Auttaakaa! Märkäpaise jalassa, pitääkö mennä lääkärille?
Sääreen on ilmestynyt sellainen suurehko, n. 1cmx1cm paise, jonka juuri ja ympäröivä iho on tosi punoittava. Ennen ei ole koskaan ollut tälläistä. Olen koittanut puhdistaa sitä hyvin haavanpuhdistusaineella ja suihkutellut aamuin illoin. Itse sitä en puhkaisemaan lähtisi. Lämpöilyä on vähän.
Pitäisikö soittaa heti huomenna päivystykseen? Vai pareenko itse? kokemuksia?
Kommentit (25)
Käy lääkärissä, saat antibioottikuurin siihen.
Et todellakaan! Otat pedikyyrin välittömästi. Ihme pelle. Lääkäriin mennään jos on hiukset ja pää sekaisin
Pakko se on kai sitte lähteä lääkäriin.
Kiitos vastauksista.
ap
Piirrät permanent tussilla paiseen rajat jalkaan. Jos paise on laajennut seuraavan vrk aikana menet lääkäriin. Kauan paise on ollut? Onko se oikeasti paise? Oletko puristanut sitä?
Bacibact voidetta voi myös kokeilla kotihoitona muutaman päivän.. Itse ei kannata puhkaista. Jos bacibact ei auta tai tilanne pahenee, suos. Lääkäriin. T. Th
Maanantaina huomasin aamulla että siiinä kohdalla oli kuin pieni finni, ja sitten se yhtäkkiä päivän kuluessa olikin isoontunut. Tänään aamulla se oli taas kasvanut just sellaiseksi sentti kertaa sentti kokoiseksi. Kipeä on, ympäriltä punoittaa aika suurelta alueelta ja juuresta tosi punainen. Sellaisen "kuplan" näköinen, alussa oli valkoinen ja nyt mennyt vähän rusehtavaksi.
En ole kokeillut puristaa, koska ymmärtänyt ettei niitä saisi itse puristella. Luulisin itse että se on joku märkäpaise, mutta eipä ole aikaisempaa kokemusta joten en varmalla voi sanoa.
No en tiedä pitäiskö vielä päivä katsoa, jos kokeilisin sit basibactia. Tai katon vielä huomenaamulla oisko se punoitus alkanut jo helpottaa.
Ap:lta oli siis edellinen, aina tahtoo unohtua lopusta :)
Sukulaisella tuli paha verenmyrkytys kesällä. Lähti jalkaterässä olleessa paisteesta. Kannattaa käydä lääkärissä!
Jänisrutto voi oireilla tuolla tavalla .
Heh, ei paisteesta vaan paiseesta. Oli ennättänyt aiheuttaa märkäpesäkkeen eri puolille kehoa, mitkä olivat todella kipeitä. Onneksi selvisi!
Ja tosiaan ei ole mikään "litteä", vaan sellainen pyöreä, aika pinkeän näköinen kupla alasääresä, varmaan ainakin 0,5-1cm korkea.
ap
Tietysti lääkäriin, hoitamattomana saat vielä säärihaavan.
Todellakin huomenna lääkäriin jos on tuota vauhtia kasvanut ja sulla on vähän lämpöä. En todellakaan odottaisi muutamaa päivää.
Miehelläni oli kerran paise rinnassa, joitain senttejä. Hoidettava se oli. Useita kertoja puhdistivat tk:ssa. Puhdistaminen oli kivuliasta 😔
En muista oliko hänellä antibioottikuuri. Mies ei ole nyt kotona, niin en saa varmistusta tuohon.
Pikaista paiseesta eroon pääsemistä :)
Miten te maltatte pitää näppinne erossa tuollaisista? Itse piikitän ja puristelen aina kaikki mitä vaan voi. Hyvä puhdistus vaan niin ei tule ongelmia.
Kannattaa mennä, jos oireet on tuollaiset. Sepsis ei ole mukava kokemus
Terävällä veitsellä vaan viilto ja tyhjennät ja putsaat sen.
Hyi yök! Haluan nähdä kuvan siitä. Ja menisin kyllä lääkäriin, mikä lie aiheuttanut sen...
Kävisin näyttämässä lääkärille.