Kun asutaan yhdessä, kutsutaanko kumppania
Silloin tyttö- tai poikaystäväksi vai (avo)vaimoksi tai (avo)mieheksi? Mielenkiinnosta kyselen, miten nykyään sanotaan.
Kommentit (18)
Riippuu varmaan vähän asiayhteydestä. Muodollisesti on avopuoliso, mutta jos ei ole sen vakavampia vakiintumisaikeita, tyttö- tai poikaystävä on hyvä nimitys.
Mä olen useinmiten puhutellut etunimellä, virallisissa papereissa avopuolisoksi, en oikeastaan koskaan poikaystäväksi.
Minusta on naurettavaa sanoa avomies tai avopuoliso. Mitä se kenellekään kuuluu ollaanko naimisissa vai kihloissa vai missä. Mä sanon vieraille että käytiin mun miehen kanssa lomalla, ja tutuille että käytiin Pekan kanssa lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan vähän asiayhteydestä. Muodollisesti on avopuoliso, mutta jos ei ole sen vakavampia vakiintumisaikeita, tyttö- tai poikaystävä on hyvä nimitys.
Meillä viiskymppisillä tuo poikaystävä-nimitys kuulostaisi vähintään huvittavalta.
Jos selitän jollekin tuntemattomalle/puolitutulle jota nään kaks kertaa vuodessa, puhun miehestä. Siitä kun yleensä käy ilmi että asutaan saman katon alla. Mutta yleensä puhun poikaystävästäni :)
Ihan oon kutsunut miesystäväksi (kun me ei olla enää oikein tyttöjä eikä poikia) tai avokiksi.
Itse olen sen verran nuori, ja seurustellut saman miehen kanssa jo vuosia, että edelleen kutsun poikaystäväksi useimmiten. Yhdessäkin asuttu jo yli neljä vuotta... Joskus kutsun avopuolisoksi, jos on jokin virallisempi tilanne. Tässä juuri mietin, että missä iässä "pitäisi" alkaa kutsua miesystäväksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä viiskymppisillä tuo poikaystävä-nimitys kuulostaisi vähintään huvittavalta.
Mä olen 29,mutta käytän myös mieluummin sanaa miesystävä,ei tässä olla enää poikia ja tyttöjä.
Mutta AP:n kysymykseen:voi käyttää kumpaa haluaa,onhan se avopuoliso myös poika-tai tyttöystävä.Jos menee naimisiin,siitä tulee aviomies tai vaimo.
Nimellä. Virallisesti avopuoliso, vanhemmille ihmisille puhun sulhasesta. Äitini on esimerkiksi sitä sukupolvea, missä avoliitto on syntistä, mutta muuttuu heti "hyväksytyksi" kun on edes aikeissa astua avioon.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sen verran nuori, ja seurustellut saman miehen kanssa jo vuosia, että edelleen kutsun poikaystäväksi useimmiten. Yhdessäkin asuttu jo yli neljä vuotta... Joskus kutsun avopuolisoksi, jos on jokin virallisempi tilanne. Tässä juuri mietin, että missä iässä "pitäisi" alkaa kutsua miesystäväksi. :D
Ei siihen ole tarkkaa ikärajaa,sitten kun alkaa tuntua typerältä sanoa poikaystävä,ala käyttää sanaa miesystävä.
Minä kutsun yleensä pikku-*uoraksi. Joskus sanon, että anna velipoika pikku-siskolle vähän kyrpää. Ja siten saan sitä heti. Jos haluan, että mieheni laukeaa nopeasti, niin sanon, että tämän kerran saa veli laukaista spermat rakkaan siskosi pilluun. Tämä on siis vain meidän keskistä hauskaa läppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 29,mutta käytän myös mieluummin sanaa miesystävä,ei tässä olla enää poikia ja tyttöjä.
Mutta AP:n kysymykseen:voi käyttää kumpaa haluaa,onhan se avopuoliso myös poika-tai tyttöystävä.Jos menee naimisiin,siitä tulee aviomies tai vaimo.
Kuka puhuu arkikielessä että käytiinpä aviomiehen kanssa Ikeassa? Miksi se sitten pitäisi erikseen mainita että avomiehen? Mies kuin mies, mitä väliä sillä on tavallisessa juttelussa onko naimisissa vai ei.
Poikaystäväksi sanoin itse silloin kun asuin eksän kanssa yhdessä (jolloin poikkis oli 19 ja minä 26). Sanoin myös nimellä, beibeksi ja piruuttaan hanimussukaksi.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväksi sanoin itse silloin kun asuin eksän kanssa yhdessä (jolloin poikkis oli 19 ja minä 26). Sanoin myös nimellä, beibeksi ja piruuttaan hanimussukaksi.
Kaikki muu käy, mut älä käytä poikkista! Se on niin järkyttävä nimitys että pahaa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Perkeleen ruutanaksi.
Tuksu, oletko se sinä?
(Ok, veikkaan ennemmin näätää.)
Itse sanon mieheksi. Ei tunnu luontevalta aikuista kumppania sanoa poikaystäväksi, tai vaihtoehtoisesti tyttöystäväksi.