Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella yliopistossa ei mahdollista?

Vierailija
21.09.2016 |

Minulla on vain yo-tukinto. Takana pitkä sairasloma ja sen perään työttömyysputki. Ajattelin vihdoin hakea yliopistoon ja luin, että mahdollista olisi hakea kahdeksi vuodeksi työttömyystukea opintojen rahoittamiseksi.
Nyt olen kuitenkin netistä löytänyt tietoa, että uuteen yliopistotutkintoon harvoin myönnetään tuota tukea. Keskeytyneen tutkinnon loppuunsaattamiseen tuota tukea voidaan myöntää.
Jos rahoittaisin opintoni opintotuella, joutuisin samanaikaisesti menemään töihin. Tämä pelottaa ajatuksenakin sillä edellinen pitkä sairasloma aiheutui totaalisesta burnoutista, joka aiheutui liiallisesta työmäärästä.
Onko täällä kukaan saanut työttömyystukea yliopistotutkinnon aloittamiseen? Jos on niin millä perusteilla?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Help

Vierailija
2/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota opintolainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opinnot sitten eivät ole mielestäsi lainkaan työläitä?

Vierailija
4/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt vaikka olen amkin käynyt. Sain kuitenkin opintojen alusta kaksi vuotta tuota rahaa, pidempäänhän sitä ei voi saada. Voisit yrittää terveydellisillä syillä saada tuota, onko sinulla joku lääkäri joka tuntee sairaushistoriasi ja voisi kirjoittaa TE-toimistolle puoltavan lausunnon. Opiskelemaan nyt kannattaa joka tapauksessa hakea, tuon päätöksen kun voi saada lopullisesti vasta, kun sinulla on se paikka. Toisaalta loppuajan voisit opiskella tukien, lainan ja kesätöiden avulla.

Vierailija
5/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus saa kestää max kaksi vuotta ja pitää valmistua työllistävään ammattiin. Yliopisto-opintoihin saa opintotukea.

Vierailija
6/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opinnot sitten eivät ole mielestäsi lainkaan työläitä?

Varmasti ovat, mutta tuplasti raskaampaa on opiskelu yhdistettynä osa-aikaiseen työntekoon.

Vierailija
7/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ammattikorkeakoulututkintoon omaehtoisen opiskelun tukea, vaikka aloitin uudet opinnot. Ei kukaan sanonut, ettei uuteen tutkintoon saisi sitä, työkkärissä painottivat vain, että ymmärränhän, että ne kaksi viimeistä vuotta käydään sitten opintotuen turvin.

Vierailija
8/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan nyt vaikka olen amkin käynyt. Sain kuitenkin opintojen alusta kaksi vuotta tuota rahaa, pidempäänhän sitä ei voi saada. Voisit yrittää terveydellisillä syillä saada tuota, onko sinulla joku lääkäri joka tuntee sairaushistoriasi ja voisi kirjoittaa TE-toimistolle puoltavan lausunnon. Opiskelemaan nyt kannattaa joka tapauksessa hakea, tuon päätöksen kun voi saada lopullisesti vasta, kun sinulla on se paikka. Toisaalta loppuajan voisit opiskella tukien, lainan ja kesätöiden avulla.

Millä perusteella tuki myönnettiin sinulle? Oliko siis kyseessä uusi tutkinto vai jatkoitko jotakin keskeytynyttä tutkintoa?

Vierailija
9/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi tutkinto ja sain terveydellisillä perusteilla.

Vierailija
10/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus saa kestää max kaksi vuotta ja pitää valmistua työllistävään ammattiin. Yliopisto-opintoihin saa opintotukea.

Ei, vaan tukea saa max kaksi vuotta vaikka koulutus kestäisi pidempään.

Kappas vain kun yliopisto työllistää yleensä amista paremmin.

Vierailija
11/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta uusiin opintoihin käytännössä koskaan. Burnouttia täällä on itse kullakin joten se ei riitä työkkärille syyksi. Oletko käynyt terapiassa tai muualla että et sortuisi ylirasittavaan suorittamiseen? Yliopiston aikataulu on sen verran joustava että pystyt kyllä tekemään pari/kolme päivää osa-aikaista työtä sen ohella ilman hermoromahdusta. Se tietysti vähän hidastaa opintoja joillain mutta tärkeintä on tietää omat voimavaransa. Opiskelet siis vähän hitaammin,ei siinä sen kummempaa.

Terveisin: useita hermoromahduksia ja opintotuki käytetty

Vierailija
12/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki työllistävä vaikutus oli siis etunenässä, mutta henkilökohtainen  syyni oli tuo.

Vierailija
13/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millon tämä muutos on tullut? Itse hain 2013 alkaneisiin opintoihin omaehtoista tukea ja sain, vaikka kestävät 4vuotta. Ymmärsin, että tukea saa max. 2vuotta, vaikka opinnot kestäisi pidempään. Opiskelen kulttuurialaa, ei ole mitään takeita työllistymisestä.

Vierailija
14/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus saa kestää vaikka 10 vuotta, näin karrikoidusti, siinä ei ole mitään rajaa. Tuo kaksi vuotta on virheellistä tietoa.

Vierailija
15/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, jos otat vaan korvaukset, mutta et opiskele Suomessa (etänä ulkomailla).

Vierailija
16/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia "terveydellisiä perusteita" teillä on ollut? Siis fyysisiä vai psyykkisiä?  Ei varmaan haittaa anonyymisti kertoa

Vierailija
17/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen este toimimaan entisessä ammatissani, siksi tarve uuden ammatin hankkimiselle.

Vierailija
18/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuka tahansa saisi opiskella työttömyystuella, niin sittenhän lukion jälkeen kannattaisi kaikkien "jäädä työttömäksi" ja sen jälkeen opiskella työttömyystuella ekat pari vuotta. Se on kuitenkin paljon isompi kuin opintotuki, eikä joudu nostamaan opintolainaa saadakseen toimeentulotukea päälle jos tarve.

Eli tottakai oletusarvoisesti opiskelu tapahtuu opintotuella, ja vain tietyissä tapauksissa sen voi tehdä työttömyystuen varassa. En tiedä miten apn tapauksessa - omasta mielestäni tuo pelkkä sairausloma ei kyllä riitä syyksi, mutta toki asia ei ole minun mielipiteeni varassa. Rankkaahan se opiskelun ohella työskentely on muillekin, ei vain aplle...

Vierailija
19/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija kirjoitti:

Minä sain ammattikorkeakoulututkintoon omaehtoisen opiskelun tukea, vaikka aloitin uudet opinnot. Ei kukaan sanonut, ettei uuteen tutkintoon saisi sitä, työkkärissä painottivat vain, että ymmärränhän, että ne kaksi viimeistä vuotta käydään sitten opintotuen turvin.

Mulla ei ollut mitään terveydellisiä perusteita. Valmistuin ammattiin (amis) ja jäin äitiyslomalle. Hoidin lasta pari vuotta kotona ja ilmottauduin työttömäksi. Yhteishaussa hain kouluun ja kun pääsin pääsykokeista läpi ja opiskelupaikka oli varma, otin yhteyttä työkkäriin ja kysyin omaehtoisen opiskelun tuesta. Joo, aika viimetinkaan jäi, mutta en ollut koskaan kuullut tuollaisesta, ennen kuin tuttu kertoi vissiin viikon vai kaksi ennen opintojen alkua. Minulle myönnettiin tuki, mutinaa tuli lähinnä siitä kuinka kiireellisellä aikataululla aloin tukea hakemaan.

Vierailija
20/38 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä omaehtoisen opiskelun tukemisessa tuntuu olevan todella paljon asiaa käsittelevästä virkailijasta kiinni heruuko tukea vai ei. Itse sain onneksi aika helpolla myönteisen päätöksen yliopisto-opintojeni loppuun saattamiseksi, mutta melkein samassa tilanteessa ollut tuttavani ei.