Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä perusteella valita vuokralainen?

Vierailija
20.09.2016 |

Olen ensi kertaa tilanteessa, jossa minun täytyy valita asuntooni vuokralainen. Olen saanut valtavan määrän hakemuksia, olikohan vuokra liian pieni? Perin asunnon suht isosta kaupungista. Millä perusteilla vuokralainen kannattaa valita? Todella vaikea päättää.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita romaaneja, sillä heillä on mm. puhtaus säännöt ihan eri tasolka kuin kantaväestöllä.

Vierailija
22/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sanotte, jos on vuokralaisehdokad joka esim kertoo lukevansa pääsykokeisiin eikä käy töissä, mutta on säästöjä, kuinka paljon pitäisi olla rahaa jemmassa vaikka sille ekalle määräaikaiselle vuoden vuokrasopparille? Kysyy kohta muuttava samassa jamassa oleva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot, maksukyky, intuitio.

Vierailija
24/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huumeita, hormoneita, viinaa ja mieluummin tupakoimaton niin ei kaljapäissään sisällä polta. Toki suurin osa tupakoitsijoista osaa polttaa parvekkeella joten ei voi yleistää.

Vierailija
25/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä ehdottomasti edellisen asunnon vuokranantajan tietoja. Soitat ja tiedustelet onko vuokrat maksettu jne. Jos ei haluta antaa numeroa, voit olla varma, että jotain on taustalla.

Voi hyvänen aika. Mitenköhän ennen vanhaan kukaan löysi luotettavia vuokralaisia, kun ei tarvinnut suosituksia?

En minä ole koskaan antanut mitään suosituksia, mutta olen aina vuokran hoitanut.

Mitä itse tekisin jos olisin ap: kyselisin työpaikasta (tai elämäntilanteesta sen mukaan mitä tarvii). Ihan riittävä vaikutelma tulee, jos joku kertoo, missä on töissä ja mistä syystä on muuttamassa tällä hetkellä. Sitten vuokratakuut ja kotivakuutus.

Vierailija
26/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä ehdottomasti edellisen asunnon vuokranantajan tietoja. Soitat ja tiedustelet onko vuokrat maksettu jne. Jos ei haluta antaa numeroa, voit olla varma, että jotain on taustalla.

Entäs sellainen, joka muuttaa kotoa ensimmäiseen asuntoonsa? Kenelle ajattelit soittaa silloin? "Onko Pertti siivonnut aina kotona huoneensa?"

Vierailija
27/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sanotte, jos on vuokralaisehdokad joka esim kertoo lukevansa pääsykokeisiin eikä käy töissä, mutta on säästöjä, kuinka paljon pitäisi olla rahaa jemmassa vaikka sille ekalle määräaikaiselle vuoden vuokrasopparille? Kysyy kohta muuttava samassa jamassa oleva.

Musta tällaisessa tilanteessa oletus olisi, että vanhemmat tukee tarvittaessa taloudellisesti ja ottaisin molemmat tai toisen vanhemman mukaan kirjoittamaan vuokrasopparia, että se antaisi luottamusta. Sen lisäksi siis, että tietty maksettaisiin vuokravakuus.

Vierailija
28/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vuokralainen on kullan arvoinen, joka on jopa tärkeämpi kuin vuokratuotto. Mieluimmin kohtuuhintainen, näin mahdollistat parhaan mahdollisen.

Itse valkkaan suuresta määrästä esim. 10-15 ehdokasta ja käyn hakemukset läpi ja lopulta jää vain 7-9 ehdokasta ja karsin vielä viiteen, jotka haluan tavata ja esitellä asunnon. Hakemusten lisäksi haen ehdokkaista tietoa netistä ja myös Facebook kertoo paljon, myös kaveripiiristä. Tietysti tarkistan luottotiedot, mahdollisen työnantajan ja.mahdollisesti soitan entiselle vuokranantajalle. Olen vuokrannut asunnon vaikka vuokralaisen luottotiedot eivät ole kunnossa, ongelmitta.

Mulla on ollut äärettömän hyvä tuuri vuokralaisten suhteessa ja valinta on ollut helppo, palikat ovat lonksahtaneet paikalleen, usein tunnepuolella, mutta tiedän, ettei näin ole kaikilla.

Vierailija
29/34 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot kunnossa oleva, savuton, töissä tai opiskelija, maksaa varmasti vuokran aina, ei käytä huumeita, ei lemmikkejä, ja ei juo. Niin ja rauhallinen... siinä paljon hyviä syitä.

Vierailija
30/34 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu on luotettavin vuokranmaksaja. Keneltä tahansa saattaa mennä työpaikka heti kun on muuttanut asuntoosi. Vuokraa siis tukien varassa elävälle ja suosi varttunutta vuokralaista. Eläkeläiset eivät jaksa riekkua ja rikkoa paikkoja siinä määrin kuin nuoret.

Jos vuokraat nuoremmalle, niin älä naiselle. Tai korkeintaan jollekin harmaalle hiirulaiselle. Naisen perässä tulee heti joku jamppa jota et ole nähnyt etkä pysty vaikuttamaan valintaan.

Vierailija
31/34 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään muulla ei liene väliä kuin että on kykenevä huolehtimaan asunnostasi haluamasi ajan - joko pitkään tai lyhyen aikaa. Omalla kohdallani tarkoitti huumeeton, tupakoimaton, lemmikitön, Pitkään paikkakunnalla (opinnot kestää 6+ vuotta), siisti pariskunta. Säännölliset tulot minulla sekä molemmat saadaan tukia+lainaa. Kuulema vaikutti myös ala, mitä molemmat opiskellaan.

Ja hyvä asunto saatiinkin! Vaikka ollaan molemmat nuoria ja harva vuokraisi parikymppiselle pariskunnalle luottavaisin mielin... tai niin uskon :D

Vierailija
32/34 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota joku,jolle sossu ja Kela maksaa vuokran.Takuuvarma vuokrarahojen saanti!

Vierailija
33/34 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi sanoa. Kun työssäkäyvä voi olla sottapytty, joka ei maksa vuokriaan ja joku sossun asiakas siisti ja asiansa hoitava, sekä kaikkea päinvastoin. Itse olen työssääkäyvä kakkosasunnossa asuva. Mun oli yllättävän vaikea löytää mielestäni asuntoa. Maksan kuitenkin vuokrat ajallaan ja pidän perussiisteyden, vaikka välillä onkin vähän sekaista. Mutta en likaa paikkoja tietoisesti enkä hajoita mitään. Kun sen sijaan opiskelijapoikani pääsi valitsemaan. Ehkä mun kohdalla oli se, että ajateltiin, ettei saa pitkäaikaista vuokralaista ja opiskelijoista saa. No olen nyt tässä asunut yli kaksi vuotta, samaan aikaan omansa vuokrannut poikani muutti halvempaan, eli yksiöstä kimppakämppään ihan taloudellisista syistä. Oma poikani oli kuulemma hyvä vuokralainen myös. Eli sun on käytettävä mututuntumaa. 

Vierailija
34/34 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sellainen, joka muuttaa kotoa ensimmäiseen asuntoonsa? Kenelle ajattelit soittaa silloin? "Onko Pertti siivonnut aina kotona huoneensa?"

Täällä päin kysellään usein henkilötakausta. Käytännössä tarkoittaa sitä, että vanhemmat takaavat ensimmäiseen asuntoon muuttavan nuoren vuokranmaksukyvyn.