahopää Nasulina.. ;)
Meillä ei myöskään tavanmaito ole käynyt. Heti kun olen antanut enemmän, kuin sen totuttelutipan, tyttö kakkaa vihreetä " kaurapuuroa" , sellaista haisevaa ryyniä.. Yök! XP Sama homma kävi tavallisen jogurtin kanssa, ja kokeilin myös laktoositonta maitojuomaa. Sama homma siinäkin, ripulille meni massu. Kysäisen minäkin neuvolasta mitä jatkossa ja tutkitaanko sitä jotenkin, korvikkeella mennään edelleen ja vauvajugurtilla. Juustoa tyytö syö pieniä määriä, eikä siitä ole mitään tullut. Neuvola meillä siis to, vuosi virallisesti täyteen perjantaina..
että voikin välillä olla tylsää!! Töissä ollessani ajattelin kuinka ihanaa on äitiyslomalla ja nyt mielessä on vaan, kuinka hienoa oliskaan olla töissä. Meneillään on joku saamattomuusjakso. Mikään ei huvita, tai ei ainakaan jaksais järjestää mitään. Odottelen siis täällä, että jotain tapahtuis.. työpaikka kävelis ovesta sisään, Kaisalle löytyis hoitopaikka ja aurinko paistais ikuisesti tähänkin risukasaan. Valivali.
Päivän gallupeihin. Mulla käytössä apteeksista ostettu Favora silmänympäryksille ja purkki saman sarjan naamarasvaa odottamassa, että nykyinen Nivean kasvorasva loppuisi. Yövoiteita en erikseen ole käyttänyt. Mä olen aina silloin tällöin ostanut clinicin sikakalliita voiteita, jotka tosiaan tuntuu silkkisiltä, mutta nyt en ole aikoihin raaskinut. Maksaa niin mahdottomasti. Mä olen enemmänkin tällainen päivittäistavaramerkkeihin tyytyvä rasvaaja ja meikkaaja. Ja nekin maksaa musta liikaa :) Eilen ostin puuteria, valokynää yms. ja rahaa meni yli kolmekymppiä.
Viikon suunnitelmat on aika auki vielä. Tänään naapurin tyttö tulee illalla hoitoon ja keskiviikkona tarjoan heille lounaan. Itiksessä vois itsekin pistäytyä (Lehtovi, ollaan yhteydessä tästä) ja koitan saada järjestettyä lounastreffejä entisen työkaverin kanssa, joka on järjettömän varattu aina. Mies luuhaa työmatkalla ke-pe, joten jotain tekemistä tosiaan pitää keksiä. Jos mä joudun olemaan monta päivää yksin Kaisan kanssa, niin mua alkaa totisesti risoa ja seinät kaatuu päälle.
Käytiin eilen tutustumassa uuteen Kamppiin. Oli ihan siisti ja nyt voi ajatella käydä joskus keskustassakin pyörimässä. Näin talviaikaan mä olen käynyt siellä tosi vähän, kun en jaksa koko aikaa olla pukemassa ja riisumassa Kaisalta vaatteita. Siellä oli myös kivasti liikkeitä, joita ei muualla ole. Vaihtelua iänikuisiin ruotsalaisiin (joista myös mä ostan vaikka kuinka paljon..)
Pikku kierrättäjä on saanut melkoisen tuhon aikaan tässä kirjoitellessani. Toivottavasti pahvin syöminen ei ole kovin vaarallista, näyttäis nimittäin puolikas vessapaperirullan hylsystä kadonneen parempiin suihin :) Nyt tutustutaankin ikean tarjontaan, eikun pelastustöihin vaan. Moro
kua ja Kaisa 25.3
Jälleen uusi viikko ja uudet kujeet. Viikonloppu meni leipoessa. Leivoin pakkasen täyteen ensi sunnuntaina vietettäviä Jennan synttäreitä varten. Enää ei puutu kuin täytekakut, mutta niitä ei ymmärrettävistä syistä voi vielä tehdä.
KOSTEUSVOIDE: Mulla on käytössä Chanelin Précision hydramax+. Erittäin kevyt ja hyvin kosteuttava voide. Olen tykännyt kovasti!
MAITO: Jenna on syönyt jo tovin tavallista maitoa, eikä mitään oireita ole ilmennyt.
Olikohan vielä joitakin muista galluppeja?
ITKU: Onko kukaan muu äiti vielä kovin itkuherkkä? Musta tuntuu, että mä itken ihan joka asiasta. Lueskelin tältä palstalta löytyviä runoja hetki sitten ja porasin minkä kerkesin. Käsittämätöntä! En mä ennen Jennaa tällainen ollut. En lähellekään näin herkkä. Nyt tuntuu, että oon jo suorastaan kiusallisen herkkä!
Ai niin sitten vielä TERHILLE: Mun veli on samanikäinen kuin sinä. Kävi Kangasalan lukion. Jos oot lukion käynyt, niin varmaan sitten toisenne tunnette.
Sellaista tänään. Nyt sohvan pesun kimppuun. Vuokrattiin märkäimuri, ja nyt pitää pestä kaikki mahdollinen, ennen kuin kone pitää palauttaa =)
Marju ja Jenna