Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut nyt kolme päivää työharjoittelussa ala-asteella

Vierailija
21.09.2016 |

Ja täytyy kyllä sanoa että huhhuh!
Opiskelen sosionomiksi, enkä ikinä edes harkitsisi opettajan hommia! Tänäänkin seurasin 6. lk ruotsin tuntia, 3 lk liikuntaa, 5. lk matematiikkaa ja vielä 1-2 lk iltpäiväkerhoa.
Oppilat käyttäytyvät kuin apinat ja kaikki on opettajan vika. Opeparat saavat vielä vanhempienkin vihat niskoilleen. Mikään ei tunnu ikinä riittävän kenellekkään.
Olen järkyttynyt nykylasten olemattomista käyttäytymistavoista. Ruokalassakin huudetaan ja pelleillään. Mikään ei tehoa. Harjoittelu kestää vielä 4 viikkoa. Miten ikinä selviän tuolta elossa?!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin vuos sitten ja kyllä siellä aika kovan roolin sai itelleen ottaa. Koko ajan sai komentaa ja se luokka missä olin oli ihan kamala. Liika oppilaita ja osa kovia kiusamaan. Löysin koko koulusta vain 3 ihanaa oppilasta. Herkkiä, empaattisia, hiljaisia.

Vierailija
22/27 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti nykymuotoinen koulu tuhoaa pisa-tulokset ja kaikennäköiset oppimistavoitteet tulevaisuudessa lopullisesti. Joskus ankeaan impivaaran aikaan lapsille opetettiin asioita, opettajia arvostettiin, ja vanhempia ei vaivattu liikaa jos oppilaan asiat eivät olleet ihan päin per***ttä. Oppilaat tekivät mitä käskettiin, ja kenelläkään ei ollut ylimääräistä vaivaa miettiä mitä 9-vuotiaalle Nico-Jannicalle pitää ottaa valinnaisaineita, ettei tulevaisuus liukuhihnan päässä vaihdu pirinarkin uraan.

Uusi ops on niin käsittämätön äärisuvaitsevaisuuden, vapaaehtoisuuden ja valinnanvapaude, kodin ja koulun yhteistyötä äärimmäisyyksiin yrittävä kehitelmä, että oppilaat, opettajat ja vanhemmat ovat aivan nesteessä. Kaikista lapsista yritetään pakkomuotittaa ulospäinsuuntautuneita, kaikkien pitää silti saada tehdä mitä ikinä haluavatkaan. Ekaluokkalaisen pitää tietää koodauksesta ja mitä on unix, linux, sap, java ja c. Vaikka Tiinulia kiinnostaa enemmän biologia.

Opettajia kuormitetaan raportoinneilla, suunnitelmilla ja projekteilla loputtomasti. Vanhempien pitää työpäivän päätteeksi käyttää vähäistä vapaa-aikaansa wilman lukemiseen ja vastailla opettajille, koska ErkkiLiina pieraisi tunnilla. Positiivinen wilmaviesti tuo kyyneleet silmiin, ehkä jos sellainen kerran vuodessa tulee. Pitää tarkistaa läksyt vaikkei niitä wilmaan merkitäkään, koska lapsen pitää niistä vastata itse. Osallistua lapsen projekteihin ja höpöhöpötapahtumiin (kierrätyspäivä, olen tänään olmi -päivä) koska koulu haluaa lisää yhteistyötä. Työtä se tosiaan on sanan varsinaisessa merkityksessä yrittää pysyä mukana. Lapsella pitää olla älypuhelin, tabletti, läppäri ja netti - kaikissa laitteissa yhtäaikaa. Muuten ei voi osallistua "digitaalisen yhteiskunnan kehittämiseen".

Voi s***tana!

Kuin omalta näppikseltäni! Kaikki helevetin sälä ja projektit, kyselyt ym.paska vie aikaa opettamiselta, joka on kirosana, koska oppilaathan kaikki ovat itseohjautuvia ja osaavat suunnitella omat urakkansa... Vielä 18 vuotta eläkeikään. Voi helvetti sentään.... t.ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin työharjoittelussa ja siedätyshoitoa on saatu koko ajan. Käytöstavat häirikköoppilailla olemattomat, aamulla ollaan väsyneitä,haluttomia tekemään tehtäviä,levottomia aina joku jäsen tekee liikettä suuntaan jos toiseen, kielenkäyttö sopimatonta ja luullaan olevansa vitsikkäitä.Kännykkä on vihoviimeinen kapistus luokassa kun sen käyttöstä ei ole kaikilla ohjeet uponneet takaraivoon. Kotien ihanat lapset ovat koulussa hirveitä riiviöitä, tottelemattomia,ylimielisiä joten kun harjoitteluni ohi tunnen suurta sympatiaa opettajia kohtaan mutta itse en vastaavaan hommaan alkaisi.Uusi opetussuunnitelma saa aikaiseksi suuren määrän toimintakyvyttömiä nuoria vaikka uudistuksella haluttaisiin aktiivisia,tietoaetsiviä opiskelijoita....mennään perse edellä puuhun !!

Vierailija
24/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisiin hommiin olet ajatellut sosionomin koulutuksella mennä? Sehän ei annakaan opettajan pätevyyttä.

Vierailija
25/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin vuos sitten ja kyllä siellä aika kovan roolin sai itelleen ottaa. Koko ajan sai komentaa ja se luokka missä olin oli ihan kamala. Liika oppilaita ja osa kovia kiusamaan. Löysin koko koulusta vain 3 ihanaa oppilasta. Herkkiä, empaattisia, hiljaisia.

Tiedätkö että sitä huutoasi joutuivat kuuntelemaan myös ne herkät, empaattiset ja hiljaiset.

Lapsen luokalla oli kolmen pojan oma showporukka, jota opettajat eivät saaneet kuriin. Koko luokka leimattiin ongelmaluokaksi. Koulun vaihtuessa tuo kopla sijoitettiin eri luokille ja alkuperäinen luokka rauhoittui ja samalla poistuivat lapsen joka aamuiset vatsakivut.

Vierailija
26/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti nykymuotoinen koulu tuhoaa pisa-tulokset ja kaikennäköiset oppimistavoitteet tulevaisuudessa lopullisesti. Joskus ankeaan impivaaran aikaan lapsille opetettiin asioita, opettajia arvostettiin, ja vanhempia ei vaivattu liikaa jos oppilaan asiat eivät olleet ihan päin per***ttä. Oppilaat tekivät mitä käskettiin, ja kenelläkään ei ollut ylimääräistä vaivaa miettiä mitä 9-vuotiaalle Nico-Jannicalle pitää ottaa valinnaisaineita, ettei tulevaisuus liukuhihnan päässä vaihdu pirinarkin uraan.

Uusi ops on niin käsittämätön äärisuvaitsevaisuuden, vapaaehtoisuuden ja valinnanvapaude, kodin ja koulun yhteistyötä äärimmäisyyksiin yrittävä kehitelmä, että oppilaat, opettajat ja vanhemmat ovat aivan nesteessä. Kaikista lapsista yritetään pakkomuotittaa ulospäinsuuntautuneita, kaikkien pitää silti saada tehdä mitä ikinä haluavatkaan. Ekaluokkalaisen pitää tietää koodauksesta ja mitä on unix, linux, sap, java ja c. Vaikka Tiinulia kiinnostaa enemmän biologia.

Opettajia kuormitetaan raportoinneilla, suunnitelmilla ja projekteilla loputtomasti. Vanhempien pitää työpäivän päätteeksi käyttää vähäistä vapaa-aikaansa wilman lukemiseen ja vastailla opettajille, koska ErkkiLiina pieraisi tunnilla. Positiivinen wilmaviesti tuo kyyneleet silmiin, ehkä jos sellainen kerran vuodessa tulee. Pitää tarkistaa läksyt vaikkei niitä wilmaan merkitäkään, koska lapsen pitää niistä vastata itse. Osallistua lapsen projekteihin ja höpöhöpötapahtumiin (kierrätyspäivä, olen tänään olmi -päivä) koska koulu haluaa lisää yhteistyötä. Työtä se tosiaan on sanan varsinaisessa merkityksessä yrittää pysyä mukana. Lapsella pitää olla älypuhelin, tabletti, läppäri ja netti - kaikissa laitteissa yhtäaikaa. Muuten ei voi osallistua "digitaalisen yhteiskunnan kehittämiseen".

Voi s***tana!

Muuten totta joka sana, paitsi että koulu ei HALUA lisää yhteistyötä, vaan se määrätään tekemään lisäyhteistyötä.

Vierailija
27/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tähän kaikkeen kun lisää ne vaativat vanhemmat, joiden mielestä opettajan tehtävä on vapaa-ajallaan etsiä oppilaan kadottamia kirjoja, lapasia tai pipoja - ja jos et etsi, niin sinut haukutaan. Tai valitetaan väärin arvostellusta kokeesta tai siitä, että opettaja on puuttunut koulupäivän aikana lapsen huonoon käytökseen. Lisäksi opettajan oletetaan selvittävän myös vapaa-ajan riidat ja tapahtumat ("tytöillä oli eilen riitaa pihalla, voisitko selvittää asian heidän kanssaan, kun x:llä on nyt paha mieli") - eihän vanhempien pidä nyt itse mitään tehdä.

Onneksi kuitenkin suurin osa huoltajista on kivoja, jotka tajuavat, ettei se ope ole 24/7 käytettävissä.

Minulla ei ole muuten vuosiin ollut klo 12 loppuvia päiviä, klo 13 on aikaisin aika. Ja sen jälkeen kun menee vielä koululla 1-3h päivästä riippuen + iltaisin tehtävät työt, niin ihan riittävän puhki on. Viikoittain on lisäksi opekokouksia, palavereja (moniammatilliset, huoltaja jne) + kaikenlaiseen paperityöhön (dokumentit, asiakirjat ym.) menee yllättävän paljon aikaa. Kauhulla odotan seuraavia viikkoja, kun työpäiväni ovat järjestäen klo 7.30-17.30 vanhempaintapaamisten takia, sen jälkeen vielä opetukseen liittyvät hommat (kokeiden korjaukset, suunnittelut ym.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä