Onko kaupalla oikeus mainostaa olematonta tuotetta?
Esim. ma- ke 56 tuuman televisio -40%, rajoitettu erä 20 nopeimmalle. Ajat ma aamuna 20km ostamaan tv:tä ja kauppaan päästyäsi selviää että ei niitä tv:itä ole edes tullutkaan kauppaan että ehkä ke tulee. Onko se laillista ja jos ei niin miten toimia muuten kuin boikotoimalla koko kauppaa ostamatta mitään?
Kommentit (13)
Määrä pitäisi kertoa tai nähdä jostain.
Käsittääkseni heidän täytyy ottaa varaus sinulta ja saat sen hakea tarjoushintaan kun sitä on saatavilla. Näin ainakin toimittiin eräässä marketissa, kun tarjoussalaatti (siis salaatti!!! En itse tosiaan tuon takia jaksaisi vaivautua) oli loppunut ja asiakas sitä vaati - annettiin lappu kouraan joka oikeutti tarjoushintaiseen salaattiin seuraavalla kauppareissulla.
Selkeästi. Eipä ollut Mammuttimarkkinoilla mainostettuja tuotteita taaskaan. Ei sitten ostettu mitään.
Kyllä pitää olla, mutta tietysti kuljetuksessa voi tulla ongelma, mutta silloin pitää tosiaan ottaa varaus.
Miehellä oli aikanaan pieni erikoisliike ja joskus 90-luvulla oli lehti-ilmoitus edullisesta tuotteesta, joita 20 kappaletta. Nehän meni ekan tunnin aikana. Iltapäivällä oli pelmahtanut joku juristi ja vaatinut ko. tuotetta samaan hintaan tai vastaavaa. Väitti, että mainos oli huijausta. Mies näytti myydyt kuitit aamulta ja tämä juristi laski tarkkaan, että niitä oli 20. Sitten lähti pois mukisematta.
Joo ja ei.
Jos lukee että rajoitettu erä ja maininta että tietty kappalemäärä tarjolla ja loppuivat ennen sun saapumista, niin se on ihan ok.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto sanoo mm. näin:
"Kuluttajilla on oikeus odottaa, että mainostettua tuotetta on liikkeessä saatavilla. Mainostajan on etukäteen varmistettava, että kampanjaerä todennäköisesti riittää koko tarjousajan.
Jos tarjoustuote loppuu kesken, asiakkaalle on annettava ainakin mahdollisuus ostaa se myöhemmin tarjoushintaan tai annettava vastaava tuote tilalle. Kuluttaja voi myös vaatia korvausta turhasta käynnistä aiheutuneista matkakuluista."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla, mutta tietysti kuljetuksessa voi tulla ongelma, mutta silloin pitää tosiaan ottaa varaus.
Miehellä oli aikanaan pieni erikoisliike ja joskus 90-luvulla oli lehti-ilmoitus edullisesta tuotteesta, joita 20 kappaletta. Nehän meni ekan tunnin aikana. Iltapäivällä oli pelmahtanut joku juristi ja vaatinut ko. tuotetta samaan hintaan tai vastaavaa. Väitti, että mainos oli huijausta. Mies näytti myydyt kuitit aamulta ja tämä juristi laski tarkkaan, että niitä oli 20. Sitten lähti pois mukisematta.
Juuri näin minunkin mielestä. Se on ymmärrettävää jos tuote on jo myyty loppuun, mutta että liikkeeseen ei ole saapunutkaan kyseistä tuotetta on mielestäni törkeää mainontaa ja kauppa olisi vähintäänkin oikeutettu tuomaan kotiin asti tuote luvattuun hintaan, sekä maksamaan asiakkaan turhat matkakulut. Kyllä kauppa oli Gigantti
Juurikin noin kuin 6 kirjoitti. Lähdin oletuksesta että olit jonossa ensimmäisenä eikä koko tuotetta ollut saatavilla vaikka oli luvattu.
-3
Lidl ainakin aikoinaan mainosti juuri näin!! (En tiedä jatkaako vielä kun en enää puljussa käy)
Mutta aina oli joku tuote tarjouksessa ja kerran sitten mentiin aamulla ennen kun aukes niin selvis että tuotteita oli tasan kaksi!!!
Ja näin kävi tosi usein!!
Gigantti tekee tuota aina, siksi en siihen liikkeeseen astu enää jalallanikaan. Kyseessä on valheellinen mainonta ja kehoitan sua ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Itse ilmoitin tekeväni samoin ja kas kummaa, tuotetta löytyikin sen jälkeen minulle heti seuraavana päivänä. Rahani kyllä kelpasivat samantien (verkkokauppa, ja kaupan mukaan tuotetta oli vielä runsaasti jäljellä kun ostokseni tein. Samoin tilausvahvistuksessa ilmoitettiin että tuotetta on jäljellä. Vasta kun tilaustani ei alkanut kuulumaan, minulle kerrottiin ettei kyseistä tuotetta edes ole, vaan arvioitu saapumisaika on joskus kolmen viikon kuluttua!)
Huijarifirma, joka kusettaa ihmisten rahat ja toimittaa tuotteet vasta joskus.
Jos sä sen oikeasti tosi kovasti haluat ja homma meni noin että myyjä vastasi ettei tuotetta ole ollutkaan, niin kannattaa laittaa kirjallinen reklamaatio (valmis pohja kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta) asiasta ja vaatia tuote alennushintaan kun sitä saapuu uudestaan tai korvaava vastaava tuote tilalle. Lisää vielä että sinulle aiheutui matkakuluja saapuessasi myymälään.
Olisi kannattanut toimia heti maanantaina, niin olisit saanut sen keskiviikkona saapuvasta kuormasta.
Jos lukee rajoitettu erä niin liike ei ole toiminut väärin. Ei niitä kiinnosta ajatko 2 vai 200 km päästä.
Asianajaja kirjoitti:
Jos lukee rajoitettu erä niin liike ei ole toiminut väärin. Ei niitä kiinnosta ajatko 2 vai 200 km päästä.
Millä perusteilla ei ole toiminut väärin jos lukee että rajoitettu erä 20kpl ja menet ma aamuna ensimmäisenä asiakkaana kauppaan eikä sitä tuotetta ole ollutkaan?
Oliko kyse Gigantista? Nehän huijaa aina.