Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mua ahdistaa kun kello on neljä tai viisi iltapäivällä

Vierailija
20.09.2016 |

Jopa viikonloppuina ovat ahdistavia kellonaikoja. :(

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsee puoli kuuteen niin olo helpottuu. Ap

Vierailija
2/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vielä sellaista aktiivista aikaa. Ei ns omaa aikaa. Peraatteessa ei voi levähtää tv:n ääressä tai istuksia muuten vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Iltapäivällä tuli levottomuus".

Vierailija
5/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväcocktail unohtunut?

Vierailija
6/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei kello viel oo :).

Vierailija
7/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama kuin AP:lla, ollut aina. Olisi tosi kiva saada tietää, mistä johtuu. Kello kahdelta ip. on ihan turvallinen olo. Olisiko jotain lapsuuden traumoja, joita ei muista.

Kiva, kun AP mainitsi tämän. Itse olen pitänyt niin outona juttuna, etten ole kenellekään siitä puhunut.

Vierailija
8/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sama mulla. Mulla se alkaa jo siinä kolmen jälkeen ja alkaa helpottaa lähempänä viittä. Se on jotenkin sellainen kellonaikojen sunnuntai. Sunnuntai on ahdistava päivä. Pitäisi olla leppoisaa ja kivaa mutta oikeasti on sellaisessa kummallisessa välitilassa. Ihan kuin klo 16 kieppeilläkin on.

Vierailija
9/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko kahvia? Jos juot, mihin aikaan? Tai jos et juo kahvia, juotko teetä? Mihin aikaan? Toisilla - esim. mulla ja miehelläni - kofeiini saattaa aiheuttaa syyllisyyden ja ahdistuksen tunteita.

Vierailija
10/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama! On ollut jo vuosia näin, kaipa siihen liittyy jokin alitajuinen trauma mistä tämä kyseinen kammo kumpuaa. En osaa sanoa yhtään mutta itsekin tunnen olevani lähestulkoon ekstaasissa kello 6:n tai 7:n jälkeen.

Vierailija
11/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, siis mitä mä just luin! Mulla on ihan sama homma ja ollu koko elämän ajan. Kuvittelin aina, että oon suunnilleen ainoa ihminen maailmassa jolla on tämä homma.

Mulle varsinkin klo 16 on jotenkin ihan tosi huono aika aina.. Jos vaikka pitäis lähteä johonkin, niin silloin alkaa aina väsyttämään ja kyllästyttämään kaikki... En osaa selittää. Aamut ja varsinkin illat on tosi kivoja, mut tämmönen afternoon on jotenkin aivan syvältä. Olisi kyllä kiva tietää mistä vois johtua tämmönen?

Vierailija
12/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama jostain syystä mullakin, ahdistus rupeaa yleensä pahenemaan tasaisesti  joskus klo 14 alkaen ja on pahimmillaan klo 17-18, yleensä klo 19 alkaen ahdistus lievenee. Ja syön kuitenkin ahdistukseen lääkkeitäkin (Lyrica+Xanor), ilman lääkkeitä ahdistus olisi todennäköisesti valtava.

Vierailija
13/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtymä päivästä iltaan. Päivä on pulkassa, ilta edessä. Ne pari tuntia on jotenkin "ilmassa" ennen kuin tilanne asettuu.

Vierailija
14/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vielä sellaista aktiivista aikaa. Ei ns omaa aikaa. Peraatteessa ei voi levähtää tv:n ääressä tai istuksia muuten vain.

Ei ole pakko olla tuollainen kellon orja.

Vierailija
15/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa elämäntilanteessa muut ovat?

Itselle (5 kk työttömänä) iltapäivä ei tunnu erityisen ahdistavalta. Enemmänkin tulee sellainen "oho, taas on päivä mennyt" -fiilis. Varsinkin, jos ulkona on ollut erityisen nätti keli.

Vierailija
16/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aina ollut sama juttu ja olen tajunnut vasta vanhemmiten, että iltapäiväahdistus liittyy omalla kohdallani ikäviin lapsuus- ja nuoruusmuistoihin. Äiti oli ruoanlaittomarttyyri, joka oli aina pahalla tuulella ruokaa laittaessaan ja suuttui heti, jos ei tullut ajoissa syömään ja syönyt lautasta joka kerta tyhjäksi. Aloitti ruokavalmistelut puoli kolmelta ja neljältä syötiin koko perhe samassa  pöydässä. Tunnelma oli usein kireä, äiti oli kiukkuinen koska oli nähnyt niin paljon vaivaa ja isä usein pahantuulinen, jota piti varoa suututtamasta.

Että sellaista meidän perheessä. Mietin, etten ole varmaan ainoa, jolla kireä ilmapiiri kotona laukaisi ahdistuksen...

Vierailija
17/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yleensä nukun tuohon aikaan (nyt en, koska olen koulussa).

Vierailija
18/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota lapsuutta. Mahtaako myöhäisen iltapäivän ahdistuksen syy löytyä sieltä. Ainoa asia, joka tuli mieleen, on, että isä tuli töistä kotiin siinä viiden aikaan, jolloin syötiin. Mutta en minä ole koskaan isääni pelännyt eikä äidilläni ollut muistaakseni tapana uhkailla lapsia, että odottakaas riiviöt, kun isä tulee kotiin. Joskus oli tilanteita, usein kouluun liittyviä, että oli hiukan kylmä rinki takapuolessa, että mitäköhän isä tästä on mieltä, kunhan näkee. Joku huono koenumero tai vastaavaa.

Vierailija
19/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla jokin hormonaalinen juttu pohjimmiltaan. Ainakin itselläni on niin selkeä ero esim.  klo 17 ja klo 20 ahdistuksessa ja tuo ahdistus iskee niin kellontarkasti yleensä. Ei tarvitse olla työssä meneillään mitään erityistä tai muussakaan elämässä ja silti se ahdistus tulee. Tuo on tullut vasta aikuisiällä, en muista että olisin esim. lukiossa kärsinyt juuri lainkaan vielä tästä.

Vierailija
20/50 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yks mikä tulee mieleen on matalat kortisolitasot, kun noin kellonajan mukaan tulee ahdistus.

kortisoli alkaa laskea loivasti 14.00 jälkeen. aamulla on korkeimmat arvot ja yöllä matalimmat. joskus kortisolit voi olla jatkuvasti liian matalalla tai vuorokausivaihtelu on vääristynyt.

kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy myös lisämunuaisten häiriötä.

mittauta kilpirauhasarvot sekä s-korsol aamulla 8.00 aikaan (älä juo kahvia tai rasita itseäsi verikoeaamuna)

rasitus ja kahvi sekä paniikki nostavat herkästi kortisolia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän