Voisitko opetella käyttämään lie-verbiä?
Tai olla käyttämättä, jos et osaa. Lie on olla-verbin pontentiaali, merkitykseltään vähän sama kuin "on ehkä/on mahdollisesti". Riipii lukea kun joku kirjoittaa esim. lieneekö haluaa tehdä jotain. Ihan sama jotkut yhdyssana- tai lyöntivirheet, mut tää on karmea.
Kommentit (30)
Opettelin lie-verbin käyttöä englannintunneilla. Muissa kielissä ei ole tullut vastaan tuollaista verbiä. Mistä lie johtuu tällainen?
Vierailija kirjoitti:
lukiolainen kirjoitti:
Potentiaalilla on kaksi aikamuotoa preesens ja perfekti. Sanaa "lienee" käytetään perfektissä eli se on olla-verbin potentiaalimuoto vaikkakin aivan eri sana. Esim. "Hän on lienee tehnyt suuren vaikutuksen yleisöön."
Peruskoulussa näitä opiskeltiin, mutta mahtaakohan kukaan todella käyttää puheessa. Kieli muuttuu koko ajan ja se pitää vain hyväksyä!
Siis mitä? Sanotko siis, että tuo hipsuissa oleva on olla-verbin potentiaali perfektissä ja muka ihan oikea muoto?
Sellaista verbimuotoa ei ole kuin "on lienee"
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää daada-daadan sanat:
"Tänne tultiin halki Suomen, missä lienee koittaa huomen"
lienee koittaa - haloo? sanoittajan kielikorvaan ei satu?
Sen olisi saanut trimmaamaan säveleen ihan kieliopillisestikin:
"Tänne tultiin halki Suomen, missä koittaneekaan huomen"
Olen aina kuullut tuossa pilkun "missä lienee, koittaa huomen" eli "tuleekohan huomista, missä siihen herään"
Vierailija kirjoitti:
Osan käyttää kyseistä verbiä oikein. Minä puolestani toivon että kukaan ei enää käytä ehken-muotoa ehkä-sanan sijaan ellei kyseessä ole todellakin kieltomuoto ehkä+en.
Missä muussa yhteydessä "ehken"-muotoa voisi käyttää? En ole itse koskaan kuullut muussa merkityksessä kuin ehkä-en.
Vierailija kirjoitti:
Osan käyttää kyseistä verbiä oikein. Minä puolestani toivon että kukaan ei enää käytä ehken-muotoa ehkä-sanan sijaan ellei kyseessä ole todellakin kieltomuoto ehkä+en.
Ehken merkityksessä ehkä ei ole väärin, se on vain vanhahtava, runollinen muoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muussa yhteydessä "ehken"-muotoa voisi käyttää? En ole itse koskaan kuullut muussa merkityksessä kuin ehkä-en.
Sata vuotta vanhasta suomalaisesta kirjallisuudesta voi löytää. Tarkoittaa samaa kuin ehkä.
Voi helevetti mitkä "kielioppiasiantuntijoiden" kokoontumisajot. Menee järki!
Lie on puhekieltä. Lienee on oikeaoppinen yksikön kolmas persoona.
"Hän lienee tehnyt suuren vaikutuksen yleisöön" = tehdä-verbin potentiaalin perfektimuoto
"Hän lienee älykäs" = olla-verbin potentiaalin preesensmuoto
Lienen, lienet, lienee, lienemme, lienette, lienevät, oltaneen
En liene, et liene, ei liene, emme liene, ette liene, eivät liene, ei otane
Perfektissä tuohon tulee perään pääverbi, joka on ihan samanlainen kuin muissakin moduksissa: lienet ollut, olet ollut, ole ollut, olisit ollut
Ärsyttää daada-daadan sanat:
"Tänne tultiin halki Suomen, missä lienee koittaa huomen"
lienee koittaa - haloo? sanoittajan kielikorvaan ei satu?
Sen olisi saanut trimmaamaan säveleen ihan kieliopillisestikin:
"Tänne tultiin halki Suomen, missä koittaneekaan huomen"