Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella yliopistossa ei mahdollista?
Minulla on vain yo-tukinto. Takana pitkä sairasloma ja sen perään työttömyysputki. Ajattelin vihdoin hakea yliopistoon ja luin, että mahdollista olisi hakea kahdeksi vuodeksi työttömyystukea opintojen rahoittamiseksi.
Nyt olen kuitenkin netistä löytänyt tietoa, että uuteen yliopistotutkintoon harvoin myönnetään tuota tukea. Keskeytyneen tutkinnon loppuunsaattamiseen tuota tukea voidaan myöntää.
Jos rahoittaisin opintoni opintotuella, joutuisin samanaikaisesti menemään töihin. Tämä pelottaa ajatuksenakin sillä edellinen pitkä sairasloma aiheutui totaalisesta burnoutista, joka aiheutui liiallisesta työmäärästä.
Onko täällä kukaan saanut työttömyystukea yliopistotutkinnon aloittamiseen? Jos on niin millä perusteilla?
Kommentit (38)
Onko tällaista tukea mahdollista saada pelkkään maisteriohjelmaan, jos pohjalla on jo toinen maisterintutkinto, jolloin opiskelu kestäisi tuon kaksi vuotta? Entä onko joku saanut työttömyysturvaa esim. lisensiaattiopintoihin?
Yliopisto-opintoihin sai tukea ainakin pari vuotta sitten. Kyse oli tosin avoimen yliopiston opinnoista, joilla hän täydensi aiempaa tutkintoa saadakseen lakisääteisen kelpoisuuden paremmin työllistäviin tehtäviin.
Kahdessa vuodessa ehtii kyllä suorittaa maisterintutkinnon, jos on jo aiemmin opiskellut riittävästi avoimessa yliopistossa tai on joku sellainen alempi tutkinto, josta saa hyväksyttyjä opintopisteitä.
Ensi vuonna tuo tarveharkinta poistuu eli asiakas saa itse päättää, mitä opiskelee, kunhan tekee tarpeeksi opintoja. 2v saa tukea, sitten on pärjättävä omillaan. Kannattaa siis keskeyttää opiskelu, mennä 2v ajaksi töihin ja palata ansiosidonnaisella opiskelemaan, kun ikää on 25v.
Minä sain omaehtoisen opiskelun tukemisen ansiosidonnaisella, kun ilmoitin työkkärille, että en mene kouluun ilman tukea. Työkkärin täti vähän aikaa väitti vastaan, mutta alistui lopulta kohtaloonsa, kun ilmoitin etten aio mennä töihinkään, vaan haluan kouluun ansiosidonnaisella.
Hauskinta tässä on tuo työkkärin vaatima 5op/kk etemistahti opinnoissa. Olen päässyt ehkä 3,5-4op/kk, ja silti en ole joutunut maksamaan tukia takaisin, kun työkkärin tädin mukaan voidaan vähän tapauskohtaisesti sopia näistä.
Oma neuvoni on se, että pistät kovan linjan sinne työkkäriin mennessä ja pidät siitä kiinni, etkä jousta piiruakaan.
Uuteen AMK- tutkintoon voi saada, mutta ei uuteen yliopistotutkintoon. Se on eri asia jos tekee jotain täydentäviä opintoja yliopistotutkintoon ja avoin on totta kai eri asia myös. Mutta uuteen kokonaiseen täysipäiväisesti opiskeltavaan tutkintoon ei varmasti juuri koskaan saa. Syy on että tutkinnon suorittaminen kestää niin kauan - näin minulle sanottiin.
Joitain opintoja voit varmaan suorittaa jo ennakkoon avoimessa yliopistossa, jolloin 5 vuoden työmäärä pienenee siitä jonkin verran. Suorita vaikka varman päälle sivuainekokonaisuus avoimessa, vaikkei se olisikaan se täydellinen sivuainevalinta, mutta kuitenkin. Jos avoimet opinnot ovat sivutoimisia, niitä saa tenttiä työttömänäkin menettämättä etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain omaehtoisen opiskelun tukemisen ansiosidonnaisella, kun ilmoitin työkkärille, että en mene kouluun ilman tukea. Työkkärin täti vähän aikaa väitti vastaan, mutta alistui lopulta kohtaloonsa, kun ilmoitin etten aio mennä töihinkään, vaan haluan kouluun ansiosidonnaisella.
Hauskinta tässä on tuo työkkärin vaatima 5op/kk etemistahti opinnoissa. Olen päässyt ehkä 3,5-4op/kk, ja silti en ole joutunut maksamaan tukia takaisin, kun työkkärin tädin mukaan voidaan vähän tapauskohtaisesti sopia näistä.
Oma neuvoni on se, että pistät kovan linjan sinne työkkäriin mennessä ja pidät siitä kiinni, etkä jousta piiruakaan.
Saatat järkyttyä, mutta
a) työkkärin täti ei päätä omaehtoisen opiskelun tuesta, päätöksen tekee 3-5 hengen tiimi yhdessä
b) laki määrittää, että opintojen on edettävä opintosuunnitelman mukaisesti eli oppilaitoksesta/alasta riippuen joko 5 op/kk, 3 ov/kk, 4,5 osp/kk tai 25 h/vko. Seuranta on puolivuosittain, joten sitä voi yhtenä kuukautena saada 10 op, seuraavana 2 seuraavana 3 ja silti 5 op/kk tulee täyteen. Tuki peritään takaisin vasta siinä vaiheessa, kun toistuvasti et saa seurannassa viikkoja/pisteitä täyteen
Ko. lain voi jokainen ihan omilla pikku kätösillä käydä finlexistä tarkistamassa. Siellä lukee "ellei erityisestä muusta syystä johdu" tukea voi saada vain jo aikaisemmin aloitettuihin ja keskeytyneisiin yliopisto-opintoihin.
Voithan kuitenkin opiskella pääsykokeisiin työkkärin rahoilla. Ja valinnan jälkeen opiskella koko kesän etukäteen, mikä keventää lukuvuoden taakkaa. Tai kuten yllä todettu, aloittaa opintoja avoimen puolella. Kannattaa myös muistaa, että luennoille on keneltä tahansa vapaa pääsy. Eli voit vaikka nyt pääsykokeisiin luvun yheydessä mennä jo luennolle kuunteluoppilaaksi.
Minä sain vuosi sitten kyseisen tuen täysin uuteen yliopistotutkintoon. Sitä ennen minulla oli ylioppilastutkinto ja huonosti työllistävä ammattitutkinto. Perustelin paperille kuinka tämä opiskelu tulee auttamaan työllistymistäni tulevaisuudessa, ja tuki myönnettiin. En ollut sitäpaitsi ehtinyt tuon amistutkinnon jälkeen olla työttömänä kuin puoli vuotta.
Suoraan sanottuna ihmettelen itsekin kuinka helposti tuon tuen sain. Täysin uuteen yliopistotutkintoon! Vaikka myös silloin minulle sanottiin että näin ei yleensä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna tuo tarveharkinta poistuu eli asiakas saa itse päättää, mitä opiskelee, kunhan tekee tarpeeksi opintoja. 2v saa tukea, sitten on pärjättävä omillaan. Kannattaa siis keskeyttää opiskelu, mennä 2v ajaksi töihin ja palata ansiosidonnaisella opiskelemaan, kun ikää on 25v.
Pitääkö erota koulusta?
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen nyt. Mihin tämä perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Ounou, sulle tulee tosi pitkät takaisinperinnät, kun työkkäri saa kerran vuodessa tietoonsa etenemistahtisi. Eli jos joku kk menee vähän alle, niin toisessa kk:ssa täytyy tehdä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat järkyttyä, mutta
a) työkkärin täti ei päätä omaehtoisen opiskelun tuesta, päätöksen tekee 3-5 hengen tiimi yhdessä
b) laki määrittää, että opintojen on edettävä opintosuunnitelman mukaisesti eli oppilaitoksesta/alasta riippuen joko 5 op/kk, 3 ov/kk, 4,5 osp/kk tai 25 h/vko. Seuranta on puolivuosittain, joten sitä voi yhtenä kuukautena saada 10 op, seuraavana 2 seuraavana 3 ja silti 5 op/kk tulee täyteen. Tuki peritään takaisin vasta siinä vaiheessa, kun toistuvasti et saa seurannassa viikkoja/pisteitä täyteen
Heh, no ei todellakaan päätä mikään tiimi ;) Meidän työkkärissä joskus aiemmin kerääntyi 2-3 hengen tiimi pohtimassa rajatapauksia. Mutta nykyään sellaiseen ei ole aikaa, vaan jokainen asiantuntija tekee itse päätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö erota koulusta?
Ei tarvitse, riittää, että opinnot ovat olleet vuoden keskeytyneinä eli ei yhtäkään suoritusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen nyt. Mihin tämä perustuu?
Valmisteilla olevaan lakiin, löytyy eduskunnan sivuilta perusteluineen.
Tuo kaksi vuotta viittaa ymmärtääkseni ansiosidonnaisella opiskeluun. Ansiosid. Kestää tällä hetkellä n. Pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat järkyttyä, mutta
Heh, no ei todellakaan päätä mikään tiimi ;) Meidän työkkärissä joskus aiemmin kerääntyi 2-3 hengen tiimi pohtimassa rajatapauksia. Mutta nykyään sellaiseen ei ole aikaa, vaan jokainen asiantuntija tekee itse päätökset.
Tässä on paljon alueellisia eroja. Kuten myös siinä, että jossain saatetaan helpommin myöntää uusiin yliopisto-opintoihin kun toisaalla taas pääsääntöisesti ei. Jos on terveyden kanssa ongelmia, ei kyllä kannata lähteä opiskelemaan kun niiden opintojen pitää tosiaan edetä tai tulee takaisinperintä.
Joku kysyi lisensiaatista. Yliopiston jatko-opintoihin ei myönnetä.
Jos opintoja ei voida tukea työttömyysetuudella, työttömänä ollessa on mahdollista opiskella avoimessa yliopistossa myös sivutoimisesti. Tällöin opintojen laajuuden tulee olla alle 5 opintopistettä opiskelukuukautta kohti.
http://www.utu.fi/fi/yksikot/avoin/opiskelu-avoimessa/kuka-voi-opiskell…