Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jolla oli väärä tarjonta: miten synnytys meni?

Vierailija
21.09.2016 |

Mikä tarjonta? Mulla oli molemmissa synnytyksissä avonainen tarjonta. En nyt jaksa erityisen pitkästi ensimmäisestä synnytyksestä kirjoittaa, mutta sanotaan nyt näin, että huonosti meni ja imukuppiin päädyttiin. Supistukset heikkenivät, oksitosiiniä lorotti ja 2 h ponnistusvaiheesta imukuppia käyteltiin 40 min. Toisessa synnytyksessä oli sama tarjonta. Ponnistaminen tuntui todella kivuliaalta. Lääkäri oli jo tehnyt päätöksen imukupista, mutta sain jostain sisua työntää vauvan ulos. Tietenkin helpotti se, että kyseessä oli toinen synnytys ja vauvakin pienempi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avotarjonta, ponnistusvaihe vain 20 min eikä tarvittu imukuppia mutta erittäin pahat ja syvät repeämät, tulehduskierre,tunnottomuusongelmia ja henkisen puolen synnytystrauma ja sitä myötä hieman kiintymyssuhteessa hankaluutta. Yli vuoden fyysinen toipuminen. Toinen tuli suunnitellulla sektiolla josta ei pahaa sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avotarjonta, ponnistusvaihe vain 20 min eikä tarvittu imukuppia mutta erittäin pahat ja syvät repeämät, tulehduskierre,tunnottomuusongelmia ja henkisen puolen synnytystrauma ja sitä myötä hieman kiintymyssuhteessa hankaluutta. Yli vuoden fyysinen toipuminen. Toinen tuli suunnitellulla sektiolla josta ei pahaa sanottavaa.

Apua! Mullakin oli tuo eka synnytys paha, mutta ei siitä onneksi jäänyt noin pahoja fyysisiä muistoja.

Ap

Vierailija
4/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, jatkokysymys: yritettiinkö tarjontaa korjata jollain lailla, esim. epäsymmetrisellä asennolla? Mulla ei yritetty ekassa, mutta tokassa yritettiin, eikä korjautunut. Tokan synnytyksessä olin sairaalassa ehkä noin 45 min, josta suurin osa oli kirjattu ponnistusvaiheeksi.

-

Sellainen mun mielestä mielenkiintoinen tieto, että ilmeisesti viitteitä väärästä tarjonnasta voi olla aika varhaisessakin vaiheessa, kuten mulla oli ekassa synnytyksessä (tästä sain tietää vasta pelkopolilla). Kätilö ei kuitenkaan kertonut mulle väärästä tarjonnasta tai yrittänyt korjata sitä.

Ap

Vierailija
5/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätyi sektioon.

Vierailija
7/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avotarjonta... Kätilö huomasi sikiön asennon kun olin jo ponnistusvaiheessa ja huudahti "voi ei"... Arvaatte varmaan mikä fiilis tuli. No, ONNEKSI vauva oli pienikokoinen ja itselläni synnyttäjän lantio. Ponnistusvaihe kesti vain vartin ja vauva syntyi suht helposti... Ei tullut kuin nirhaumia. Isompi vauva olisikin ollut kauhistus. Tyttö oli 2,8kg ja Py 32 cm mutta avotarjonnalla se vastaa 35-36 senttiä ( jostain luin) pääsin siis helpolla mutta itse synnytys oli kyllä kamala... Lapsi syntyi 37h vesien menosta, oli tulehdusta, oksitosiinitippaa ja olin sidottuna sänkyyn. Se oli todennäköisin syy virhetarjonnalle kun lapsi ei laskeutunut normaalisti synnytyskanavassa.

Vierailija
10/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi ohimo edellä. Kirjaamisvaihtoehdoista ei edes ollut tällaista tarjontaa. Ponnistusvaihe kesti pari tuntia ja lopulta lääkäri oli kääntämässä imukupilla oikeaan tarjontaan kun vauva yhtäkkiä syntyikin. Mitään muuta ei tarjonnan korjaamiseksi yritetty. Repesin ihan kiitettävästi ja tikkaamisessa meni yli tunti ja kätilöt mietti keskenään, että jos ei olisi niin kova kiire synnärillä olisin hyvää harjoitusmateriaalia nuorille lääkäreille. Synnytyksen jälkeen kätilö sanoi suoraan ettei uskonut vauvan mahtuvan syntymään ja seuraavana päivänä lääkäri puheli, että minulla on kyllä leveä lantio kun siinä tarjonnassa onnistui synnytys.

Vierailija
11/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsatarjonta, hätäsektio noin 5 min imukuppiyrityksen jälkeen.

Vierailija
12/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avotarjonta kolmannessa synnytyksessä. Hiukan ponnistusvaihe pitkittyi, ei muita ongelmia.

Vierailija
13/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli "huonossa" tarjonnassa. Mitä se käytännössä tarkoitti ei ikinä selvinnyt. Kohdunkaulan avautuminen pysähtyi 8cm:in. Pää ei mahtunut kunnolla laskeutumaan, eikä siis päässyt painamaan kohdunkaulaa. Edistystä avautumisessa ei tapahtunut 9 tuntiin. Olin viimeiset 2 tuntia polvillani peppu pystyssä ilman epiduraalia ja täydessä oksitosiinitipassa (tämän piti korjata vauvan asentoa). Lopulta reisien maitohappopolte ylitti supistustuskat ja oli pakko nousta istumaan. Pää oli edelleen huonossa asennossa ja avautuminen se 8cm. Piti saada kiireellinen sektio, mutta samalla sydänäänet katosivat. Fiksu lääkäri päätti käsin repiä kohdunkaulan auki ja vetää lapsen pois imukupilla kohdusta asti. Niin kamalaa kipua en ole ikinä kokenut... Eikä se edes onnistunut. Lopulta tuli hätäsektio ja vauva elvytettynä tehohoitoon. Päänympärys oli yli 40cm, eli ei ihme että ei mahtunut! Suuri pää jopa oli etukäteen tiedossa, mutta kukaan ei suostunut uskomaan, että se voisi aiheuttaa ongelmia!!!

Vierailija
14/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakitarjonta. Kalvot puhkaistu, kohdunsuu täysin auki 2 tuntia, tipassa supistuksia voimistamassa, imukupilla yritetty vetää. Vihdoin saliin, sektio nukutuksessa. 4,1 kg painoinen. Kamala kokemus paitsi poikalapsi.

Vierailija
15/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avotarjonnassa oli, tuli ponnistusvaiheessa yllätyksenä. Imukuppia käytettiin, ponnistusvaihe alle 10 minuuttia. Häntäluu meni poikki. Eppari tietenkin tehtiin, parani hyvin. Supistukset tuntuivat järkyttävinä polttoina alaselässä.

Vierailija
16/17 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö kertoi vasta kun vauva oli sylissä että hän jo kerkesi varautumaan imukuppisynnytykseen kun näki että vauva tulee avotarjonnassa, onneksi ei sanonut minulle mitään.

Minulla oli mennyt eka synnytys niin hyvin ettei tullut mieleenkään että tokassakaan voisi tulla ongelmia, olisin varmaan unohtanut miten ponnistetaan jos kätilö olisi näyttänyt huolensa...

Ponnistusvaihe 11min (epiduraali toimi aika hyvin vielä niin ei sattunut juurikaan), ei tikkejä.

Vierailija
17/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avotarjonta (päälaki edellä) ja vauvan kroppa jotenkin vinossa. Kätilö huomasi tämän, kun olin 9cm auki. Vauva rotatoi ponnistusvaiheessa eli korjasi asennon raivotarjontaan ja kropan oikein. Ei pienintäkään repeämää tai nirhaumaa, vaikka ensisynnyttäjä ja vauva oli 4.2kg ja minä 158cm. Synnytys ei lähtenyt itsestään käyntiin, vaan käynnistettiin toiveestani (pelko suuresta koosta) 40+2. Mitään ponnistuksen tarvetta en kokenut. Ponnistusvaihe kesti 40min. Eli vauva voi vielä ihan viime hetkellä korjata asentoaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi