Vasen käsi puutuu ja sydän hakkaa
Kuten otsikossa lukee, sydän hakkaa ja vasen käsi tuntuu jotenki oudolta. Etusormea pisteli äsken mutta se meni ohi. Ahdistaa henkeä ja itkettää. Hikoilua tai rintakipuja ei ole. Mulla on ollut ahdistusta ja stressiä, eli oisko tää paniikkikohtaus vai jotain vakavampaa?
Kommentit (18)
Kuolema tässä moi! Miten menee? Joko lähettäs?
Vähän kuulostaa paniikkikohtaukselta, mutta ei olisi pahasta, jos soittaisit esim. terveysneuvontaan asiasta. Saisit sieltä arvion, että kannattaako kutsua ambulanssia tai lähteä käymään jossain.
Paniikkikohtaus. Etsi joku hauska youtube video joka saa sut nauramaan.
edellinen jatkaa, voi olla sydänkohtaus.
Minkäikäinen olet? Onko sinulla verenpainetta? Lääkitys? Jos olet nuori ja terve, on todennäköisempää että sinulla on muutoun paha olla, mutta mene varmuuden vuokis terveyskeskukseen. Jos olet vanhempi ja sairas jo entuudestaan, soita 112.
Mä luulin kans paniikkikohtauksiksi tällaisia, mutta olikin paha suolistohiiva ja koko kroppa ja pää sekaisin.
Jos ikä alle 50, niin niskaperäistä tai stressiä/ paniikkioireilua.
Paniikkikohtaus tai sydänkohtaus tai jos kovasti ahdistaa niin mulla ainakin silloin voi kanssa oikeen pistää rintaa ja henki salpautuu....koita rauhotella itseäsi hetken, soita vaikka jollekkin kaverille tai vanhemmille ja oireet lievittyy kun ajattelet jotain muuta, niin luultavasti paniikki. Ja muistaakseni sydänkohtaukseen liittyy myös voimattomuus, korjatkaa jos olen väärässä....
Oletko nainen vai mies? Jos olet edes keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen niin soittamaan 112. Naisten sydänkohtaukset voivat olla kivuttomia ja hyvin erilaisia kuin miesten "tyypilliset". Parempi katsoa kuin katua.
Kiitos kaikille kommenteista. Nyt on kulunut noin tunti siitä kun oireet alkoivat. Enää ei ole muita oireita kun käsi, joka tuntuu vähän oudolta. Sekin on helpottonut. Ja olen nuori nainen, ilman mitään lääkityksiä yms. Tälläistä ei ole ennen tullut. Tarvitseeko mennä vielä lääkäriin varmuuden vuoksi?
Kävisin itse lääkärillä varmuuden vuoksi. Soita ja kysy neuvoa.
Ensiapukurssillakin jo opetetaan, että
onnettomuustilanteessa pitää AINA ensin kysyä tarkat ohjeet vauva.fi:stä
Sydän alkaa helposti hakkaamaan, jos omaa pulssiaan alkaa seuraamaan ja pelottaa, että jokin on pielessä. Käden puutuminen voi johtua lihasjumista selässä, niskassa tai rintakehässä. Olet perusterve nuori nainen, joten itse en samassa tilanteessa lähtisi välttämättä lääkäriin, mutta kertoisin oireista läheisilleni, niin tulee turvallisempi olo, kun tietää jonkun "pitävän silmällä" varmuuden vuoksi. Asutko yksin vai jonkun kanssa?
On ollut samankaltaisia oireita noin kuukauden ajan. Yleensä ne pahenee jos alan panikoimaan liikaa. Sitten kun en keskity asiaan niin oireet katoaa. Olen huono menemään lääkäriin koska minut on pari kertaa naurettu ulos jos olen mennyt "turhien" oireiden takia.
Niskahartiajumikin voi puuduttaa käsiä ja paniikki siitä tykytyttää.
Kannattaa varmuudeksi mennä lääkäriin näytille samantien. Nuorilla terveillä naisillakin voi tulla joku kohtaus. Eräs parikymppinen nuori naiskollega sai sairaskohtauksen ja kuoli metsälenkillä. :,-(
Ottaisin tuollaisen käden puutumisen yhdistettynä sydänoireeseen aina vakavasti. Mieluummin kerran turhaan lääkäriin, kuin sitten...
Onko putki päällä? Viinaa aiheuttaa juuri tuollaisia oireita paranoian kera.
vakavaa, 112.