Paperiton rotupentu
Tilanne on se, että ystäväni tutulla on kotonaan yksi "ylimääräinen" ranskanbulldoggi pentu. Henkilö ei tätä pysty pitämään, henkilökohtaisten syiden takia. Pennun isä on suomalainen rekisteröity koira ja emä virosta paperiton. Molemmat tämän hetkisten tietojen mukaan puhtaita. Lääkärikäynnit, rokotukset yms pitäisi olla kunnossa. Ja henkilön mukaan emäkin on terve. Olen hyvin vahvaa sitä mieltä että paperittomia pentuja ei oteta. Tilanne on kuitenkin se, että pentu joutuu ties minne jos "joku ei sitä huoli". Kysynkin siis: minkälaisia vaatimuksia voisin esittää pennun omistajalle? Voinko pyytää pennusta ja isästä joitakin eläinlääkärin papereita, missä todetaan kaikkien olevan terveitä? Olen umpikujassa, enkä tiedä mitä tehdä. Otanko pennun ja rukoilen että se on terve ja tarjoan sille hyvän kodin vai jätänkö pennun ottamatta ja elän asian kanssa että se joutuu ties minne?
Kommentit (20)
Paperiton pentu on aina sekarotuinen.
Vain eläinrääkkääjä ostaa muutenkaan noita ruttukuonoisia koiria, paperit tai ei.
Jätä ottamatta. Tai älä ainakaan maksa siitä mitään. Rehellisesti kasvatetulla rotukoiralla on aina paperit.
Onko pentutehtailija? Valititettavasti sitä harrastetaan virossa paljon ja markkinointi Suomeen.
Paperiton rotukoira ei tarkoita sitä, että olisi varmasti sairas. On niitä paperillisiakin jotka ovat sairaita. Paperiton yleisemmin vain tarkoittaa, ettei heidän tarvitse mennä läpi mitä kasvattajilta vaaditaan... Mikä tottakai voi johtaa siihen, että emä on voinut olla jollain tavalla viallinen / kantaa jotain sairautta ja siksi eivät sitä ole rekanneet.
Pointtini kuitenkin on, että on se paperiton tai paperillinen, koira voi tulla sairaaksi. Se on omistajan vastuulla pitää lemmikistään huolta, ei kukaan voi antaa ikuista takuuta lemmikistä. Tosin jos maksat koirasta, niin tulosta tuolta kasvattajasivuilta sellainen lomake, jossa sovitaan summa, kuka myy ja kenelle ja muut tiedot. Jos koira osottautuu 'sairaaksi' ja on todistettavissa että oli mahdollisesti sairas myyntihetkellä, voit silloin viedä asian oikeuteen.
Vain julma, itsekäs, ajattelematon ihminen ostaa jonkun noin sairaan rodun edustajan.
Mietipä miten ihana on kuunnella, kun sillä on hengitysvaikeuksia nukkuessaan, siinähän kuuntelet sitä kuorsaamista ja korinaa. Entä jos koiralla on oikeasti niin ahtaat hengitystiet, että sen ei kannata juosta, koska tulee oksennus.
Entä jos koiralla pullahtaa silmä päästä ulos, kun silmäkuopat on niin matalat...
Mietipä näitä, ennen kun ostat sen "ihanan" ihmismäisen ranskanpullan
Vierailija kirjoitti:
Paperiton pentu on aina sekarotuinen.
Vain eläinrääkkääjä ostaa muutenkaan noita ruttukuonoisia koiria, paperit tai ei.
Paperiton voi olla jo jalostumassa parempaan suuntaan. Jos sillä on muutakin perimää kuin rotuominaisuuksien mukaisita ihannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vain julma, itsekäs, ajattelematon ihminen ostaa jonkun noin sairaan rodun edustajan.
Mietipä miten ihana on kuunnella, kun sillä on hengitysvaikeuksia nukkuessaan, siinähän kuuntelet sitä kuorsaamista ja korinaa. Entä jos koiralla on oikeasti niin ahtaat hengitystiet, että sen ei kannata juosta, koska tulee oksennus.
Entä jos koiralla pullahtaa silmä päästä ulos, kun silmäkuopat on niin matalat...
Mietipä näitä, ennen kun ostat sen "ihanan" ihmismäisen ranskanpullan
Seiska vielä jatkaa paasaamista:
MIeti miten kalliiksi koiran hoitaminen tulee. Sitä joutuu todennäköisesti käyttämään eläinlääkärissä keskivertoa useammin. Kesällä hellejaksoilla ulkoiluttaminen tulee olemaan ongelma, koska koiralla ei toimi kunnolla kehon luonnollinen jäähdyttäminen, niin sillä on todella korkea riski saada lämpöhalvaus.
No ei se mikään rotupentu ole jos elämä on paperiton. Se on pelkkä piski.
Suurin osa koiranomistajista voisi muutenkin pyyhkiä vaikka perseensä koiransa papereilla. Koska a) niitä ei tarvita, kun ei harrasteta b) niitä ei tarvita, koska ei käydä edes näyttelyissä. NIin mitä hiton väliä niillä papereilla on?
On muutenkin olemassa läjäpäin koiraharrastuksia, missä niitä papereita ei tarvitse.
Miksi joku haluaisi tuollaisen sairaan rodun koiran? Armeliainta pennulle olisi nappi otsaan, niin ei tarvitsisi kärsiä koko elämää.
Eihän se pentutehtailu koskaan lopu, jos otamme kaikki paperittomia pentuja säälistä, etteivät ne löytäisi ehkä muuta kotia!
Itse olen sitä mieltä, että ehdottomasti EI.
EI tuolle tutkitusti sairaalle rodulle.
EI paperittomille rotupennuille, joiden vanhemmille ei ole teetetty tarvittavia terveystarkastuksia.
Itse olen tehnyt koirallani rekisteröityjä pentuja, ja siinä joutuu menemään vanhemmat monen seulan läpi, mm. lonkka ja silmäkuvaukset, sukusiitosprosentti lasketaan, vanhempien ikä varmistetaan. Ja se on pelkästään hyvä asia! Paperittomille rotupennuille ei ole kuin epäilyttäviä syitä.
Paremmin ymmärrän jotain maaseudun paperittomia, terveitä metsäkoiria. Niillä voi olla hyvä perimä.
Nämä paperittomat chihuahuat, ranskikset jne. on syytä kiertää kaukas, jos yhtään koirien hyvinvoinnista välittää!
Jos kyseessä olisi terveemmän rodun edustaja tai sekarotuinen, mutta terveydentilassa olisi joitakin pulmia, käyttäisin pennun omalla kustannuksellani eläinlääkärissä, ja tekisin päätökseni sen jälkeen.
Mutta ranskis... Kaverin koiralle tehtiin leikkaus, jossa avarrettiin nenäonteloita tms. Nyt se on ihan ok, henki kulkee. Jos otat ranskiksen, varaudu kalliiseen leikkaukseen, ja ehdottomasti muista steriloida se!
Jos otat, jatkat omalla valinnallasi pentutehtailua. Ja mikä rotu! Voi ressukat! Naapurin tytär otti tuollaisen ja se on aina hoidossa vanhemmilla seinän takana. Säälittää niin katsella sen ahdistavaa oloa kesäkuumalla ja kuunnella sitä räkäistä rahinaa sivuaidan takaa rivarissa.
Onneksi sentään ei räksytä. Tai ei kuulu meille haukkuminen, ihme kyllä. Kai 70-luvulla osattiin vielä rakentaa, ja kun on puutalo, ei elementtien kautta ääni kulje. Pihalta kyllä nähtiin, kun se oli yksin kotona ja haukkui kuin raivopää ja hyppi ikkunoita vasten.
Vierailija kirjoitti:
Jos otat, jatkat omalla valinnallasi pentutehtailua. Ja mikä rotu! Voi ressukat! Naapurin tytär otti tuollaisen ja se on aina hoidossa vanhemmilla seinän takana. Säälittää niin katsella sen ahdistavaa oloa kesäkuumalla ja kuunnella sitä räkäistä rahinaa sivuaidan takaa rivarissa.
Onneksi sentään ei räksytä. Tai ei kuulu meille haukkuminen, ihme kyllä. Kai 70-luvulla osattiin vielä rakentaa, ja kun on puutalo, ei elementtien kautta ääni kulje. Pihalta kyllä nähtiin, kun se oli yksin kotona ja haukkui kuin raivopää ja hyppi ikkunoita vasten.
Ei varmaan pysty haukkumaan tai kuolee hapen puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa koiranomistajista voisi muutenkin pyyhkiä vaikka perseensä koiransa papereilla. Koska a) niitä ei tarvita, kun ei harrasteta b) niitä ei tarvita, koska ei käydä edes näyttelyissä. NIin mitä hiton väliä niillä papereilla on?
On muutenkin olemassa läjäpäin koiraharrastuksia, missä niitä papereita ei tarvitse.
Mun koirilla on paperit siksi että tiedän oikeasti kuka niiden emä on. Ja olen nähnyt miten niiden emä voi, ja montako pentuetta emällä on teetetty. Ns välipentueita kun ei kannata teettää jos kukaan idiootti ei niitä ostaisi.
Ajattele emän parasta, älä osta paperitonta koiraa!
Kysäsepä eläinlääkärin mielipidettä rodusta. On oikeasti yksi sairaimpia. Ei voi juosta kun tukehtuu, helle on paha. Tuttavilla tuonrotuiseen on mennyt tuhansia euroja erilaisiin leikkauksiin jne, aina joku vikana. Monesti hankalissa roduissa anatomian lisäksi paljon allergioita jotka hankaloittavat arkea ja lisäävät erikoisruokineen kustannuksia. Kun on niitä terveempiä rotuja on olemassa, minulla perusterveen rodun 7 v. koira on sairastanut kerran kennelyskän, eli yhdet antibiootit plus perusrokotukset ja perusnappulat yhdessä kotoa löytyvien hirvenluiden jne kanssa on tehnyt koiranpidosta helppoa ja suht halpaa.
Ranskis kirjoitti:
Tilanne on se, että ystäväni tutulla on kotonaan yksi "ylimääräinen" ranskanbulldoggi pentu. Henkilö ei tätä pysty pitämään, henkilökohtaisten syiden takia. Pennun isä on suomalainen rekisteröity koira ja emä virosta paperiton. Molemmat tämän hetkisten tietojen mukaan puhtaita. Lääkärikäynnit, rokotukset yms pitäisi olla kunnossa. Ja henkilön mukaan emäkin on terve. Olen hyvin vahvaa sitä mieltä että paperittomia pentuja ei oteta. Tilanne on kuitenkin se, että pentu joutuu ties minne jos "joku ei sitä huoli". Kysynkin siis: minkälaisia vaatimuksia voisin esittää pennun omistajalle? Voinko pyytää pennusta ja isästä joitakin eläinlääkärin papereita, missä todetaan kaikkien olevan terveitä? Olen umpikujassa, enkä tiedä mitä tehdä. Otanko pennun ja rukoilen että se on terve ja tarjoan sille hyvän kodin vai jätänkö pennun ottamatta ja elän asian kanssa että se joutuu ties minne?
Ranskanbulldog nyt lähtökohtaisesti ei ole terve. Yksi pahimmin pilalle ja sairaaksi jalostettu rotu. Se tylppänaamaisuus on itse asiassa mutaation aiheuttama kehityshäiriö. Lisäksi rodulla on liuta muita sairauksia ja ongelmia.
ottamalla pennun teet tilaa uudelle pentutehtaan pennulle.
Aino
(p.s. sinänsä mitkään paperit ei takaa, et pentu olisi terve. Terveystarkastuksessa voidaan sulkea jotain pois. Mutta monet terveyspulmat tulee esiin vasta iän myötä. Vaikka paperit kuinka olisivat olemassa. Kennelliiton rekisteröinti takaa kuitenkin, että esim emää ei ole pennutettu liian tiheästi ym perusasiat on kunnossa.)
Siis onko pentu syntynyt tämän tutun luona vai onko se otettu sinne jostain muualta?